WYJĄTKOWY MOMENT DLA SEKTORA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

0

– Rośnie zainteresowanie najmem nowoczesnej powierzchni biurowej przez sektor administracji publicznej i spółki Skarbu Państwa

– Instytucje państwowe nadzieją dla starszych budynków biurowych klasy B

Eksperci globalnej firmy doradczej CBRE przedstawiają w najnowszej analizie możliwości stojące przed sektorem administracji publicznej w zakresie wynajmu nowoczesnych powierzchni biurowych. W opinii CBRE administracja publiczna powinna obecnie wykorzystać konkurencyjną sytuację rynkową w segmencie nieruchomości biurowych.

Od trzech lat można zaobserwować rosnące zainteresowanie nowoczesną powierzchnią biurową ze strony sektora administracji publicznej. Już w 2009 roku, który był generalnie słaby w kontekście wynajmu powierzchni biurowej, sektor administracji publicznej okazał się aktywny, z udziałem około 10%. Z uwagi na kryzys gospodarczy kolejne lata były trudne dla jednostek budżetowych, ale w 2012 roku nastąpiła dynamiczna zmiana i poziom najmu nowoczesnej powierzchni biurowej przez instytucje publiczne wzrósł do prawie 70 000 mkw. Trend ten wydaje się utrzymywać i w 2014 roku eksperci CBRE spodziewają się podobnie wysokiego poziomu najmu.

W Europie sektor publiczny jest istotnym najemcą nowych budynków biurowych już od wielu lat. Przodują miasta, takie jak Bruksela czy Strasburg z siedzibami urzędów europejskich, a także Paryż, Amsterdam czy Berlin, w których lokalne urzędy lokują się w nowoczesnych biurowcach. W Polsce prekursorem nowoczesnego myślenia o lokalizacji państwowych instytucji jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która – wynajmując 16 500 mkw w Poleczki Business Park w 2010 roku – pozostaje nadal liderem wśród najemców nowoczesnych powierzchni biurowych z sektora administracji publicznej.

Rynek biurowy w Warszawie staje się coraz bardziej dojrzały i jest to wyjątkowy moment również dla sektora administracji publicznej, który z powodzeniem może wykorzystać obecną konkurencyjną sytuację rynkową w segmencie nieruchomości biurowych. Coraz łatwiej urzędom i spółkom państwowym znaleźć pasującą i odpowiednią ofertę, a siedziba w nowoczesnym budynku pozwala na poprawę wizerunku placówek urzędniczych. Ponadto przeprowadzka do nowoczesnej powierzchni wiąże się również z poszukiwaniem oszczędności. Mając na względzie dodatkowe przychody budżetowe, następnym krokiem może być sprzedaż własnych, atrakcyjnie zlokalizowanych budynków, bądź gruntów, na których się znajdują. W ostatnich latach zaobserwowano w wielu krajach wzrost liczby transakcji typu „sale & lease back”, czyli sprzedaży przez administrację publiczną własnych budynków i podpisaniu w nich długoletniej umowy najmu – mówi Joanna Mroczek, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku CBRE.

Czytaj również:  Najlepsze cyfrowe transformacje w Polsce - Digital Excellence Awards