Rząd przyjął Wieloletni Plan Finansowy Państwa

Rząd przyjął Wieloletni Plan Finansowy Państwa

Wzrost gospodarczy w 2015 r. wyniesie 3,4% i będzie przyspieszać w kolejnych latach. W 2018 r. osiągnie 4%, a podstawowym czynnikiem wzrostu pozostanie prywatny popyt krajowy. Poprawi się też sytuacja na rynku pracy i w sektorze finansów publicznych – deficyt spadnie z 2,7% w 2015 r. do 1,2 % PKB w 2018 r. To najważniejsze założenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa (WPFP) na lata 2015-2018, przyjętego przez Radę Ministrów 28 kwietnia br.

WPFP, zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych, składa się  z dwóch części: Programu konwergencji oraz określenia celów głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji.

Program konwergencji. Aktualizacja 2015 zawiera prognozę kształtowania się podstawowych zmiennych makroekonomicznych i fiskalnych do 2018 r., prezentuje główne cele polityki gospodarczej rządu i działania służące ich realizacji. Dokument przedstawia też działania dla zlikwidowania nadmiernego deficytu zgodnie z rekomendacjami Rady Ecofin z 10 grudnia 2013 r. W Programie założono, że wzrost gospodarczy w 2015 r. wyniesie 3,4%. Podstawowym czynnikiem wzrostu pozostanie prywatny popyt krajowy. Prognozuje się, że w kolejnych latach realne tempo wzrostu PKB będzie stopniowo przyspieszać i wyniesie 3,8% w 2016 r., 3,9% w 2017 r. i 4,0% w 2018 r.

Inflacja i bezrobocie

Po wyraźnym spadku inflacji w końcu 2014 r., również w roku bieżącym presja inflacyjna będzie bardzo ograniczona. W związku z tym oczekuje się, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych spadną w 2015  r. średnio o 0,2%, a w latach kolejnych inflacja będzie stopniowo przyspieszać i wskaźnik CPI ukształtuje się na poziomie 1,7% w 2016 r., 1,8% w 2017 r. i 2,5% w 2018 r.

Poprawa sytuacji gospodarczej, w tym wyraźne przyspieszenie tempa wzrostu inwestycji, przełożyła się na poprawę sytuacji na rynku pracy. W związku z tym szacuje się, że w 2015 r. stopa bezrobocia spadnie do 8,2%. W 2016 r. ukształtuje się ona na poziomie 7,6%, by w okresie do 2018 r. zmniejszyć się do 6,5%.

Wyjście z procedury nadmiernego deficytu

W 2014 r., w efekcie wprowadzonych działań konsolidacyjnych oraz dzięki korzystnej dla finansów publicznych strukturze wzrostu gospodarczego, deficyt nominalny sektora instytucji rządowych i samorządowych został ograniczony o 0,8 pkt. proc. i ukształtował się na poziomie 3,2% PKB. To dużo poniżej rekomendowanego przez Radę Ecofin celu 3,9% PKB. Przy uwzględnieniu wciąż ponoszonych w I poł. 2014 r. kosztów systemowej reformy emerytalnej (wprowadzonej w 1999 r.) w wysokości 0,4% PKB, deficyt skorygowany w ten sposób (tj. porównywalny z krajami, które nie wdrożyły emerytalnego systemu kapitałowego) wyniósł 2,8% PKB. Tym samym został zredukowany do poziomu, który pozwala Polsce na oczekiwane zakończenie procedury nadmiernego deficytu.

„Tylko trzy razy w ciągu minionych 20 lat Polska miała niższy deficyt sektora finansów publicznych. Warto podkreślić, że osiągnięcie tak niskiego deficytu w 2014 r. zostało dokonane dzięki realizacji strategii konsolidacji przyjaznej wzrostowi gospodarczemu. Liczymy na to, że podjęte przez Polskę działania zostaną pozytywnie ocenione przez Komisję Europejską i że już tej wiosny Komisja Europejska uzna, że Polska trwale zredukowała nadmierny deficyt” – powiedział minister finansów Mateusz Szczurek.

W latach 2015-2018 przewiduje się dalszą konsolidację finansów publicznych. Prognozuje się, że deficyt sektora spadnie odpowiednio do poziomu 2,7% PKB, 2,3% PKB, 1,8% PKB i 1,2% PKB. Po zakończeniu procedury nadmiernego deficytu Polska zacznie podlegać przepisom części prewencyjnej Paktu Stabilności i Wzrostu, zgodnie z którymi celem polityki fiskalnej będzie dążenie do średniookresowego celu budżetowego (MTO), czyli deficytu strukturalnego na poziomie 1% PKB. Osiągnięcie MTO i utrzymanie długu sektora instytucji rządowych i samorządowych znacznie poniżej wartości referencyjnej 60% PKB zostanie zapewnione w szczególności przez przestrzeganie stabilizującej reguły wydatkowej.

Koordynacja polityki gospodarczej i budżetowej w UE

Przygotowanie Programu konwergencji i jego coroczna aktualizacja są elementem procesu nadzoru budżetowego w UE i obowiązkiem wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej spoza strefy euro.Program konwergencji. Aktualizacja 2015 został przygotowany zgodnie z wytycznymi dotyczącymi programów stabilności i konwergencji państw członkowskich UE.

Obecna aktualizacja Programu powstawała równolegle z tegoroczną edycją Krajowego Programu Reform, również przyjętego 28 kwietnia br. przez Radę Ministrów. Program konwergencji. Aktualizacja 2015 oraz Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020″ – Aktualizacja 2015/2016zostaną w kwietniu przekazane Komisji Europejskiej oraz Radzie Ecofin w ramach semestru europejskiego (tj. procesu koordynacji polityki gospodarczej i budżetowej w UE). Zalecenia Rady Ecofin wydane na podstawie oceny obu programów powinny zostać uwzględnione przed podjęciem kluczowych decyzji w sprawie budżetu na przyszły rok.