Ceny usług IT w Polsce zbliżają się do zachodnich. Nasz rynek staje się bardzo atrakcyjny dla międzynarodowych firm z branży

CEO Magazyn Polska

Ceny usług informatycznych w Polsce zbliżają się do tych na Zachodzie, a jakościowo już im dorównują. W ten sposób nasz rynek staje się coraz bardziej atrakcyjny dla międzynarodowych firm. W kraju zwiększać zaangażowanie chce również Ericpol, największy polski eksporter z branży teleinformatycznej.

Okazuje się, że ceny, które jesteśmy tu w stanie uzyskać za nasze usługi, powoli zaczynają się zbliżać do cen zachodnich – mówi agencji informacyjnej Newseria Mariusz Topór, menadżer ds. rozwoju spółki Ericpol. – W związku z tym coraz bardziej opłaca się pracować na rynek polski także z tego powodu, że jest po prostu bliżej, to naturalne, że chcemy i powinniśmy działać tutaj. Powoli się okazuje, że jesteśmy w stanie pracować w Polsce i uzyskiwać takie same efekty, jak na rynkach zachodnich.

Ericpol zatrudnia w całej Europie blisko 2 tys. pracowników, ma siedzibę w Polsce i oddziały w kilku krajach. Blisko 90 proc. przychodów spółki pochodzi z zagranicznych rynków, ale udział polskiego ma się w najbliższym czasie zwiększać. Mają to zapewnić m.in. projekty dla administracji oraz rozwiązania dla biznesu oraz branży medycznej, logistycznej i automotive.

W perspektywie 5 czy 10 lat  cena i jakość, czyli finalny produkt, na rynku polskim i na Zachodzie będą porównywalne – podkreśla przedstawiciel spółki Ericpol. – Nie ma szans, żeby istniejący jeszcze dzisiaj rozdźwięk dało się długo utrzymać.

Jak wynika z przygotowanego pod patronatem resortu gospodarki raportu Computerworld TOP 200, w roku 2013 w branży IT w Polsce działały 302 firmy o rocznych przychodach przekraczających 1 mln zł. Było ich o jedną trzecią więcej niże przed rokiem. Ich łączne przychody wzrosły w zeszłym roku o 17 proc., sięgając 50,5 mld zł.

Polski rynek usług informatycznych jest bardzo rozwinięty i bardzo konkurencyjny – ocenia Mariusz Topór. – Działa na nim dużo firm: małych, średnich i dużych, które mają już swoich stałych klientów, mają bardzo dobre relacje w pewnych obszarach, mają dobre produkty, umieją na polskim rynku funkcjonować w bardzo dobry sposób. Wejście na ten rynek, od razu z dużym sukcesem, byłoby bardzo trudne, ponieważ wymagałoby bardzo dużych inwestycji i wiązałoby się z dużym ryzykiem.

Ericpol odniósł międzynarodowy sukces, dostarczając usługi informatyczne w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii. Spółka przyznaje, że dotychczas nie doceniała rynku polskiego. Dziś odnalezienie się tu jest dla niej ciekawym wyzwaniem.

Widzimy szansę w tym, że jesteśmy w stanie dostarczać to, czego klient oczekuje, bazując na doświadczeniach z pracy z klientami zagranicznymi. Są takie trzy najważniejsze elementy: zmieścić się w budżecie, zmieścić się w harmonogramie i dostarczyć to z odpowiednią jakością. Wbrew pozorom umiejętność robienia czegoś takiego nie jest powszechna – zaznacza Mariusz Topór.