Wartość rynku soczewek kontaktowych w Polsce w 2013 to ponad 282 mln zł

0

Wartość rynku soczewek kontaktowych w Polsce w 2013 wyceniana była na ponad 282 mln zł. Prognozy przewidują dalszy wzrost wartości rynku.

Wzrasta także liczba podmiotów oferujących sprzedaż soczewek przez internet, które mogą oferować większy wybór produktów przy korzystniejszych cenach. Na polskim rynku możemy rozróżnić wiele rodzajów soczewek, gdzie udział soczewek silikonowo-hydrożelowych wśród wszystkich produktów to nieco ponad 60% – pozostałe 40% stanowią starsze soczewki hydrożelowe. Można zatem uznać, że większość użytkowników soczewek stawia na nowoczesne rozwiązania. Ma to również związek z tym, że w gabinetach specjalistów aplikuje się już głównie soczewki silikonowo-hydrożelowe. Z drugiej strony soczewki hydrożelowe wciąż mają wielu użytkowników zwłaszcza wśród osób, które soczewki noszą od wielu lat. Te soczewki są tańsze i jeśli dobrze się sprawdzają, to klienci nie widzą powodu do ich zmiany.

Z danych sprzedażowych firmy Bezokularow.pl wynika, że Polacy zdecydowanie najbardziej cenią sobie soczewki wielokrotnego użytku.

Ponad 80% naszej sprzedaży to soczewki wielokrotnego użytku, z czego aż 62% stanowią soczewki miesięczne. Tylko 18% soczewek sprzedanych przez nas w 2014 roku stanowiły soczewki jednodniowe – mówi Wojciech Kyciak z firmy Bezokularow.pl – Na rynku europejskim soczewki jednodniowe stanowią prawie 44% wartości rynku, możemy zatem spodziewać się, że ten trend przyjmie się również u nas i segment jednodniowych soczewek w kolejnych latach będzie w Polsce rósł jeszcze dynamiczniej. Na korzyść soczewek jednodniowych przemawia głownie to, że są bardziej higieniczne w użyciu i wygodniejsze, nie musimy używać do nich płynów czy pojemników do przechowywania – dodaje Wojciech Kyciak.

Również najwięksi producenci soczewek dostrzegają ogromny potencjał w segmencie soczewek jednodniowych i starają się do nich przekonać konsumentów. Ponadto dla osób z wadą wzroku i uczulonych na różnego rodzaju pyłki wskazane jest stosowanie jednodniowych soczewek, aby minimalizować ryzyko podrażnień oczu noszeniem dzień w dzień tych samych soczewek, na których osadzają się alergeny. Zakładanie co dzień nowych soczewek ogranicza do minimum kontakt z uczulającymi pyłkami.

Na polskim rynku zauważalny jest znaczący wzrost sprzedaży soczewek specjalistycznych tj. torycznych i progresywnych. Szacuje się, że udział osób mających astygmatyzm (zatem potrzebujących soczewek torycznych) w łącznym udziale osób, które potrzebują korekcji wzroku wynosi nawet 30%. Z kolei rynek soczewek progresywnych będzie dynamicznie rósł wraz ze wzrostem wieku przeciętnego użytkownika soczewek. Soczewki progresywne są bowiem przeznaczone dla osób, które mają zazwyczaj 40 i więcej lat. – mówi Wojciech Kyciak.

Dużą popularnością w ostatnim czasie cieszą się soczewki zmieniające kolor oczu. Użytkownicy kolorowych soczewek kontaktowych w Polsce najchętniej zmieniają kolor oczu na niebieski, następnie brązowy, zielony i szary.