Promocje działają na Polaków (raport)

laptop

Do korzystania z promocji przyznaje się aż 97% Polaków, a 44% z nich to Promo Hunters, czyli osoby aktywnie poszukujące korzystnych ofert – wynika z 1. edycji raportu „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” przygotowanego na zlecenie MyShop.mobi, dostawcy aplikacji mobilnej łączącej sklepy z klientami i umożliwiającej wygodne poszukiwanie i zarządzanie promocjami. W zależności od kategorii zakupowej, na Polaków działają inne rodzaje promocji. W kategorii „Moda” najwięcej klientów reaguje na wyprzedaże sezonowe (35%), w branży „Elektronika” najbardziej działają programy lojalnościowe (37%), a w przypadku zakupów spożywczych – obniżki cen (35%).

Zakupy to nieodłączny element codziennego życia. Większości żywności nie wytwarzamy, a kupujemy. Podobnie jest z naszymi ubraniami, kosmetykami czy sprzętem elektronicznym. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że co czwartemu Polakowi zakupy sprawiają przyjemność, a co piąty lubi je, gdy może skorzystać z promocji. Widać zatem, że spora grupa podchodzi do zakupów z dużą sympatią, a atrakcyjne oferty tylko zwiększają odczuwaną przyjemność kupowania. Pewnie dlatego niemal każdy Polak przyznaje się do korzystania z promocji i to niezależnie od kategorii zakupowej. Jednak, aby sklep ze swoją ofertą trafił do klientów, musi wziąć pod uwagę, że każdy z nich jest inny i w inny sposób kupuje. Z raportu „mShopper 2.0” dowiadujemy się, że są tzw. „smart shoppers”, którzy kupują analitycznie, „now shoppers” kupujący pod wpływem chwili oraz „social shoppers”, dla których zakupy to cały proces społeczny. Dotarcie do każdego z nich to obecnie spore wyzwanie dla handlu – mówi Maciej Tygielski, CEO, MyShop.mobi.

Więcej niż cena

Z badania „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” wynika, że tylko 3% Polaków nie korzysta z promocji, a w przypadku elektroniki wszyscy kupujący przyznają się do promocyjnych zakupów. W kategorii „Moda” i „Uroda” z promocyjnych ofert korzysta 93% klientów, w restauracjach 92%, a sportowe produkty kupuje promocyjnie 87% Polaków. Respondenci zapytani o ich stosunek do promocji najczęściej odpowiadali, że lubią kupować sprytnie, szczególnie jeśli sklep proponuje oferty dla lojalnych klientów (22%), aktywnie szukają promocji (22%) oraz śledzą wyprzedaże i chętnie z nich korzystają (21%). Co trzeci Polak ma negatywne spojrzenie na promocje, z czego 18% ma do nich ograniczone zaufanie, a 16% uważa je za powtarzające się i nieoryginalne.

Blisko połowa klientów (44%) to tzw. Promo Hunters, czyli osoby aktywnie poszukujące okazji zakupowych. Jednak nie są to osoby korzystające z każdej przeceny, ale konsumenci analityczni i aktywnie śledzący oferty. W procesie zakupowym biorą pod uwagę wiele czynników, nie tylko cenę, ale też jakość czy opinie o produktach lub usługach.

Promocje nie są domeną kobiet

Stereotypowo przyjęło się, że to przede wszystkim kobiety polują na atrakcyjne oferty cenowe. Ze zrealizowanego badania wynika jednak, że nie jest tak do końca. Co prawda, aktywnie poszukują promocji nieco częściej kobiety niż mężczyźni (19% vs. 14%), ale już zakupy „smart”, czyli sprytne, interesują tak samo konsumentów obu płci (po 17% wskazań). Również wyprzedaże nie są domeną tylko kobiet. 18% pań śledzi, kiedy zaczynają się wyprzedaże i chętnie z nich korzysta, podczas gdy w przypadku panów ten współczynnik jest tylko 2 p.p. niższy.

Rodzaj promocji różny w różnych kategoriach zakupowych

Form promocji jest wiele, a każda z nich rządzi w innej kategorii. W przypadku produktów modowych takich jak odzież, obuwie czy biżuteria, największą popularnością cieszą się wyprzedaże sezonowe (35%), a także promocje cenowe na drugi i kolejne produkty (27%). W branży elektronicznej królują zniżki w ramach programu lojalnościowego, które premiują wartość zakupów (37%) oraz gratisy (34%). Podczas zakupów spożywczych najwięcej klientów przyciągają czasowe obniżki cen (35%) oraz niższa cena za większą ilość zakupionych produktów (33%). W kategorii „Uroda” co trzeci klient korzysta z czasowych obniżek cen produktów (32%) i promocyjnych cen na drugi i kolejne produkty (29%). W restauracji natomiast najchętniej Polacy ulegają pokusie promocji w postaci atrakcyjnego cenowo zestawu dla dwojga lub rodzinnego (25%).

Różne źródła informacji, wśród nich coraz popularniejsze smartfony

Polacy średnio szukają promocji w ponad 2 typach źródeł i są one różne w zależności od kategorii zakupowej. O atrakcyjnych ofertach produktów spożywczych Polacy najczęściej dowiadują się z gazetek promocyjnych (34%), sklepów online (16%) i aplikacji mobilnych grupujących różne oferty (16%). Gazetki promocyjne są również najpopularniejsze w przypadku zakupów produktów z kategorii „Uroda” (37% wskazań), ale w tym przypadku liczą się także media społecznościowe (27%). Informacje o promocjach sprzętu elektronicznego docierają do klientów najczęściej w postaci klasycznych reklam w tv, radiu i prasie (26%), ale coraz częściej także podczas eventów marek (23%) i przy pomocy aplikacji mobilnych (20%).

Jak podkreśla Maciej Tygielski, respektowanie tych preferencji z jednej strony zapewnia dotarcie do większej grupy konsumentów, z drugiej jednak należy pamiętać, że młodzi konsumenci obecnie są otwarci przede wszystkim na nowe media i kanały mobilne.

W naszym kraju działa już ponad 20 mln smartfonów, a większość ich użytkowników wykonuje na nich czynności okołozakupowe. Poszukują inspiracji zakupowych, informacji o produktach, porównują oferty czy dzielą się opiniami czy w końcu po prostu kupują. To w konsekwencji przekłada się na korzystanie z promocji. Okazuje się na przykład, że użytkownicy smartfonów częściej niż użytkownicy komputerów stacjonarnych szukają atrakcyjnych okazji zakupowych (68% vs. 59%) – mówi Maciej Tygielski, CEO, MyShop.mobi.

Metodologia badania:

Raport „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie MyShop.mobi. Liczba respondentów wyniosła n=1801 Polaków. Badanie zostało zrealizowane metodą responsywnych ankiet CAWI w okresie 22 – 27 maja 2016 roku. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.