Czeka nas droższa filiżanka kawy

Ben Laidler, strateg ds. rynków globalnych w eToro

KAWA: Ceny wzrosły w tym roku o 25 proc., ponieważ zła pogoda dotknęła uprawy w Brazylii, będącej głównym producentem kawy arabica, oraz w Wietnamie, gdzie uprawiana jest robusta. Jest to najnowszy spadek cen w rolnictwie spowodowany podażą (po soku pomarańczowym w zeszłym roku i kakao już w 2024). Sprawił on, że rolnictwo stało się najlepiej prosperującym segmentem towarowym w 2024 r., wzrastając o 27 proc. w porównaniu z 4 proc. dla szerszych towarów. Detaliczne ceny kawy w USA spadły o 2 proc. w ciągu ostatniego roku, ale teraz wydają się być gotowe nadrobić zaległości, ponieważ producenci i sieci kawowe, od Nestlé po Starbucksa, kontynuują swoje strategie premiumizacji cen.

KONSUMENT: Europa wypija 30 proc. kawy świata, a pięć krajów skandynawskich średnio 9,5 kg na osobę, czyli ponad czterokrotnie więcej niż Stany Zjednoczone. Azja jest drugim co do wielkości konsumentem, a spożycie w przeliczeniu na jednego mieszkańca szybko rośnie. Ziarna stanowią jedynie ułamek końcowej ceny kawy, ale ostatni wzrost cen towarów, prawdopodobnie pójdzie w parze z rosnącymi kosztami pracy i energii oraz strategiami cenowymi firm. Przeciętna wysokość rachunku w Starbucks wzrosła o 4 proc. w ostatnim kwartale w porównaniu z 1 proc. wzrostu w liczbie transakcji. Przeciętna gorąca latte kosztuje obecnie w USA 4,62 dolara. Jednostka Nestlé Nespresso odnotowała w ubiegłym roku ponad dwukrotnie szybszy wzrost cen niż wolumenów.

HANDEL: Delikatniejsza i trudniejsza w uprawie arabica stanowi 60 proc. całkowitej podaży i dominuje na rynku droższej i wysokojakościowej kawy mielonej, podczas gdy robusta dominuje na rynku kawy rozpuszczalnej i jest średnio o 30 proc. tańsza. Najnowszy niedobór produkcji zagraża prognozie Międzynarodowej Organizacji Kawy, dotyczącej powrotu do niewielkiej nadwyżki na rynku kawy w tym roku po dwóch latach dużych deficytów. Globalna produkcja wzrosła o 6 proc.

Ben Laidler, strateg ds. rynków globalnych w eToro