Zadbany wygląd, dobry gust, pewność siebie – atrybuty konsumenta kupującego modę w sieci

moda modelki

Tworząc kampanię marketingową skierowaną do osób kupujących odzież online warto wiedzieć, do kogo tak właściwie mówimy. Wyniki najnowszego badania Grupy Domodi opracowanego we współpracy z WP.PL dostarczają ciekawych insightów dotyczących tej grupy docelowej. Tym razem swoją uwagę skierowaliśmy na opinie użytkowników w kwestii ich wyglądu, samooceny, emocji towarzyszącym zakupom w sieci.

Zrealizowane badania wykazały, że osoby kupujące modę online raczej nie starają się wyróżniać z tłumu, wręcz nie chcą, aby uważano, że zbytnio starają się pod względem ubioru, czy wyglądu. Zadeklarowało tak niemal 50% ankietowanych. Co zaskakujące, w obliczu wciąż jednak silnego zjawiska fast fashion, podążającego za najnowszymi trendami modowymi, badani preferują jednak wygodę niż bycie “na czasie” (67%). Nie oznacza to jednak, że nie lubią wyglądać dobrze, wręcz przeciwnie – dbają o siebie (60%), uważają się za osoby z dobrym gustem (54%), a 43% z nich jest zdania, że zwraca większą uwagę na strój niż inni.

Zadbany wygląd, dobry gust, pewność siebie – atrybuty konsumenta online

To, że osoby kupujące modę w sieci zwracają uwagę na swój wygląd i ubiór wydaje się czymś oczywistym. Natomiast zdecydowanie dominują w tym aspekcie osoby młodsze. Prawie połowa z nich uważa, że przywiązuje większą wagę do ubioru niż inni. Jednocześnie osoby do 24 roku życia wykazują niższą pewność siebie w porównaniu do bardziej dojrzałych wiekiem osób kupujących modę online. Młodym bardziej zależy na zdaniu otoczenia, z wiekiem ta tendencja spada i opinia innych ludzi nie ma już takiego znaczenia. Jest to ważne jedynie dla ⅓ badanych po 24 roku życia.  Nie zmienia to faktu, że bez względu na wiek, osoby robiące zakupy odzieżowe w sieci mają się za jednostki wykazujące się dobrym gustem (54% ankietowanych). Z kolei czynnik płci wpływa już na wyniki badania. Pokazuje, że  kobiety w 59% doceniają swój gust, natomiast mężczyźni niemal w tylu samu procentach (56%)  nie są przekonani co do swojego poczucia stylu czy gustu.

Zakupy dla siebie, nie dla innych

Kupowanie ubrań sprawia przyjemność ponad 55% konsumentów robiących zakupy modowe w internecie. Panie wiodą prym w tym aspekcie, ponieważ taki stosunek do zakupów odzieżowych deklaruje aż 64% z nich, podczas gdy u mężczyzn jest to tylko 37%.  Również kobiety czerpią większą przyjemność z samego faktu dbania o siebie (64% vs 46%), którego jednym z elementów jest właśnie ubiór. Nie oznacza to jednak, że badani kupują ciuchy, aby zwracać na siebie uwagę i udowadniać, jak dobry mają gust, czy jak dobrze znają się na modzie. Wręcz przeciwnie. Ankietowani nie chcą, aby myślano, że zbytnio starają się w kwestii modnego wyglądu, nie przepadają za wyróżnianiem się z tłumu. Oczywiście wiek ma tutaj również znaczący wpływ na postawy badanych, zdecydowanie wolą błyszczeć mężczyźni do 39 roku życia i kobiety do 24 roku życia, najmniej kobiety w wieku 60+.

Wygoda ponad trendy

“Pandemia odcisnęła piętno na rynku fashion, ale także, jak wynika z badań,  na stosunku konsumenta do mody. Trendy nie są już tak bardzo istotne dla ankietowanych, tylko 34% z nich lubi być na bieżąco z najnowszą modą, 25% ma do tego ambiwalentny stosunek, a aż 40% nie zwraca na ten aspekt w ogóle uwagi. Osoby kupujące modę online stawiają obecnie na wygodę, młody wygląd, stąd stale rosnąca popularność comfy clothes, czy odzieży sportowej.” – podsumowuje wyniki badań Agata Kostrzewa-Mazurek, Marketing & Communication Expert, Grupa Domodi.

Z badań wynika także, że ponad 44% ankietowanych regularnie uprawia sport, aż 73%  z nich uważa, że prawdziwe piękno pochodzi z wnętrza człowieka. Nie marnują więc czasu na podążanie za trendami. Co ciekawe najbardziej ulegają trendom są osoby po sześćdziesiątce (47%), a wśród nich przede wszystkim panowie (57%).

Wraz z wiekiem zmieniamy podejście do mody, trendów, samoakceptacji związanej z własnym wyglądem. Równolegle z przybywającymi latami rośnie nasza pewności siebie, natomiast potrzeba polegania na opiniach innych traci na wartości. Podobny proces odbywa się na szerszą skalę w branży mody, przesuwając punkt ciężkości od fast fashion w kierunku slow, czego źródłem jest właśnie zmieniająca się świadomość konsumencka, dbałość o siebie, ale i o innych.

Pandemia mocno przystopowała chęć i potrzebę nadążania za modowymi trendami, zwolnił przez nią cały świat, zwolniła moda, zwolniliśmy i zatrzymaliśmy się na chwilę

refleksji i my, konsumenci. Czy wszystko rozpędzi się na nowo? Być może, ale to jeszcze chwilę potrwa. Dlatego warto rozważyć korektę swoich strategii komunikacji do klienta w oparciu o zaprezentowane w raporcie insighty.

Raport opracowano na podstawie wyników badań przeprowadzonych za pomocą narzędzia SoftReport Explorer. Próba badawcza (Target Group Index Kantar MillwardBrown): osoby kupujące odzież, buty i dodatki online w wieku 15-75 lat.