Według ARC Rynek i Opinia w ciągu ostatnich lat liczba osób trenujących bieganie wzrosła ponad trzykrotnie i na początku 2013 roku ten sport uprawiało 36 proc. Polaków

ceo (3)

Polacy zwariowali na punkcie biegania. Przekłada się to na wzrost liczby imprez biegowych – dane portalu maratonypolskie.pl wskazują na to, że w 2014 roku w Polsce odbędzie się prawie 2 i pół tysiąca  biegów m.in. ulicznych, górskich i przełajowych. Na popularności biegania korzystają firmy zajmujące się masową wysyłką SMS-ów. Począwszy od 2012 roku, przy okazji imprez biegowych wysłano ponad 1 mln krótkich wiadomości tekstowych.

Infobip, dostawca usług masowej wysyłki SMS-ów zebrał wyniki zawodów opublikowane na stronach internetowych dwunastu największych firm w Polsce zajmujących się pomiarem czasu na imprezach sportowych. Z analiz danych wynika, że w ciągu ostatnich 2 i pół roku do zawodników biorących udział w imprezach biegowych wysłano ponad 840 tysięcy SMS-ów z wynikami. Liczbę wysłanych wiadomości należy jeszcze powiększyć o komunikaty organizacyjne rozsyłane do uczestników przez biura zawodów oraz krótkie wiadomości tekstowe z wynikami, które dotarły na numery telefonów wskazane przez zawodników.

Eksperci Infobip szacują, że począwszy od 2012 roku łączny ruch SMS-ów związanych z obsługą imprez biegowych przekroczył 1 milion wysłanych wiadomości.

„SMS-y cechują się niezwykłą uniwersalnością, niezawodnością oraz szybkością. W przypadku SMS-ów z wynikami biegów czas dostarczenia wiadomości ma kluczowe znaczenie, bo w końcu każdy uczestników zawodów czeka na informację ze swoim wynikiem. Później w łatwy sposób może podzielić się takim SMS-em z rodziną i znajomymi np. chwaląc się nowym rekordem życiowym. Moim zdaniem rynek SMS-ów w sporcie będzie w dalszym ciągu dynamicznie się rozwijał i będą pojawiały się nowe usługi w tym obszarze. Na przykład podczas długich biegów, takich jak półmaratony czy maratony, można wykorzystać wiadomości tekstowe do powiadamiania kibiców, o punkcie trasy, w którym aktualnie znajduje się wybrany przez nich biegacz. Takie informacje przekazywane w czasie rzeczywistym ułatwiłyby śledzenie biegu rodzinie i znajomym zawodników. Zresztą nie tylko bieganie napędza ruch SMS-owy w sporcie. Coraz więcej klubów sportowych wykorzystuje wiadomości tekstowe jako narzędzie do komunikowania się z kibicami np. przekazując im tą drogą najnowsze informacje z życia drużyny.”– powiedział Marcin Papiński,Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Szacunkowe liczby wysłanych SMS-ów zostały ustalone przy założeniu, że każdy uczestnik analizowanych imprez biegowych otrzymał krótką wiadomość tekstową ze swoim wynikiem. Dane pokazują coroczny wzrost liczby wysyłanych SMS-ów. Tylko do lipca tego roku, rozesłano więcej wiadomości tekstowych niż w całym 2012 roku.

„Mieliśmy niedawno sytuację, w której organizator zmuszony był do nagłej zmiany miejsca zawodów. Komunikat SMS  o takiej sytuacji dotarł do wszystkich zawodników w tym samym momencie. Dzięki temu udało się uniknąć zamieszania i wszyscy uczestnicy stawili się w nowym miejscu zawodów. Poza przekazywaniem informacji o wynikach, powiadomienia SMS wykorzystywane są także do potwierdzenia wpłat za udział w imprezie, o możliwości odebrania pakietu startowego. Zastosowanie SMS-ów w obszarze sportu jest bardzo szerokie. Każdą informację, którą organizator chce przekazać uczestnikom jesteśmy w stanie przesłać SMS-em.” – powiedział Arkadiusz Popławski z firmy ChipTiming.pl

Z kalendarza zamieszczonego na portalu maratonypolskie.pl wynika, że w ciągu ostatnich 4 lat liczba imprez biegowych wyraźnie wrosła. W 2013 roku odbyło się o prawie 1000 więcej biegów, niż 2 i 3 lata wcześniej.  Liczba imprez w 2014 jest niższa, niż w roku ubiegłym, ale możliwe, że w drugiej połowie roku kalendarz zostanie uzupełniony o nowe biegi.

Infobip zweryfikował wyniki zawodów opublikowane na stronach internetowych dwunastu największych firm zajmujących się pomiarem czasu. Największymi graczami na tym rynku są Datasport oraz STS – Timing.