Toyota sprzedała w 2017 roku 1,52 mln hybryd

Shigeki Terashi
Shigeki Terashi

Toyota sprzedała w 2017 roku 1,52 mln hybryd, o 8% więcej w stosunku do 2016 roku. W ten sposób Toyota zrealizowała jeden z celów planu Environmental Challenge 2050 o 3 lata wcześniej niż pierwotnie zakładano. Do dziś Toyota dostarczyła klientom łącznie 11,45 mln zelektryfikowanych samochodów.

Toyota Motor Corporation ogłosiła, że w 2017 roku przekroczyła granicę 1,5 miliona hybryd sprzedanych w ciągu roku. Był to jeden z celów założonych w strategii Toyota Environmental Challenge 2050 – koncern planował go osiągnąć do 2020 roku. Łącznie w ciągu 20 lat od premiery Priusa Toyota sprzedała 11,45 mln samochodów hybrydowych na świecie, co przełożyło się na redukcję emisji CO2 o 85 milionów ton w porównaniu do sytuacji, gdyby wszystkie te samochody miały konwencjonalne silniki spalinowe.

“Wystarczyło tylko 20 lat, aby sprzedaż zelektryfikowanych samochodów wzrosła z 500 aut rocznie w jednym kraju do 1,5 miliona pojazdów w ponad 90 krajach” – powiedział Shigeki Terashi, wiceprezydent Toyota Motor Corporation. – „Nasi klienci swoimi wyborami potwierdzają jakość, trwałość i niezawodność produkowanych przez nas hybryd. Dzięki nim mogliśmy zbudować solidną podstawę do dalszej rozbudowy gamy masowo produkowanych zelektryfikowanych aut”.

W ciągu 20 lat od premiery Priusa – pierwszego masowo produkowanego samochodu hybrydowego – Toyota nieustannie pracuje nad doskonaleniem i rozwijaniem technologii zelektryfikowanych napędów. W 2014 roku zadebiutowała Toyota Mirai, samochód elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe. Dwa lata później w salonach pojawił się Prius czwartej generacji, a w 2017 roku Toyota rozpoczęła sprzedaż Priusa Plug-in Hybrid drugiej generacji.

Toyota zamierza w szybkim tempie rozszerzyć gamę zelektryfikowanych samochodów ora wybór alternatywnych napędów. W 2020 roku firma rozpocznie masową produkcję samochodów elektrycznych na baterie – najpierw w Chinach i Indiach, następnie w Japonii, Europie i Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie Toyota będzie nadal zwiększać sprzedaż hybryd na rynkach rozwijających się, aby systematycznie redukować średnią emisję CO2 swoich samochodów sprzedawanych na świecie. Na początku przyszłej dekady Toyota wprowadzi na rynek 10 modeli elektrycznych zasilanych bateriami, zaś począwszy od 2025 roku każdy model Toyoty będzie zelektryfikowany lub będzie miał przynajmniej jeden alternatywny napęd w cenniku. Planowane zwiększenie różnorodności oferty samochodów z alternatywnymi napędami służy realizacji planu Environmental Challenge 2050.

Ogłoszona w październiku 2015 roku długofalowa strategia Toyota Environmental Challenge 2050 zawiera 6 głównych celów służących transformacji działalności firmy w taki sposób, aby bilans jej wpływu na środowisko był pozytywny. Pierwszy z nich zakłada redukcję do 2050 roku średniej emisji CO2 nowych samochodów sprzedawanych na całym świecie o 90 procent w stosunku do 2010 roku. Aby to osiągnąć, Toyota przyjęła 4 średnioterminowe cele:

 

  1. Do 2020 roku osiągnąć roczną sprzedaż hybryd na poziomie 1,5 miliona oraz łączną liczbę 15 milionów;
  2. Zredukować do 2020 roku średnią emisję CO2 nowych samochodów o ponad 22% w porównaniu do 2010 roku;
  3. Rozpocząć w 2017 roku sprzedaż miejskich autobusów na ogniwa paliwowe, koncentrując się najpierw na Tokio. Wprowadzić do tokijskiej komunikacji miejskiej ponad 100 tych autobusów przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi 2020;
  4. Uzyskać do 2020 roku roczną sprzedaż 30 000 samochodów na wodór. W Japonii osiągnąć miesięczną sprzedaż 1 000 samochodów na ogniwa paliwowe.

Sprzedaż zelektryfikowanych samochodów Toyoty i Lexusa

Dane TMC (jednostka = 1 000 samochodów)

  Globalnie   Łącznie
  Japonia Ameryka Północna Europa Pozostałe
1997 0,3 0,3 0,3
1998 17,6 17,6 18,0
1999 15,2 15,2 33,2
2000 19,0 12,5 5,8 0,7 52,3
2001 36,9 18,5 16,0 2,3 0,2 89,2
2002 41,3 20,0 20,3 0,8 0,2 130,5
2003 53,3 27,2 24,9 0,9 0,4 183,8
2004 134,7 68,7 55,9 8,1 1,9 318,5
2005 234,9 58,5 150,0 23,4 3,1 553,5
2006 312,5 72,4 197,6 36,0 6,5 866,0
2007 429,4 82,0 287,8 49,0 10,7 1295,4
2008 429,7 104,4 255,0 57,8 12,6 1725,1
2009 530,1 251,1 205,3 54,7 19,0 2255,2
2010 690,2 392,2 195,9 70,2 31,9 2945,4
2011 629,0 316,4 185,1 82,8 44,7 3574,4
2012 1219,1 678,0 344,7 106,9 89,5 4793,5
2013 1279,2 679,1 358,2 152,9 89,0 6072,7
2014 1266,1 684,3 323,6 171,8 86,5 7338,8
2015 1204,5 633,6 282,9 200,9 86,4 8543,3
2016 1402,7 678,7 267,3 285,4 170,8 9946,0
2017 1520,7 658,6 246,3 392,3 223,5 11466,7
Łącznie   5469,4 3422,5 1696,1 878,6  

 

Sprzedaż zelektryfikowanych modeli Toyoty w 2017 roku

Dane TMC (jednostka = 1 000 samochodów)

Model  

Globalnie

 
Japonia Ameryka Pn Europa Pozostałe
Prius 218,6 116,6 68,6 11,1 22,3
Prius α / Prius v / Prius + 38,5 17,6 11,7 7,4 1,7
Aqua / Prius c 149,3 131,6 14,7 3
Camry Hybrid 63,3 18,9 23,6 20,8
Alphard Hybrid1 9,3 8,9 0,4
Auris Hybrid 88,2 2,9 78,9 6,3
Vitz / Yaris Hybrid 130,9 27,9 100,9 2,2
Avalon Hybrid 5 5 (20 aut) units)
Highlander / Kluger Hybrid2 18,3 18,3 (7 aut) units)
 RAV4 Hybrid 120,9 57,2 57,2 6,5
C-HR Hybrid 191,6 96,7 90,1 4,8
Corolla Hybrid 58,5 58,5
Levin Hybrid 40,5 40,5
Vellfire Hybrid 5,7 5,7
SAI 2 2
Estima / Previa Hybrid 4 4
Harrier Hybrid 9,1 9,1
Crown Hybrid 17,5 17,5
Corolla Axio Hybrid 11,5 11,5
Corolla Fielder Hybrid 23,9 23,9
Voxy Hybrid 25,2 25,2
Noah Hybrid 19,7 19,7
Esquire Hybrid 24,3 24,3
Sienta Hybrid 36,9 36,8 0,1
JPN TAXI 1,5 1,5
Lexus LS 600h / LS 600hL / LS 500h 4,7 4,3 0,1 0,3
Lexus GS 450h / GS 300h 5,7 3 0,1 1,3 1,3
Lexus RX 400h / RX 450h 30,9 6,4 9 7,7 7,7
Lexus HS 250h 0,8 0,8
Lexus CT 200h 27,6 3,6 5 8,6 10,4
Lexus ES 300h 34,2 5,7 28,5
Lexus IS 300h 10,1 4,2 5,3 0,6
Lexus NX 300h 35,2 4,7 3,7 19,5 7,3
Lexus RC 300h 1,7 0,5 1,2 (3 auta) units)
Lexus LC 500h 1,6 1,1 0,1 0,3 0,1
           
Prius PHV / Prius Prime 51 26,7 21,7 2,5 0,1
           
Mirai 2,7 0,8 1,8 0,1
 

 

Łączna sprzedaż zelektryfikowanych modeli Toyoty

Dane TMC (jednostka = 1 000 samochodów)

Model  

Globalnie

 
Japonia Ameryka Pn Europa Pozostałe
Prius 3984,6 1812,8 1751,2 299,1 121,4
Prius α / Prius v / Prius + 671,2 446,4 173,1 43,8 7,9
Aqua / Prius c 1380,1 1154,5 192,7 32,9
Camry Hybrid 674,5 75,6 419,1 179,7
Alphard Hybrid1 83,5 80,5 3,0
Auris Hybrid 459,6 9,4 427,6 22,7
Vitz / Yaris Hybrid 425,3 27,9 388,9 8,5
Avalon Hybrid 59,8 59,7 0,1
Highlander / Kluger Hybrid2 173,8 3,4 168,7 1,7
RAV4 Hybrid 221,9 109,9 101,2 10,8
C-HR Hybrid 200,5 98,9 96,8 4,8
Corolla Hybrid 102,2 102,2
Levin Hybrid 67,5 67,5
Vellfire Hybrid 44,5 44,5
SAI 102,1 102,1
Estima / Previa Hybrid 123,6 123,6 (33 auta)
Harrier Hybrid 77,5 77,5
Crown Hybrid 171,7 171,7
Crown Mild Hybrid3 6,5 6,5
Corolla Axio Hybrid 67,9 67,9
Corolla Fielder Hybrid 157,7 157,7
Voxy Hybrid 118,0 118,0
Noah Hybrid 90,5 90,5
Esquire Hybrid 90,4 90,4
Sienta Hybrid 113,7 113,3 0,4
JPN TAXI 1,5 1,5
Hybrydowe samochody dostawcze4 5,2 5,2
Lexus LS 600h / LS 600hL / LS 500h 46,8 33,2 3,1 4,9 5,7
Lexus GS 450h / GS 300h 64,0 28,1 7,3 18,9 9,7
Lexus RX 400h / RX 450h 391,6 50,2 181,7 111,1 48,7
Lexus HS 250h 68,9 46,5 22,3 0,1
Lexus CT 200h 316,3 59,1 99,8 78,1 79,4
Lexus ES 300h 175,4 65,7 0,4 109,2
Lexus IS 300h 68,3 26,8 32,9 8,5
Lexus NX 300h 123,0 25,0 10,2 59,8 28,0
Lexus RC 300h 7,2 4,4 2,8 (13 aut)
Lexus LC 500h 1,6 1,1 0,1 0,3 (58 aut)
           
Prius PHV / Prius Prime 128,9 48,8 66,8 13,1 0,2
           
Mirai 5,3 2,1 2,9 0,2
 
 
1Produkcja zakończona w 2008 roku i wznowiona w 2011 roku;

2Produkcja Klugera Hybrid (na japoński rynek) zakończona w 2007 roku;

3Produkcja Crown Royal zakończona w 2003 roku, produkcja Crown Sedan zakończona w 2008 roku;

4Coaster Hybrid EV (produkcja zakończona w 2004 roku), Quick Delivery 200 (produkcja wersji hybrydowej zakończona w 2012 roku), Dyna Hybrid i Toyoace Hybrid.