Toyota opatentowała w 2014 roku najwięcej innowacji w dziedzinie napędów

patent

85% patentów dotyczących układów napędowych to projekty udoskonalające napędy alternatywne. W tej grupie największy udział mają technologie hybrydowe.

Patenty związane z alternatywnymi napędami stanowiły w 2014 roku 85% wszystkich patentów dotyczących napędów samochodowych. Prace rozwojowe nad technologią hybrydową przyniosły największą liczbę zastrzeżonych wynalazków. Toyota jest największym innowatorem w dziedzinie technologii napędzania pojazdów.

Naukowcy z Center of Automotive Management (CAM) na Uniwersytecie Nauk Stosowanych (FHDW) w Niemczech ustalili, że badania nad konwencjonalnymi silnikami spalinowymi od lat są w stagnacji, podczas gdy wiodącą rolę pełnią prace rozwojowe nad napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Badania przeprowadzone przez instytut ujawniły, że 85% wniosków patentowych ma związek z technologiami alternatywnych napędów, wśród których dominują technologie hybrydowe.

„Patenty są zapowiedzią kierunków rozwoju technologii i dają informację o długofalowych strategiach producentów samochodów” – powiedział profesor Stefan Bratzel, szef CAM.

18 największych koncernów motoryzacyjnych zarejestrowało w 2014 roku 57 tys. patentów, o 7% więcej niż rok wcześniej. Z tego najwięcej, bo 26% zostało zgłoszonych przez Toyotę.

W 2014 roku Toyota zarejestrowała o 11% więcej patentów niż rok wcześniej. 5680 z nich dotyczyło technologii ogniw paliwowych, które Toyota udostępniła do powszechnego wykorzystania innym producentom. Dotyczy to m.in. kluczowych rozwiązań zastosowanych we wprowadzanej właśnie na kolejne rynki Toyocie Mirai, pierwszym seryjnie produkowanym aucie na wodór. Celem Toyoty było zachęcenie pozostałych producentów do współpracy w dziedzinie rozwoju samochodów na wodorowe ogniwa paliwowe. Wspólna praca nad nową technologią ma przyczynić się popularyzacji pojazdów napędzanych wodorem, aby w przyszłości mogły stać się realną konkurencją dla samochodów spalinowych.