Raport Arval: „Barometr Flotowy 2018”

Ponad 340 tys. nowych aut osobowych kupiły w 2017 r. w Polsce podmioty gospodarcze. W tym roku liczba ta może być jeszcze wyższa. Jak wynika z najnowszego raportu „Barometr Flotowy”, prawie 25% polskich firm planuje rozbudowę swojej floty samochodowej. Dużą ich część stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). Szczególnie dobre nastroje panują wśród małych i średnich przedsiębiorstw, w których popularność wynajmu aut rośnie w tempie dwukrotnie szybszym, niż w krajach zachodnioeuropejskich. Coraz ważniejszym celem, jaki stawiają sobie polscy menedżerowie flot, jest poprawa bezpieczeństwa kierowców oraz ograniczanie emisji CO2.

To najważniejsze wnioski Barometru Flotowego 2018 – cyklicznej publikacji przygotowanej na podstawie pogłębionych wywiadów przeprowadzonych wśród prawie 4 tys. osób administrujących flotami, zatrudnionych w firmach korzystających z samochodów służbowych w Unii Europejskiej oraz Turcji.

Rynek rośnie

„Polscy fleet managerowie są dużo większymi optymistami od ich kolegów z Europy. Cały czas spodziewamy się, że rynek car fleet management będzie w Polsce dynamicznie rósł. Wynika to z tego, że chociaż największe firmy zaczynają optymalizować liczby samochodów, to jednocześnie polskie małe i średnie przedsiębiorstwa bardzo dynamicznie wchodzą na ten rynek i uzupełniają tę lukę. Cały rynek rośnie” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Grzegorz Szymański, dyrektor generalny Arval Polska.

Większe zainteresowanie niż na Zachodzie

Co ciekawe, jeśli chodzi o przedsiębiorstwa zatrudniające od 1 do 9 pracowników, w Polsce chęć rozbudowy swojej floty samochodowej ma aż 22% firm, podczas gdy w Europie Zachodniej – tylko 13%. Świadczy to zarówno o dobrej kondycji finansowej polskiej branży MŚP, jak i coraz lepszym dopasowaniu oferty firm zajmujących się wynajmem długoterminowym do potrzeb swoich klientów: teraz nawet małe podmioty mogą korzystać z usług do niedawna dostępnych tylko dla przedsiębiorstw dysponujących dużymi flotami.

Leasing ciągle w górę

Według danych tegorocznego Barometru w najbliższych latach w Polsce rosnąć będzie zainteresowanie leasingiem operacyjnym. W 2016 r. zdecydowanych na tę formę finansowania auta było 7% przedsiębiorców, w 2017 – 9 %, zaś w tegorocznym badaniu aż 13%. – Na szczególną uwagę zasługuje to, że leasing operacyjny cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród małych i średnich firm. Prawie 24% przedsiębiorców polskiego sektora MŚP jest zdecydowanych na tę formę finansowania zakupu samochodu. W pozostałych państwach UE taką chęć deklaruje jedynie 13%. – mówi Tomasz Bachniak, Arval Consulting & CVO Manager.

Diesel, czyli upadku ciąg dalszy

Zarówno dane rynkowe, jak i opinie zebrane podczas badania CVO, jednoznacznie pokazują, że udział diesla w rynku nadal będzie malał. Dane dot. rejestracji nowych pojazdów nie pozostawiają wątpliwości. W 2015 roku odsetek rejestrowanych aut z tym silnikiem wynosił w Polsce ponad 40% – w roku 2018 już tylko 30,3 %. Tam, gdzie na popularności tracą diesle, pojawia się przestrzeń dla napędów alternatywnych, takich jak hybrydy czy auta elektryczne. Aż 36% polskich przedsiębiorców rozważa zakup floty z napędem alternatywnym. W poprzednim badaniu odsetek ten wynosił 31%.

Polska stawia na LPG

Badanie CVO pokazuje, że polscy przedsiębiorcy, obok włoskich i brytyjskich, znajdują się w czołówce, jeżeli chodzi o zastosowanie LPG. Aż 14% aut w polskich flotach jest napędzanych gazem. Dla porównania w pozostałych krajach UE odsetek ten wynosi średnio 4%. – Tak duża popularność samochodów z LPG wynika z braku alternatyw dla diesla w segmentach A oraz B, a także wymiaru ekologicznego i ekonomicznego stosowania tego paliwa – mówi Tomasz Bachniak, Arval Consulting & CVO Manager.

Wzrasta popularność leasingu operacyjnego

Warto również zauważyć, że wśród polskich firm zwiększa się zainteresowanie finansowaniem za pomocą leasingu operacyjnego. Dotyczy to zwłaszcza MŚP. Wybór tej formy finansowania deklaruje prawie 24% firm z tego sektora. Jak stwierdza Paweł Racis, dyrektor handlowy Arval Polska: „Dotychczas na polskim rynku dominowały zakupy i leasing finansowy, ale od kilku lat bardzo dynamicznie rośnie leasing operacyjny. Jest on w tej chwili wybierany przez polskie i międzynarodowe przedsiębiorstwa bardzo często. Leasing operacyjny ma zdecydowanie szerszy zakres usług dodatkowych. Korzystając z tego typu formy finansowania, firmy przekazują swojemu partnerowi pełen outsourcing floty, np. wymianę sezonowo opon, przeglądy, likwidację szkód. Tak że z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to zdecydowanie dużo wygodniejsze”.

Polscy przedsiębiorcy stawiają na bezpieczeństwo

Polska znalazła się w czołówce państw, w których przedsiębiorcy najchętniej korzystają z narzędzi telematycznych – pod tym względem ustępujemy jedynie Wielkiej Brytanii. Udział polskich firm stosujących ww. rozwiązania wyniósł wg CVO 28%, podczas gdy w pozostałych państwach Unii Europejskiej oscyluje on średnio wokół 19%.

Coraz ważniejszym powodem, który decyduje o decyzji korzystania z tego typu narzędzi jest chęć poprawy bezpieczeństwa kierowców. – W tym roku aż 65% polskich przedsiębiorców zadeklarowało, że czynnik bezpieczeństwa jest dla nich najważniejszą motywacją do zastosowania telematyki. W ubiegłorocznym badaniu podobnie odpowiedziało jedynie 47% respondentów – mówi Tomasz Bachniak.