WYJĄTKOWY MOMENT DLA SEKTORA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

0

– Rośnie zainteresowanie najmem nowoczesnej powierzchni biurowej przez sektor administracji publicznej i spółki Skarbu Państwa

– Instytucje państwowe nadzieją dla starszych budynków biurowych klasy B

Eksperci globalnej firmy doradczej CBRE przedstawiają w najnowszej analizie możliwości stojące przed sektorem administracji publicznej w zakresie wynajmu nowoczesnych powierzchni biurowych. W opinii CBRE administracja publiczna powinna obecnie wykorzystać konkurencyjną sytuację rynkową w segmencie nieruchomości biurowych.

Od trzech lat można zaobserwować rosnące zainteresowanie nowoczesną powierzchnią biurową ze strony sektora administracji publicznej. Już w 2009 roku, który był generalnie słaby w kontekście wynajmu powierzchni biurowej, sektor administracji publicznej okazał się aktywny, z udziałem około 10%. Z uwagi na kryzys gospodarczy kolejne lata były trudne dla jednostek budżetowych, ale w 2012 roku nastąpiła dynamiczna zmiana i poziom najmu nowoczesnej powierzchni biurowej przez instytucje publiczne wzrósł do prawie 70 000 mkw. Trend ten wydaje się utrzymywać i w 2014 roku eksperci CBRE spodziewają się podobnie wysokiego poziomu najmu.

W Europie sektor publiczny jest istotnym najemcą nowych budynków biurowych już od wielu lat. Przodują miasta, takie jak Bruksela czy Strasburg z siedzibami urzędów europejskich, a także Paryż, Amsterdam czy Berlin, w których lokalne urzędy lokują się w nowoczesnych biurowcach. W Polsce prekursorem nowoczesnego myślenia o lokalizacji państwowych instytucji jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która – wynajmując 16 500 mkw w Poleczki Business Park w 2010 roku – pozostaje nadal liderem wśród najemców nowoczesnych powierzchni biurowych z sektora administracji publicznej.

Rynek biurowy w Warszawie staje się coraz bardziej dojrzały i jest to wyjątkowy moment również dla sektora administracji publicznej, który z powodzeniem może wykorzystać obecną konkurencyjną sytuację rynkową w segmencie nieruchomości biurowych. Coraz łatwiej urzędom i spółkom państwowym znaleźć pasującą i odpowiednią ofertę, a siedziba w nowoczesnym budynku pozwala na poprawę wizerunku placówek urzędniczych. Ponadto przeprowadzka do nowoczesnej powierzchni wiąże się również z poszukiwaniem oszczędności. Mając na względzie dodatkowe przychody budżetowe, następnym krokiem może być sprzedaż własnych, atrakcyjnie zlokalizowanych budynków, bądź gruntów, na których się znajdują. W ostatnich latach zaobserwowano w wielu krajach wzrost liczby transakcji typu „sale & lease back”, czyli sprzedaży przez administrację publiczną własnych budynków i podpisaniu w nich długoletniej umowy najmu – mówi Joanna Mroczek, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku CBRE.

Czytaj również:  Zwrot inwestorów w kierunku mixed use oraz sektorów alternatywnych

Z punktu widzenia właściciela budynku, podmioty z sektora administracji publicznej stanowią atrakcyjną grupę najemców. Przyczynia się do tego ich stabilna kondycja finansowa oraz fakt, że tego typu organizacje są zazwyczaj zainteresowane długoterminowymi umowami najmu. Kwestią problemową dla właścicieli budynków może być na przykład ograniczenie sektora publicznego związane z dokonywaniem płatności za czynsz w walucie obcej oraz inny sposób budżetowania wydatków na biuro niż w organizacjach komercyjnych. Dostępne są jednak narzędzia, które umożliwiają rozwiązanie tego problemu dla obu stron. Z punktu widzenia przyszłości rynku nieruchomości komercyjnych, instytucje państwowe są nadzieją dla starszych budynków biurowych klasy B. W obliczu ostrej konkurencji ze strony nowych obiektów mogą one zaoferować niższy czynsz, elastyczne warunki najmu oraz przyzwoity standard nowoczesnej powierzchni, przy czym wykończenie biura powinno zakładać tylko częściowy „open space” – mówi Daniel Bienias, Senior Dyrektor, szef Działu Reprezentacji Najemców CBRE w Polsce.