Prezentacje biznesowe – Prezi czy PowerPoint?

0

Czym się różni się PowerPoint od Prezi? W jakich sytuacjach zdecydować się produkt Microsoftu, a w jakich lepsza będzie jego alternatywa?

Choć obydwa programy są narzędziami, które teoretycznie służą temu samemu celowi, inne są zasady, na jakich funkcjonują. Oznacza to, że nie wystarczy nauczyć się obsługi jednego z nich, by potrafić przygotowywać prezentacje w obydwu.

Power Point wciąż popularny

Szacuje się, że na świecie PowerPoint ma ponad 500 milionów użytkowników. Także w Polsce program ten jest niekwestionowanym liderem, co wynika stąd, że jest on elementem popularnego pakietu biurowego MS Office.

Ponieważ przygotowywanie slajdów w tym programie przebiega podobnie, jak edytowanie dokumentów w Wordzie, większość użytkowników traktuje PowerPointa jako proste i wygodne rozwiązanie. W programie pracujemy nad pojedynczymi slajdami. Każdy z nich to oddzielny obrazek, do którego możemy dołączyć tekst, zdjęcia, animacje, a następnie zaprojektować efektowne przejścia między slajdami.

To powoduje, że produkt Microsoftu dobrze się sprawdza w przypadku prezentacji o charakterze liniowym. Poza tym slajdy mogą zawierać aktywne linki, co jest zaletą, gdy prezentacja jest udostępniana odbiorcom. Prezentację w PowerPoincie można również wygodnie wydrukować.

Prezentacja nie musi być liniowa

Nie zawsze jednak liniowość jest najważniejsza. Jeśli chcemy, by prezentacja wypadła oryginalnie i efektownie, a także wtedy, gdy pragniemy pokazać wzajemne zależności pomiędzy prezentowanymi elementami, znacznie lepiej sprawdzi się Prezi.

Prezi opiera się na zupełnie innej filozofii niż PowerPoint. O ile w produkcie Microsoftu każdy slajd stanowi odrębną całość, o tyle w Prezi mamy do czynienia z jedną wielką planszą, na której rozgrywa się spektakl. Nie przechodzimy pomiędzy oddzielnymi obrazkami, ale oddalamy i przybliżamy poszczególne fragmenty prezentacji. Możemy przy tym wykorzystać rozmaite efekty, które ułatwią odbiorcom zrozumienie treści.

Oto niektóre z wyróżników Prezi.

  • Przedstawienie wszystkiego na jednej dużej powierzchni. Prezentacja jest jak jedna wielka mapa myśli. Idealnie nadaje się do przedstawienia procesów, schematów, skomplikowanych zależnosci.
  • Płynne „zoomowanie”. Każdy szczegół można przybliżyć i oddalić, co pozwala na zobrazowanie płynnych przejść od ogółu do szczegółu lub odwrotnie.
  • Płynne przejścia między slajdami, a właściwie między fragmentami jednego wielkiego slajdu. Dzięki nim odbiorca cały czas ma świadomość, w którym miejscu się znajduje – może widzieć otoczenie, kontekst omawianej kwestii.
  • Efekt paralaxy – czyli rodzaj tła 3D, które daje wrażenie przestrzenności, umożliwiając urozmaicenie przekazu. W tle można umieścić np. „bąbelki” z hasłami (sprawiające wrażenie trójwymiarowych), a następnie przeskakiwać pomiędzy nimi.
  • Zmiana sposobu kadrowania. Ta opcja pozwala wywołać wrażenie, jakby prezentacja była filmowana latającą kamerą, zmieniającą odległość od obiektu oraz kąt, pod jakim go pokazuje. Efekt ten można wykorzystać, aby zmienić sposób myślenia odbiorców na dany temat. Coś, co wydaje się czymś zupełnie innym, po zmianie sposobu kadrowania, pokazane jako element większej całości, zmienia swoje znaczenie.
Czytaj również:  Przyspiesza cyfrowa rewolucja w opiece medycznej. Wideowizyty i telekonsultacje stają się coraz popularniejsze

Prezentację wykonaną w Prezi można zapisać w formacie PDF, a ewentualny wydruk będzie przypominał infografikę.

Wyróżnij się wyglądem