Czasem zrównoważony rozwój nie wymaga opracowania nowych technologii, lecz raczej powrotu dobrych rozwiązań istniejących od dawna. W ostatnich latach coraz więcej miast wspiera niskoemisyjne środki transportu, dlatego rośnie popularność tramwajów i trolejbusów.
Lublin, Niepołomice, Olsztyn i Wągrowiec – te miasta zostały nagrodzone lub wyróżnione w konkursie ECO-MIASTO 2018 za rozwijanie zrównoważonej mobilności. Nagrodą dla laureatów, Lublina i Niepołomic, są testy Renault ZOE przez okres jednego miesiąca. Organizatorami projektu ECO-MIASTO są Ambasada Francji w Polsce oraz Centrum UNEP/GRID-Warszawa. ECO-MIASTO jest realizowane we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Ceetrus Polska, Dalkią i TIRU, a także WSPÓLNIE – Fundacją LafargeHolcim.
Spis treści:
Powrót tramwajów
Olsztyn to jedno z wielu miast o podobnej historii, choć jedyne takie w Polsce. W latach 60. zlikwidowano miejscową trakcję tramwajową, ale w XXI wieku pojawił się pomysł jej przywrócenia. Ostatecznie tramwaje wróciły do miasta pod koniec 2015 r. Obecnie mieszkańcy mogą korzystać z trzech linii, a planach są kolejne dwie oraz zakup nowych wagonów. Za reaktywację i rozwój komunikacji tramwajowej Olsztyn został wyróżniony w konkursie ECO-MIASTO 2018.
Nowe odcinki i zielone torowiska
Nowym pomysłem nie są również zielone torowiska, które ostatnio zyskują na popularności. Sam pomysł pojawił się jeszcze na początku XX w., a na zachodzie Europy upowszechnił się w latach 80. Zalety takiego rozwiązania to redukcja hałasu związanego z ruchem tramwajowym oraz pochłanianie zanieczyszczeń, a także walory estetyczne. Obecnie po torowiskach pokrytych zielenią jeżdżą tramwaje m.in. w aglomeracji górnośląskiej, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu.
Trolejbusy – relikt przeszłości czy ekologiczna alternatywa dla autobusów?
Wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej miasta szukają alternatyw dla autobusów z silnikami diesla. Obecnie w użyciu są już autobusy elektryczne, ale trolejbusy mają nad nimi pewną przewagę – nie wymagają kilkugodzinnego ładowania baterii. W dodatku to właśnie przez drogi akumulator koszt zakupu elektrycznego autobusu bywa dużo wyższy niż w przypadku trolejbusu. W porównaniu do tramwajów trolejbusy są zaś nieco cichsze, a niezbędna infrastruktura – mniej kosztowna. Mogą też one pokonywać bardziej strome wzniesienia.
Obok Gdyni i Tych jednym z trzech ośrodków miejskich w Polsce wykorzystujących współcześnie transport trolejbusowy jest Lublin. Dzięki temu udział taboru niskoemisyjnego we flocie transportu publicznego osiągnął już 30%, a w planach jest osiągnięcie 50%. Lublin otrzymał tytuł laureata konkursu ECO-MIASTO 2018 w kategorii mobilność zrównoważona.
Trolejbus i autobus w jednym
W Gdyni niedawno pojawiły się pojazdy, które łączą zalety trolejbusów i autobusów elektrycznych. Są to trolejbusy, które zostały wyposażone w baterie. Pozwala im to przejechać nawet 30 km bez sieci trakcyjnej. Już od października takie trolejbusy umożliwiają dojazd do Ergo Areny na pograniczu Sopotu i Gdańska, a w planach są kolejne połączenia.