Toyota zakończyła program testów flotowych nowego Priusa

Przekazanie nowej Toyoty Prius 4 generacji

Przekazanie nowej Toyoty Prius 4 generacjiToyota Motor Europe wybrała m.in. Polskę do przeprowadzenia długodystansowych testów flotowych Priusa 4. generacji we współpracy z wybranymi klientami flotowymi. Do projektu zaproszono korporację taksówkową Wawa Taxi, operatora flot Carefleet S.A. oraz sieć wypożyczalni PANEK Rent a Car.

Partnerem programu jest firma telematyczna Finder. Jej zadaniem było przeprowadzenie szczegółowych pomiarów i analiz działania układu hybrydowego oraz osiągów auta. Pomiary urządzeniem Finder Pro XP wykazały, że do prędkości 60 km/h nowy Prius w realnym użytkowaniu zużywa między 3,2 a 3,8 l/100 km, w zależności od stylu jazdy. Oficjalne dane to 3,6 l/100 km dla auta na 17-calowych kołach.

Dynamika i komfort jazdy

Test flotowy trwał 6 tygodni. Samochody były prowadzone przez wielu kierowców o różnych stylach i dynamice jazdy – managerów flotowych, pracowników oraz właścicieli trzech firm biorących udział w programie. Swoje opinie o samochodzie wyrazili także klienci firmy Wawa Taxi. Pasażerowie hybrydowej taksówki docenili auto za komfort jazdy, zaś kierowcy podkreślili, że Prius wykazuje się niskim spalaniem, dynamiką jazdy i wygodą prowadzenia oraz zapewnia wielostronne wsparcie podczas jazdy w mieście. W szczególności zwrócili uwagę na standardowe wyposażenie hybryd Toyoty w automatyczną skrzynię biegów, która w dużym stopniu ułatwia poruszanie się po mieście.

„Prius idealnie sprawdza się w ruchu miejskim. Jest naszpikowany elektroniką, ale całość jest spójna, a obsługa intuicyjna. Niesamowite wrażenia odczuwa się podczas ruszania silnikiem elektrycznym, słychać tylko szum wydobywający się spod opon” – skomentował Łukasz Karczyński, Kierownik Działu Analiz i Ryzyka Carefleet S.A.

„Toyota Prius zawsze bardzo mi się podobała. Nowa generacja pokazała, że Prius idzie z duchem czasu i ciągle rozwija się technologicznie. Na wyróżnienie zasługuje system ułatwiający parkowanie, który szczególnie sprawdził się w mieście. Zaskoczyła mnie bezprzewodowa ładowarka uwzględniająca także duże gabarytowo telefony, czego próżno szukać w innych autach” – podzieliła się swoją opinią Katarzyna Panek, rzecznik prasowy firmy PANEK Rent a Car.

„Hybrydowy test flotowy Toyoty Prius wypadł nad wyraz pozytywnie. Samochód okazał się ekonomiczny, ekologiczny i bardzo komfortowy dla naszych klientów, co zostało potwierdzone w ankietach” – podsumowała Agata Wieczorek, dyrektor strategiczny Wawa Taxi.

Najniższe spalanie potwierdzone badaniami

Systemy telematyczne firmy Finder dostarczyły analitykom obiektywnych danych o funkcjonowaniu napędu hybrydowego. Wynika z nich, że przy prędkościach miejskich, tj. do 60 km/h testowane Priusy zużywały średnio 3,2–3,8 l/100 km. Podczas jazdy z prędkością 60–90 km/h zużycie paliwa wzrastało nieznacznie i nie przekroczyło 5 l/100 km. Na autostradzie samochody rozpędzały się maksymalnie do ponad 180 km/h i wykazywały się zrywnością i dynamiczną jazdą, sprawiając kierowcom dużo przyjemności.

Z danych telemetrycznych wynika, że duże znaczenie dla oszczędności paliwa ma stopień wykorzystania silnika elektrycznego – im wyższy, tym mniejsze zużycie. Intensywne wykorzystywanie silnika elektrycznego jest możliwe dzięki wydajnemu systemowi odzyskiwania energii z hamowania. Według pomiarów testowane samochody odzyskiwały średnio 2 Wh na kilometr.

Choć nominalnie zasięg hybrydy nieładowanej z gniazdka, takiej jak nowy Prius, na silniku elektrycznym wynosi kilka km, to dzięki stałemu doładowywaniu akumulatorów uczestnikom programu udało się korzystać wyłącznie z jednostki elektrycznej przez większość czasu jazdy, jednocześnie nie rezygnując z dynamiki i znacznej prędkości.

„Mówiąc o samochodach hybrydowych we flotach, nie mówimy już o przyszłości, ale o teraźniejszości. Coraz więcej klientów sięga po to rozwiązanie, czego dowodem są kolejne kontrakty zawierane przez naszą firmę” – powiedział Mirosław Sochacki, Corporate Sales Manager Toyota Motor Poland.