Poznaj 5 korzyści jakie przynosi outsourcing marketingu

Analiza wydatków reklamowych branży finansowej – spadek w pierwszym kwartale 2015 roku

Prowadzić działania marketingowe samodzielnie, czy zlecać je zewnętrznie? To pytane zadaje sobie wielu przedsiębiorców, jednak duża część z nich wybiera drugie rozwiązanie z wielu różnych powodów. Dlaczego warto? Jakie są z tego korzyści? Czas dowiedzieć się, co to jest outsourcing marketingu i dlaczego staje się coraz bardziej popularny.

Co to jest outsourcing marketingu?

Outsourcing dotyczy zlecania na zewnątrz różnorodnych usług, począwszy od księgowości firmy a kończąc choćby na marketingu internetowym. Korzystanie z takiego rozwiązanie sprzyja obniżeniu kosztów, a także osiągnięciu bardzo dobrych efektów. W końcu często zleca się zadania, które niekoniecznie wpisują się w działalność danej firmy, lub przedsiębiorcom brakuje czasu, aby je wdrożyć. W przypadku wyboru odpowiedniej agencji, można mieć pewność, że działania te wykonywane są przez specjalistów w danym fachu, a co za tym idzie – zwiększa się ich skuteczność. Obecnie coraz więcej firm korzysta z takich rozwiązań, ale co dokładnie można zlecać zewnętrznie? Poniżej kilka przykładów działań, które często wpisują się w outsourcing:

  • obsługa prawna firmy,
  • obsługa księgowości,
  • działania marketingowe.

Jak widać są to różne obszary, jednak tak jak wspomnieliśmy zwykle zewnętrznie zleca się działania, którymi na co dzień nie zajmuje się dana firma. Załóżmy, że zajmujesz się sprzedażą narzędzi – bardzo możliwe, że będziesz potrzebował zlecenia zewnętrznie księgowości, co pozwoli Ci zaoszczędzić czas i skupić się choćby na rozwijaniu własnych usług, zamiast analizowania księgowości, o której nie wiesz zbyt dużo. Jeśli nie posiadasz wiedzy w zakresie marketingu – żaden problem. Istnieje wiele firm, które chętnie poprowadzą działania, abyś zwiększył swoją widoczność w internecie. Dzięki temu nie musisz zatrudniać wewnętrznie całego zespołu, który zajmie się np. pozycjonowaniem, wdroży linki sponsorowane, czy zadba o Twój dobry wizerunek.

Najpopularniejsze modele funkcjonowania firmy a outsourcing marketingu

Wyróżnia się trzy podstawowe modele funkcjonowania firmy pod kątem outsourcingu marketingu:

  • wewnętrzny zespół specjalistów. W tym przypadku firma koncentruje się na zatrudnieniu zespołu, który będzie odpowiedzialny za wybrany obszar działania. Ten model nie zakłada współpracy z innymi agencjami, czy zlecania pracy na zewnątrz. Plus masz wszystkich na miejscu, a prowadzone działania są pod kontrolą. Minus – zwiększasz koszty, musisz zająć się rekrutacją i stworzyć skuteczny zespół.
  • częściowe zlecanie pracy na zewnątrz. Czyli mamy model pośredni, który oznacza, że firma ma swoich pracowników zajmujących się marketingiem, ale część pracy zleca również na zewnątrz. Przykładowo, zespół na miejsce dba o realizowanie kampanii Google AdWords, a zewnętrznie zleca się pozycjonowanie strony.
  • Model oparty w pełni na outsourcingu – szereg działań zlecanych jest zewnętrznie, w pełni kompleksowo czyli np. cały marketing zlecany jest na zewnątrz.

Outsourcing marketingu przynosi korzyści

Wiesz już co to jest outsourcing marketingu i orientujesz się z czym się wiąże takie działanie. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie korzyści, które możesz uzyskać, dlatego ten akapit powinien Cie szczególnie zainteresować. Okazuje się, że korzystanie z outsourcingu marketingu przynosi wiele korzyści dla firm. Poznaj 5 najważniejszych:

  • niższe koszty dla firmy. Często zatrudnienie zespołu specjalistów oraz zakup specjalistycznego sprzętu jest droższe niż zatrudnienie firmy zewnętrznej,
  • możliwość skoncentrowania się na działalności firmy i realizacji swoich usług, podczas gdy marketing będzie przygotowywany przez specjalistów,
  • marketing w dobrych rękach – jeśli wybierzesz odpowiednią firmę możesz liczyć na prowadzenie marketingu przez specjalistów, którzy wykorzystają skuteczne techniki działania,
  • innowacyjne metody – specjaliści zwykle są na bieżąco z wszelkimi trendami marketingowymi dzięki czemu wykorzystują różne nowinki i narzędzia,
  • obiektywne spojrzenie, czyli zyskujesz nowe spojrzenie z zewnątrz, bo pomaga w realizacji zadań.

Outsourcing marketingu w praktyce

W przypadku marketingu zlecać można cały szereg działań. Od przygotowania reklam AdWords, prowadzenia profilu firmy w social media, po pozycjonowanie, content marketing, PR, czy usługi graficznie. Można wybrać jedną firmą specjalizującą się w interesujących nas obszarach, albo postawić na kilka różnych firm i/lub freelancerów. Wybór rozwiązania zależny jest od Twoich potrzeb i celów, jakie chcesz uzyskać. W sytuacji, gdy prowadzisz większy, konkurencyjny biznes agencja może być dobrym rozwiązaniem, jeśli zależy Ci na kompleksowym wdrożeniu działań.