W wakacje rekordowa sprzedaż samochodów osobowych w Polsce i Europie

luksusowe samochody

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że salony samochodowe w Unii Europejskiej miały pracowite wakacje. Sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła zarówno w lipcu jak i sierpniu, odpowiednio o 9,5% i 11% r/r. W Polsce było jeszcze lepiej – liczba rejestracji nowych osobówek w miesiącach wakacyjnych była najwyższa od kilkunastu lat (+16% w lipcu i +18% r/r w sierpniu). Przedstawiciele Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, podkreślają, że ścieżkę wzrostów utrzymujemy dzięki zakupom firmowym. Klienci indywidualni wciąż zdecydowanie częściej wybierają auta używane.

W lipcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 29 654 nowych samochodów osobowych, czyli aż o 16% więcej niż w tym samym miesiącu 2014 r. Natomiast w sierpniu Polacy zarejestrowali 23 559 osobówek (+17,8% r/r). To w sumie daje 230 985 samochodów osobowych  zarejestrowanych od początku roku., co oznacza 4,3% dynamikę rok do roku[1]. – Tegoroczne wakacje, podobnie jak te w ubiegłym roku, okazały się pracowite dla salonów samochodowych. Zarówno w lipcu, jak i sierpniu odnotowaliśmy rekordowe wzrosty w porównaniu do wyników z kilku  ostatnich lat. To cieszy, jednak musimy wziąć pod uwagę, że ten optymizm zawdzięczamy przede wszystkim firmom. Ich udział w zakupach oscylował na poziomie 70%, podczas gdy klienci indywidualni korzystali z wakacji i zdecydowanie rzadziej myśleli o zakupie nowego samochodu – mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Europa rośnie nieprzerwanie od dwóch lat

Na europejskim rynku samochodów osobowych w wakacje utrzymywał się wzrostowy trend rozpoczęty dwa lata temu. Sierpień był dwudziestym czwartym miesiącem z rzędu, w którym sprzedaż samochodów osobowych w UE odnotowała wzrost. Europejczycy kupili niemal 745 tys. nowych osobówek, czyli o ponad 11% r/r więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Lipiec, jak to bywa najczęściej, był zdecydowanie lepszy – producenci sprzedali ponad 1,1 mln aut osobowych (+9,5% r/r). Łącznie, po ośmiu miesiącach w UE zarejestrowano ponad 9 mln aut, co daje 8,6% dynamikę r/r.[2] – Sytuacja na rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie jest bardzo stabilna. Obserwujemy comiesięczne wzrosty na największych rynkach takich jak Niemcy, Wielka  Brytania czy Francja, ale także w Hiszpanii i Włoszech. Pozytywną perspektywę sprzedaży samochodów w kolejnych miesiącach potwierdza również fakt obecnej wysokiej produkcji wśród producentów samochodowych oraz sektora poddostawczego, który realizuje złożone w salonach zamówienia. Oczywiście przekłada się to również na ilość zleceń kontroli jakości, które otrzymujemy z tych fabryk – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.

Od stycznia do sierpnia najwięcej nowych samochodów osobowych wyjechało z salonów
w Niemczech (2,1 mln; +5,6 r/r). Na drugim miejscu znalazła się fenomenalna Wielka Brytania z 1,6 mln zarejestrowanych osobówek (+6,7% r/r), która od czterdziestu dwóch miesięcy z rzędu odnotowuje wzrosty. Trzecie miejsce przypadło Francji (1,3 mln; +5,9% r/r).

W Polsce nadal liderem Skoda, w UE Volkswagen

W ciągu ośmiu miesięcy tego roku najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce była Skoda, za nią uplasowali się Toyota i Volkswagen. Numerem jeden wśród modeli pozostaje Oktavia. W Europie nadal najlepiej radzi sobie marka Volkswagen
z ponad 1 mln sprzedanych aut.

2015 rok zakończymy w Polsce na plusie

Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, uważa, że rekordowe wyniki sprzedaży w miesiącach wakacyjnych pozwalają z optymizmem patrzeć na wrzesień i ostatni kwartał tego roku. – Liczba 340-350 tys. rejestracji nowych osobówek w tym roku, co da nam ok. 4-7% wzrost r/r, wydaje się jak najbardziej realna. Pomocne w osiągnięciu tego wyniku z pewnością są spadające ceny paliwa, możliwość odliczania VAT-u od paliwa wśród przedsiębiorców oraz uruchamiane przez dilerów samochodowych już od września wyprzedaże roczników. Nadal jednak uważam, że zarówno klienci indywidualni, jak i firmy, potrzebują wsparcia od rządu, na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu, jak to miało miejsce w Hiszpanii, czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji – ocenia przedstawiciel Exact Systems.

[1] Na podstawie danych PZPM: http://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-samochody-osobowe-i-dostawcze/Sierpien-2015r

[2] Dane ACEA obejmujące państwa członkowskie Unii Europejskiej, poza Maltą