REKLAMAtłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl
FINANSE Prawie 300 proc. wzrost wartości transakcji za zakupy spożywcze online

Prawie 300 proc. wzrost wartości transakcji za zakupy spożywcze online

Według danych Tpay średnia wartość e-koszyka w kategorii zakupów artykułów spożywczych wzrosła ze 105 PLN w pierwszym kwartale br. do 226 PLN w czasie lockdownu. Nadal utrzymuje się tendencja wzrostowa e-koszyka osiągając 239 PLN w okresie wakacyjnym. Restrykcje związane z pandemią na stałe zmieniły nawyki zakupowe Polaków – konsekwentnie wzrasta ilość wykonanych transakcji przelewem +8 proc. oraz BLIKIEM +43 proc.

Branża spożywcza w czasie pandemii odnotowała znaczący wzrost liczby transakcji online, aż o +128 proc. Wartość obrotu również wzrosła o +276 proc. Ta tendencja utrzymuje się również po okresie lockdownu, osiągając 125 proc. wzrost liczby transakcji oraz 284 proc. wzrost wartości transakcji w porównaniu z okresem z początku roku. Widzimy, że zmiany zachowań konsumenckich – zapoczątkowane utrzymaniem bezpiecznego dystansu społecznego, przekształciły się w wygodne, codzienne rozwiązania zakupowe, komentuje Paweł Działak, Prezes Tpay – integratora płatności online.

Zmiany preferowanych form płatności

W efekcie rekomendacji utrzymania dystansu społecznego i unikania płatności gotówką, konsumenci zaczęli korzystać z płatności online i zakupów z dostawa do domu. Według danych NBP po II kw. br. ogólna liczba operacji kartowych spadła z 1,6 mld w II kw. 2019 r. do 1,5 mld w II kw. 2020 r. W tym czasie liczba transakcji gotówkowych zmniejszyła się ze 176 mln do 122 mln.

Znacznie wzrosło zainteresowanie e-przelewami i płatnościami pay-by-link o +22 proc. oraz bezdotykowymi transakcjami BLIKIEM o +38 proc. Według danych Mastercard, 32 proc. “ubankowionych” Polaków deklaruje, że w trakcie pandemii częściej kupuje online. 25 proc. z nich zamierza utrzymać ten nawyk[1].

Nowa grupa konsumencka

Podczas lockdownu, do grupy zaznajomionej już z zakupami internetowymi, dołączyli nowi uzytkownicy. Co trzecia osoba powyżej 60. roku życia zapłaciła kartą wyłącznie ze względu na pandemię[2]. Aktywacja starszych użytkowników wpłynęła na wzrost zakupów wykonywanych z komputerów stacjonarnych[3] – aż 51 proc. robiło zakupy z komputera, 47 proc. z urządzenia mobilnego, a 2 proc. stanowiły transakcje wykonane z tabletu. Użytkownicy 60+ stanowili 5 proc. wszystkich osób wchodzących na panel transakcyjny Tpay. Największą grupę tworzyły osoby w wieku 25-34 (42 proc.) oraz 35-44 (19 proc.), z czego 55 proc. to mężczyźni.

Dane Tpay – okresy porównawcze:

  • przed pandemią: 01.01-15.03.2020
  • pandemia/lockdown: 16.03-31.05.2020
  • po lock down: 01.06-15.08.2020

[1] Money.pl

[2] badanie Santander Consumer Banku, 18 maja 2020

[3] dane wewnętrzne Tpay – I i II kw. 2020 r. w okresie przed pandemią: 01.01-15.03.2020 vs 16.03 do 31.05.2020

Exit mobile version