Wiemy już jak Polacy spędzą w tym roku Wszystkich Świętych. Pandemia znacząco wpłynęła na zachowania. Instytut Badań Społecznych i Rynkowych Tric oraz firma konsultingowa SMP przeprowadziły badanie dotyczące postaw Polaków. Aż 56% Polaków deklaruje, że tym razem nie wybierze się na cmentarz. Kolejne 12,5% ankietowanych nadal się waha i jest niezdecydowane. Pandemia wpłynęła także na polskie portfele. Prawie 18% odpowiadających zadeklarowało, że wyda mniej niż w ub. roku na zakup zniczy i kwiatów. Aż 67.6% spośród tych, którzy wydadzą mniej, wskazuje jako przyczynę konieczność oszczędzania w czasach pandemii.
Instytut Badań Społecznych i Rynkowych Tric oraz firma konsultingowa SMP przeprowadziły badanie dotyczące postaw Polaków. Ze względu na dynamicznie zmieniającą się sytuację pandemiczną, badania przeprowadzono jak najbliżej daty Wszystkich Świętych w dniach 28-29 października. Badania przeprowadzono na reprezentatywnej grupie Polaków (N = 1230) ze względu na płeć i wiek (18-54 lata) za pomocą badania omnibusowego.
W kwestii wyboru dnia, w którym udamy się na groby bliskich nadal dominuje data 1 listopada ale warto zauważyć, że ponad 46% ankietowanych szuka innego dnia na odwiedziny cmentarzy. Sporo osób (16,3%) uda się na groby w sobotę a tylko 7,5% odwiedzi cmentarze w poniedziałek (Dzień Zaduszny) Ponadto dosłownie w przeddzień Wszystkich Świętych nadal prawie 17% Polaków jest niezdecydowanych.
Mocno i wyraźnie rozszerzył się także katalog powodów, z powodu których Polacy obawiają się odwiedzić w tym roku cmentarze. Kluczowym powodem jest oczywiście obawa o bezpieczeństwo w warunkach pandemii. Tego obawia się aż 53,2% Polaków. Znaczna część osób (43,8%) podkreśla także obawę o możliwość zarażenia swoich bliskich a prawie 19% wyraźnie artykułuje obawę o zdrowie krewnych w starszym wieku.
Pomimo, że te wydatki nie należą do zbyt wysokich to jednak zauważalna staje się grupa, która deklaruje, że w tym roku wyda mniej. Tak zapowiada prawie 18% badanych.
– Widać, że pandemia mocno odciska się na portfelach Polaków. Pomimo relatywnie małej skali wydatków na Wszystkich Świętych, także i tutaj Polacy szukają oszczędności. Ich głównym powodem jest oczywiście niepewność czasów, w których funkcjonujemy. Prawie 67% Polaków, którzy zamierzają odwiedzić cmentarze deklaruje, że to świadomość konieczności oszczędzania w trudnych czasach jest powodem zmniejsznia wydatków. Ale też ponad 18% zgłasza swoje ogólne problemy finansowe a prawie 9% wyraźnie informuje o swoich problemach finansowych spowodowanych bezpośrednio przez pandemię – mówi Grzegorz Kita, ekonomista i współautor badań.
Paweł Chmielowski – Instytut Badań Społecznych i Rynkowych Tric.
Socjolog, przedsiębiorca, specjalista z zakresu badań ilościowych i statystyki. Właściciel Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych TriC oraz Agencji Analityki Sportowej Sport Analytics. Realizował usługi badawcze dla placówek dyplomatycznych. Współpracował z jednostkami naukowymi, pracownikami uczelni wyższych i władzami samorządów. Wykładowca na Collegium da Vinci oraz Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.
W obszarze badania kibiców pracuje także z organizacjami (Fortuna 1 Liga, FEN, AMP Futbol), wieloma klubami (takimi jak Lech Poznań, Wisła Kraków, Śląsk Wrocław, Anwil Włocławek, Trefl Gdańsk i in.), sponsorami klubów sportowych (m.in. STS, Millenium) oraz ze sportowcami indywidualnymi.
Grzegorz Kita – Ekonomista, inwestor, menadżer. Doradca strategiczny. Uznany ekspert z prawie trzydziestoletnim doświadczeniem w konsultingu i marketingu. Prezes i założyciel SMP. Jeden z pierwszych zawodowych inwestorów na polskiej giełdzie.