Specyfika zarządzania centrami wyprzedażowymi

0

Polacy polubili centra wyprzedażowe. Dostęp do produktów ulubionych marek w bardzo atrakcyjnych cenach sprzyja rosnącej popularności tzw. outletów. Rozwój nowego formatu i jego specyfika oznacza jednak nowe wyzwania dla zarządców, którzy nie powinni mierzyć regularnych galerii handlowych i centrów wyprzedażowych jedną miarą.

W Polsce funkcjonuje 13 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni 209 500 mkw., a kilka innych, ciekawych projektów jest w przygotowaniu. O ile główne aglomeracje mają już swoje outlety, to na wielu mniejszych rynkach nadal brakuje centrów wyprzedażowych z prawdziwego zdarzenia. Są to miasta oferujące wystarczająco dużą bazę potencjalnych klientów, aby obiekt tego typu odniósł sukces. Zapotrzebowanie na taki format zakupowy jest m.in. w Bydgoszczy czy Rzeszowie. Dodatkowo, dobre wyniki sprzedażowe i wysoki poziom wynajęcia zachęcają inwestorów do rozbudowywania obiektów już istniejących.

Podobny, ale inny

Możliwość kupienia produktów ulubionych marek w bardzo atrakcyjnych cenach sprawia, że Polacy chętnie odwiedzają centra wyprzedażowe. Marki wiodące w swoich branżach oferują specjalnie linie produktowe, dostępne tylko w takich obiektach. Rozwój tego formatu oznacza też nowe wyzwania dla zarządców nieruchomości handlowych. Outlet rządzi się bowiem innymi prawami niż regularne centrum handlowe i strategia zarządcza powinna tę specyfikę uwzględnić, jeśli obiekt ma odnieść sukces. Dlatego też tak istotne jest, aby firma zarządzająca danym obiektem miała doświadczenie właśnie w tym obszarze rynku i rozumiała zasady funkcjonowania centrów wyprzedażowych.

Outlet to centrum ukierunkowane głównie na ofertę modową, co oznacza m.in., że inaczej rozkłada się w nim ruch i odwiedzalność. Ilość funkcji dodatkowych jest zazwyczaj zredukowana, często nie ma operatora spożywczego. To jednak ulega zmianie i obecnie w niektórych centrach wyprzedażowych funkcjonuje supermarket, drogeria, elementy rozrywkowe czy wzbogacona strefa typu food court. Do centrów wyprzedażowych jedzie się zwykle w weekend, tym bardziej, że są one zazwyczaj zlokalizowane na obrzeżach miast. Zakupy robi się częściej z konkretną listą/zamiarem. Oznacza to, że o ile mniej osób odwiedza centrum wyprzedażowe niż regularną galerię handlową, to współczynnik konwersji (liczby transakcji na tle liczby odwiedzających) może być wyższy.

Czytaj również:  Rewolucyjne zmiany w podatku dochodowym. Projekt resortu finansów może uderzyć w przedsiębiorców i branżę nieruchomości

Promocje, zniżki, okazje – i jeszcze więcej promocji

Istotną część czasu zarządca spędza na planowaniu i nadzorowaniu strategii promocji zakupowych. Regularne centra handlowe działają według pewnych schematów – zgodnie z harmonogramem wyprzedaży letnich, zimowych czy np. akcji niektórych marek dotyczących zniżek z okazji połowy danego sezonu. W centrum wyprzedażowym produkty na co dzień przecenione są o 30-70%, a w niektórych sytuacjach nawet bardziej. Ważne jest, aby promocje w obiekcie typu outlet nie były niższe niż w regularnym centrum handlowym w trakcie wyprzedaży.