WIOSENNE PORZĄDKI NA WIELKANOC

ceo (3)

Z tegorocznego badania PAYBACK Opinion Poll, wynika, że 66% Polaków rozpocznie przygotowania do Wielkanocy od wiosennych porządków. Co drugi Polak na zakupy wielkanocne wyda od 200 do 500 zł. 28% osób deklaruje, że wyda mniej niż w poprzednich latach. Natomiast 66% ankietowanych zamierza oszczędzać na przedświątecznych zakupach. Po produkty na świąteczny stół udamy się głównie do hipermarketów i dyskontów. Ponad połowa Polaków zamierza wesprzeć w tym czasie najuboższych.

Polacy lubią sprzątać!

66% ankietowanych planuje zacząć porządki z początkiem wiosny. Ponad połowa respondentów (53%) uważa tą czynność za przyjemną. Prawie wszyscy będą sprzątać sami lub z rodziną. Najważniejsze wiosenne „misje” to gruntowne wysprzątanie mieszkania (43%), auta (41%) i odświeżenie szafy oraz garderoby (46%). To panie (63%) raczej niż panowie (33%) wybiorą się na zakupy w poszukiwaniu nowych ubrań. Wiosenne porządki wg kobiet, to również czas zadbania o siebie, dlatego planują zainwestować w zabiegi pielęgnacyjne (30%), zajęcia ruchowe (36%) i kulturalne(22%). Panowie z zadań wiosennych najbardziej lubią sprzątanie auta (24%). Jednogłośnie zarówno dla pań, jak i panów najmniej lubianym punktem wiosennych porządków jest mycie okien (36% kobiet, 40% mężczyzn).

76% zapytanych przez PAYBACK respondentów deklaruje, że chemię gospodarczą kupi w hipermarketach i dyskontach. Z usług sklepów online oraz dostawy bezpośrednio na wskazany adres skorzysta zaledwie 2% osób. Poziom wydatków na artykuły czyszczące jest taki sam jak w 2014 roku[1]. 31% ankietowanych wyda na chemię gospodarczą od 51 do 100zł. Prawie połowa natomiast zainwestuje więcej niż 100zł.

Rodzinny czas

Najważniejszą wartością świąt wielkanocnych dla większości Polaków jest czas spędzony z rodziną (70%). Przy stole Wielkanocnym zasiądziemy przeważnie w gronie najbliższych (74%), we własnym domowym zaciszu (64%), z więcej niż pięcioma osobami (50%). Dla co drugiej ankietowanej osoby wymiar religijny jest bardzo istotny. Dodatkowo 32% zapytanych uznaje, że Wielkanoc, to doskonały czas na wypoczynek.

Świąteczne wydatki

Na wielkanocne zakupy spożywcze co drugi Polak zamierza przeznaczyć podobną sumę jak w roku ubiegłym- od 200 do 500zł. 28% osób deklaruje, że wyda mniej niż w poprzednich latach.[2] Poza artykułami spożywczymi, kupimy również akcesoria świąteczne: palemki oraz kwiaty ozdobne(50%), słodycze ze świątecznych edycji (63%) oraz akcesoria do dekorowania pisanek (44%). Słabnie popularność kartek świątecznych. W tym roku wyśle je 40% ankietowanych, to o 6 punktów procentowych mniej niż w 2014.

Sprawdzone metody Polaków na oszczędzanie

Z przeprowadzonej ankiety wynika, iż dwie na trzy osoby stara się oszczędzić na zakupach wielkanocnych. Najpopularniejszym sposobem jest przygotowanie listy niezbędnych rzeczy i ścisłe jej przestrzeganie w markecie, sklepie czy to na bazarku (63%). Innymi metodami są  korzystanie z wyprzedaży i promocji (56%); wykorzystanie punktów zebranych w programach lojalnościowych (28%); kupowanie tańszych produktów np. marki własnej sklepu (44%); rozłożenie wydatków w czasie (41%); unikanie kuszących ofertami miejsc i sytuacji (19%); zaopatrzenie się w mniejszą ilość rzeczy, za to markowych (15%).

 

Wolę pomóc, niż znaleźć się w takiej sytuacji

Ponad połowa osób wesprze uboższych w okresie około świątecznym. Przeważnie kupi konkretne produkty ze sklepów (48%) lub marek (40%) biorących udział w specjalnych akcjach charytatywnych. Co trzecia osoba przekaże datki pieniężne, a co czwarta przygotuje paczki z żywnością. 6% osób natomiast przekaże punkty zebrane w programach lojalnościowych na dane organizacje lub akcje charytatywne.

[1] Wg wyników ankiety nt. wielkanocnych wydatków Polaków przeprowadzonej w 2014 roku w ramach PAYBACK Opinion Poll. Kolejne dane dot. zeszłego roku podano także na podstawie wyników tejże ankiety.

[2] W tegorocznej ankiecie umożliwiono odmowę udzielenia odpowiedzi na pytanie dot. kwoty przeznaczonej na produkty spożywcze. Z opcji tej skorzystało 12% ankietowanych.