Średnio siedmiu na dziesięciu Polaków zadowolonych ze swojej pracy. Wpływa to na wyższe przychody firm

Średnio siedmiu na dziesięciu Polaków zadowolonych ze swojej pracy. Wpływa to na wyższe przychody firm

Zaangażowanie i satysfakcja pracowników wpływa na ich efektywność i bezpośrednio przekłada się na przychody firmy. Dlatego coraz więcej pracodawców buduje politykę personalną ukierunkowaną na zadowolenie zatrudnionych osób. Kluczowa w tym procesie jest dobra, transparentna komunikacja, kultura feedbacku, przyjazne środowisko pracy i zapewnienie pracownikom możliwości rozwoju – wskazuje Agnieszka Przybyłek, odpowiedzialna za HR w koncernie Brown-Forman.

– Jedną z najważniejszych rzeczy, które wpływają na zaangażowanie naszych pracowników, jest leadership – styl przywództwa, który daje ludziom możliwość podejmowania własnych decyzji i zapewnia im informację zwrotną. To może być zarówno konstruktywny feedback w sytuacji, w której trzeba coś poprawić, jak i docenienie pracowników za to, co i jak robią. Ważna jest też transparentność, poczucie współwłaścicielstwa za podejmowane decyzje, jasno sprecyzowane cele i komunikacja. Ludzie muszą wiedzieć, na co mają wpływ i czego się od nich oczekuje. Wtedy jest fair play – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Przybyłek, dyrektor HR na Polskę i Turcję w koncernie Brown-Forman, który otrzymał niedawno tytuł „Najlepszego Pracodawcy 2016” w badaniu globalnej firmy doradczej Aon Hewitt.

Zadowolenie z pracy deklaruje średnio siedmiu na dziesięciu Polaków – wynika z ubiegłorocznego „Barometru Pracownika”, czyli międzynarodowego badania satysfakcji przeprowadzonego przez Ipsos. Autorzy podkreślili, że dobre samopoczucie i satysfakcja pracowników wpływają na ich efektywność i w prostej linii przekładają się na przychody przedsiębiorstwa. Dlatego coraz więcej firm stawia na budowanie zaangażowania swoich pracowników jako najważniejszy element polityki personalnej i HR-u.

Agnieszka Przybyłek podkreśla, że kluczowe w tym procesie jest budowanie kultury pracy opartej na feedbacku i angażowanie pracowników w ważne dla firmy przedsięwzięcia.

Dbamy o kulturę feedbacku do tego stopnia, że sami, jako zarząd, prosimy naszych pracowników o informacje zwrotne. Feedback jest integralną częścią naszego sposobu pracy i wspólnej komunikacji. Dzielimy się z pracownikami informacjami po dużych, ważnych spotkaniach. Przykładowo, pracujemy właśnie nad strategią firmy na kolejne 10 lat – współtworzy ją nie tylko zarząd, lecz także pracownicy – mówi Agnieszka Przybyłek.

Na satysfakcję i poziom zaangażowania pracowników pozytywnie wpływa możliwość samorealizacji, zdobywania nowych umiejętności i jasno określona ścieżka rozwoju. Liczy się również stabilność i ugruntowana pozycja marki na rynku, która przekłada się na poziom bezpieczeństwa pracowników.

– Kolejną ważną rzeczą jest środowisko pracy. Liczą się takie drobne rzeczy, jak to, że pracownicy mają możliwość zjedzenia w pracy dobrego posiłku, mają zapewnione owoce, warzywa, zdrowe przekąski. Dzięki naturalnej integracji między naszymi pracownikami – w pracy i poza nią – osoby zatrudnione w Brown-Forman postrzegają naszą firmę nie tylko jako miejsce pracy, lecz także przestrzeń i środowisko, w którym chcą spędzać czas – wskazuje Agnieszka Przybyłek.

Pierwszym i najważniejszym elementem polityki personalnej jest transparentna komunikacja oparta na dialogu z pracownikami. Właściwie prowadzona komunikacja w przedsiębiorstwie nie powinna się ograniczać do przepływu informacji z góry na dół, czyli z poziomu kadry zarządzającej do szeregowych pracowników. Powinna się opierać na dialogu. Dotyczy to zarówno najwyższego szczebla zarządu, odpowiedzialnego za cały biznes, jak i menadżerów liniowych.

– Stawiamy właśnie na dialog, a nie na komunikację top to down. Bardzo dbamy o to, żeby nasze zespoły wspólnie ze sobą pracowały. Unikamy podejścia silosowego, chcemy, żeby ludzie pracowali ze sobą w zespołach interdyscyplinarnych. To na pewno wpływa na poziom zaangażowania – uważa dyrektor HR w Brown-Forman.

Brown-Forman znalazł się w gronie wyróżnionych tytułem „Najlepszego Pracodawcy 2016” przyznawanym przez globalną firmę doradczą Aon Hewitt na podstawie opinii pracowników. To największe badanie zaangażowania pracowników w Polsce. Aon rok do roku wyłania firmy, które tworzą najlepsze miejsca pracy pod kątem zaangażowania pracowników, angażującego przywództwa, kultury wysokich wyników i wiarygodnej marki pracodawcy.

Agnieszka Przybyłek zwraca uwagę na to, że wskaźnik zaangażowania pracowników w Brown-Forman od ostatniego badania w 2014 r. wzrósł niemal dwukrotnie z poziomu 39 do 76 proc. Jest to efekt szeregu wprowadzonych w tym czasie rozwiązań i procesów.

W badaniu Aon Hewitt pracownicy koncernu docenili najbardziej pozapłacowe benefity (85 proc.), akceptację indywidualnych różnorodności (80 proc.), współpracę w zespołach i pomiędzy nimi (85 proc.), różnorodność i dopasowanie zadań (79 proc.), jak również kładzenie dużego nacisku na odpowiedzialne i etyczne prowadzenie biznesu (79 proc.).

– Tym, co odzwierciedla zaangażowanie pracowników, jest styl, w jakim pracują i jak zachowują się na co dzień. Codziennie widzę, że ludzie rzeczywiście troszczą się o ten biznes, jakby był ich własnym. Przychodzą z własnymi pomysłami, z diagnozą problemów, przewidując, że coś się może wydarzyć, i sugerując rozwiązania. Dla mnie najlepszą miarą zaangażowania naszego zespołu jest też atmosfera, w jakiej pracownicy na co dzień działają – mówi Agnieszka Przybyłek.

Brown-Forman Corporation to międzynarodowa korporacja, która w Polsce jest jednym z największych dystrybutorów mocnych alkoholi premium. W jej portfolio znajdują się marki takie jak Finlandia Vodka, Jack Daniel’s, Woodford Reserve, Chambord, Herradura czy El Jimador.