REKLAMAtłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl
OUTSOURCING Raport A.T. Kearney „Global Services Location Index” wskazuje automatyzację jako największe zagrożenie...

Raport A.T. Kearney „Global Services Location Index” wskazuje automatyzację jako największe zagrożenie na rynku pracy

W wyniku automatyzacji, w ciągu najbliższych pięciu lat ubędzie 1 mln miejsc pracy tylko w czterech krajach.  „Powstanie średnio jedno miejsce pracy związane z zarządzaniem procesami automatyzacji na każde cztery etaty, które będą nią zastąpione” — twierdzą autorzy raportu.

19 września 2017 r. A.T. Kearney opublikował „2017 Global Services Location Index (GSLI)” – raport analizujący 55 krajów pod względem atrakcyjności dla centrów BPO (usług biznesowych zlecanych na zewnątrz) w trzech głównych kategoriach: atrakcyjności finansowej, umiejętności i dostępności pracowników, a także otoczenia biznesowego. GSLI rzuca światło na złożone procesy decyzyjne dot. outsourcingu procesów biznesowych (BPO).

Od czasu ostatniego GSLI z 2016 r. doszło do niewielkich zmian w pozycji rankingowej najważniejszych krajów. Jednakże, wyniki badania wskazują nie tylko na zmiany rankingowe, ale i na niepokojące skutki automatyzacji dla sektora usług biznesowych. Ósma edycja raportu zatytułowana „Zwiększający się wpływ automatyzacji” uwypukla rosnące zagrożenie na rynku pracy szacując, że tylko w czterech krajach ubędzie aż milion etatów.

„Pomimo tego, że trzy pierwsze kraje utrzymują się na tym samym miejscu w rankingu każdego roku od rozpoczęcia badań w 2004 r., zaczęliśmy dostrzegać powiększającą się różnicę między Indiami (pierwsze miejsce w rankingu), a całą resztą, w szczególności Chinami, które znajdują się na miejscu drugim” – zauważa Arjun Sethi – partner and global head of A.T. Kearney Digital Transformation Practice, współautor raportu.

„Rozpowszechniony trend automatyzacji pracy pozwala nam przewidzieć redukcję etatów setek tysięcy niskowykwalifikowanych pracowników w krajach związanych z centrami BPO”.

GSLI jest wiodącym rankingiem określającym atrakcyjność lokalizacyjną dla firm chcących przenieść swoje usługi finansowe, księgowość lub obsługę klienta, a tegoroczne badania mają również szersze spojrzenie na prawdopodobne konsekwencje automatyzacji w kilku typach gospodarek na świecie.

„Nowością w tegorocznych wynikach jest to, że widzimy skutki automatyzacji, które uderzają o miejsca pracy na stanowiskach usługowych. Powiedział Johan Gott – A.T. Kearney principal i współautor raportu. „Kraje z tańszą siłą roboczą doświadczyły w ostatnich latach ogromnego wzrostu w wysokiej jakości zatrudnieniu i transformacji ekonomicznej. Oczywiście, była to część strategii ich rozwoju ekonomicznego. Jednakże, dzisiaj automatyzacja odciska swoje piętno w krajach takich jak Indie czy Filipiny, które do tej pory korzystały ze światowego arbitrażu pracy. Naszym celem jest pomoc firmom w podejmowaniu trafnych decyzji dotyczących outsourcingu procesów biznesowych oraz automatyzacji usług”.

Podsumowanie  „2017 Global Services Location Index (GSLI)”:

  • Indie, Chiny i Malezja po raz kolejny znalazły się w pierwszej trójce destynacji dla centrów BPO, Indie znacząco wyprzedzają resztę krajów.
  • Indonezja i Brazylia zamieniły się miejscem rankingowym (miejsce czwarte i piąte).
  • Meksyk wypadł z pierwszej dziesiątki, Wielka Brytania znalazła się w pierwszej 20, Peru pokonuje 27 miejsc i znajduje się na pozycji 20.
  • Automatyzacja spowoduje masowe cięcia etatów. Badanie szacuje, że  powstanie średnio jedno miejsce pracy związane z zarządzaniem procesami automatyzacji, na każde cztery etaty, które są przez nią zastępowane.

Ranking GSLI 2017 i zmiany, jakie zaszły w porównaniu z rokiem 2016:

Kraj Ranking 2017 Zmiana
Indie 1 0
Chiny 2 0
Malezja 3 0
Indonezja 4 +1
Brazylia 5 -1
Wietnam 6 +5
Filipiny 7 0
Tajlandia 8 -2
Chile 9 0
Kolumbia 10 +10
Sri Lanka 11 +3
Polska 12 -2
Meksyk 13 -5
Egipt 14 +2
Bułgaria 15 -3
Republika Czeska 16 +10
Niemcy 17 +6
Rumunia 18 -5
Wielka Brytania 19 +6
Peru 20 +27
Bangladesz 21 +1
USA 22 -7
Rosja 23 -6
Ukraina 24 0
Estonia 25 +8
Węgry 26 +6
Maroko 27 +7
Łotwa 28 -10

Więcej o “A.T. Kearney Global Services Location Index”

W jego ósmej edycji od 2004 roku, raport GSLI pomaga firmom podejmować decyzje o tym, gdzie lokalizować swoje operacje offshore oraz rzuca światło na ich złożone wybory. Kraje wybrano na podstawie danych dotyczących przedsiębiorstw, bieżącej działalności w zakresie usług zdalnych oraz inicjatyw rządowych w celu promowania sektora.  Każdy z krajów oceniany jest według 38 pomiarów w celu oceny jego atrakcyjności finansowej, umiejętności i dostępności pracowników, a także otoczenia biznesowego. Pełne badanie można znaleźć pod adresem: https://www.atkearney.com/strategy-and-top-line-transformation/article?/a/the-widening-impact-of-automation.

Exit mobile version