Przychody Oracle z rozwiązań opartych na chmurze obliczeniowej wzrosły o 200 proc. Najpopularniejszym produktem korporacji jest jednak wciąż baza danych

0

CEO Magazyn Polska

O 200 proc. wzrosła w ostatnim kwartale ubiegłego roku rozliczeniowego wartość sprzedaży Oracle z rozwiązań opartych na chmurze obliczeniowej. To obecnie najbardziej dynamicznie rozwijający się dział przedsiębiorstwa, które ma już połowę udziałów w segmencie baz danych. Rośnie także sprzedaż rozwiązań wertykalnych pomagających w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Mamy wielowymiarową ofertę, bo proponujemy rozwiązania zarówno horyzontalne, jak i wertykalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Piotr Witczyński, dyrektor generalny Oracle Polska. – Jest sporo grup produktowych, gdzie jesteśmy pierwsi lub aspirujemy do tego. W tej chwili jednak korporacja bardzo mocno weszła przede wszystkim w technologie chmurowe.

Zgodnie z opublikowanym w połowie czerwca br. wynikiem finansowym w ostatnim kwartale ubiegłego roku obrotowego Oracle odnotowało rekordową sprzedaż zarówno rozwiązań SaaS (Software as a Service, czyli oprogramowania w chmurze), jak i rozwiązań PaaS (Platform as a Service, czyli kierowanego przede wszystkim do programistów oprogramowania stanowiska pracy) o wartości 426 mln dol., co oznaczało wzrost o ponad 200 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku finansowego. W ciągu całego roku sprzedaż SaaSPaaS wyniosła 1,5 mld dol. i była o 32 proc. wyższa. W ostatnim kwartale korporacja zyskała 1217 nowych klientów SaaS, a 760 rozszerzyło swoje zakupy w ramach rozwiązań chmurowych.

Polska jest nieco spóźniona w adaptacji najnowszych trendów – zauważa Piotr Witczyński. –  Oczywiście baza danych jest wiodącym produktem, natomiast nasze aplikacje w chmurze w tej chwili także są już bardzo popularne. Widać to było podczas naszej ostatniej konferencji Oracle Cloud Day, która odbyła się pod koniec czerwca. Mieliśmy pełną salę klientów zainteresowanych aplikacjami w chmurze, przede wszystkim Customer Experiences (do obsługi klienta – red.) i Human Capital Management (zarządzania kapitałem ludzkim – red.).

Wśród produktów horyzontalnych (użytkowanych przez szerokie grupy użytkowników) najważniejsze są baza danych, serwery, systemy zintegrowane, wirtualizacja, system operacyjny, oprogramowanie pośredniczące (ang. middleware) i aplikacje, czyli cały tzw. stos technologiczny. W portfolio spółki znajdują się jednak także wyspecjalizowane rozwiązania wertykalne dla najważniejszych sektorów gospodarki, takich jak na przykład telekomunikacja, sektor publiczny, finansowy, użyteczności publicznej czy handel. Są to m.in. systemy bilingowe czy główne systemy bankowe.

Czytaj również:  IoT i nowoczesne technologie zarządzania energią motorem dla rozwoju ekobudownictwa

Najbardziej popularnym rozwiązaniem korporacji jest jednak baza danych. Oracle jest w tym zakresie liderem rynku, ma około 50 proc. udziałów. Oracle Database jest ceniona na całym świecie za funkcjonalność, wydajność, a także za gwarantowany poziom zabezpieczenia danych. Najnowszym hitem firmy jest baza danych w chmurze – w tym modelu klient opłaca abonament za użytkowanie usługi, zaś sama baza jest zarządzana przez Oracle w specjalnym centrum obliczeniowym. Dane są tam bezpieczniejsze niż w instalacji lokalnej.