Rynek produktów mrożonych w Polsce

mrożonki

Rynek produktów mrożonych w Polsce jest wart rocznie 2,1 mld zł. Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż w okresie ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy kategorii produktów mrożonych łączną kwotę 2,1 mld zł. Wartość ta wzrosła o 3,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych.

Analizowana kategoria produktów mrożonych obejmuje: produkty mączne i ziemniaczane, dania gotowe, warzywa, owoce, ciasta, mięso oraz ryby.

W okresie od sierpnia 2013 roku do lipca 2014 roku największy udział w rynku produktów mrożonych w ujęciu wartościowym miały podkategorie ryb, warzyw, dań gotowych, produktów mącznych i ziemniaczanych oraz frytek. Wyniósł on łącznie ponad 95 proc.

W ujęciu ilościowym w ciągu ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe kupowały przede wszystkim: warzywa (31,3 proc.), ryby (25,7 proc.), produkty mączne i ziemniaczane (14,9 proc.), frytki (13,8 proc.) oraz dania gotowe (10,8 proc.).

W podkategorii ryb w największym stopniu kupowano mintaja (34 proc.) i pangę (13 proc.). W przypadku warzyw były to mieszanki (44 proc.), zupy (19 proc.) oraz szpinak (11 proc.). W podkategorii dań gotowych kupowano przede wszystkim pizzę (65 proc.), zapiekanki (8 proc.) i kotlety (6 proc.), a spośród produktów mącznych i ziemniaczanych – pierogi i pyzy (83 proc.).

W ujęciu ilościowym 68 proc. zakupionych produktów było produktami pakowanymi. Pozostałe 32 proc. to produkty mrożone na wagę, w tym największa podkategoria ryb (78 proc.), a najmniejsza warzyw (11 proc.) i frytek (6 proc.).

Wśród marek własnych sieci liderami na rynku mrożonych produktów pakowanych były produkty sieci Biedronka i Lidl (dla wszystkich podkategorii).

Z kolei spośród produktów markowych największe udziały miały produkty marek Abramczyk i Frosta (ryby), Hortex (warzywa), Dr. Oetker (dania gotowe) oraz Anita (produkty mączne i ziemniaczane).

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, największy udział w zakupach mrożonek miał handel nowoczesny – 64 proc. udziału w ujęciu wartościowym i 72 proc. w ujęciu ilościowym. Agata Wesołowska-Surma, analityk kategorii w Panelu Gospodarstw Domowych GfK, komentuje: „Największe udziały w zakupach mrożonek odnotowały dyskonty (29 proc. w ujęciu wartościowym i 38 proc. w ujęciu ilościowym). Jednocześnie widoczny jest systematyczny spadek znaczenia handlu tradycyjnego w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych – o 2,6 proc. w ujęciu wartościowym i o 2,1 proc. w ujęciu ilościowym”.