Walne zgromadzenie akcjonariuszy Pylon S.A. – wiodącego, polskiego producenta wysokiej jakości zestawów oraz obudów głośnikowych, notowanego od 2013 roku na rynku NewConnect – zatwierdziło w dniu 30 czerwca 2016 roku uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki w drodze emisji nowych akcji serii H, realizowanej w ramach subskrypcji zamkniętej, z zachowaniem prawa poboru dla dotychczasowych akcjonariuszy. Emisja zaplanowana została na przełom III i IV kwartału 2016 roku, przy cenie emisyjnej nie niższej niż 0,22 zł za jedną akcję.
Kapitał zakładowy Pylon S.A. dzieli się obecnie na 15.092.694 akcji o łącznej wartości nominalnej 1 509 269,4 zł i zostanie podwyższony – w drodze emisji akcji zwykłych na okaziciela serii H o wartości nominalnej 0,1 zł – do kwoty nie większej niż 3.018.538,8 zł.
Celem emisji nowych akcji Pylon S.A. jest maksymalne ograniczenie zobowiązań wynikających z umowy kredytu inwestycyjnego, zawartej przez spółkę z Alior Bank S.A. oraz uregulowanie – w drodze objęcia akcji nowej emisji – należności względem PH „Maks” Sp. z o.o., stanowiącej wkład własny na zakup za 2,5 mln zł 1,09 ha nieruchomości zabudowanej w Jarocinie, na której jeszcze w 2016 roku spółka uruchomi nowy zakład produkcyjny o łącznej powierzchni ponad 3,3 tys. m2. Rozwiązanie to pozwoli spółce na długofalowe uwolnienie znacznych środków finansowych, umożliwiających dalszy, intensywny rozwój Pylon S.A.
Inwestycja we własną infrastrukturę produkcyjno-sprzedażową to nie tylko sposób na optymalizację bieżących kosztów operacyjnych, ale przede wszystkim zwiększenie możliwości produkcyjnych – już z uwzględnieniem nowego asortymentu – a tym samym potencjał do dynamicznego rozwoju Pylon Audio na rodzimym rynku oraz szeroko zakrojonej ekspansji na rynki zagraniczne. Wzrost aktywności spółki w kontekście produkcyjnym, jak też niższe koszty rat kredytu względem opłat związanych z dzierżawą zakładu produkcyjnego oznaczają również dobrą perspektywę wzrostu przychodów i rentowności spółki w kolejnych latach.
– Przeniesienie działalności produkcyjnej do własnego zakładu to plan, który konsekwentnie zakładaliśmy w strategii inwestycyjnej naszej spółki. Jesteśmy przekonani, że w perspektywie długofalowej inwestycje w infrastrukturę i działalność badawczo-rozwojową przyczynią się do znaczącego zwiększenia naszych przewag rynkowych w ujęciu technologicznym, co z kolei pozwala zakładać, że w perspektywie kolejnych lat wartość Pylon S.A. będzie wzrastać. Dlatego w ocenie Zarządu i Rady Nadzorczej przeprowadzenie celowej emisji z prawem poboru dla dotychczasowych akcjonariuszy jest najbardziej optymalnym narzędziem finansowania zobowiązań z tytułu zakupu zabudowanej nieruchomości przemysłowej w Jarocinie – podkreśla Mateusz Jujka, prezes zarządu Pylon S.A.
– Od kilku lat systematycznie rozwijamy zaplecze produkcyjne, podnosząc tym samym potencjał rozwoju Pylon S.A. Naszym długofalowym celem jest również konsekwentna rozbudowa sieci dystrybucji na krajowym rynku i równolegle rozszerzenie zagranicznych kanałów sprzedaży, a tym samym dalszy dynamiczny wzrost sprzedaży produktów własnych. Strategia ta realizowana jest zgodnie z polityką biznesową naszej firmy, której istotnym i stałym elementem operacyjnym jest pełen, merytoryczny, techniczny i biznesowy nadzór Pylon S.A. nad każdym etapem produkcji zestawów głośnikowych – od przetwornika elektroakustycznego, przez produkcję poszczególnych komponentów, aż po kompletny produkt rynkowy. Przyjęta przez nas formuła długofalowego zaangażowania w rozwój organiczny Pylon S.A. wymaga jednak znaczących inwestycji w infrastrukturę, dlatego – uwzględniając szeroko zakrojone plany strategiczne na lata 2016-2020 – jesteśmy przekonani, że dokapitalizowanie spółki w drodze nowej emisji akcji, z której środki zostaną przeznaczone na sfinansowanie zobowiązań wynikających z zakupu nieruchomości, jest jak najbardziej uzasadnione – dodaje Mikołaj Rubeńczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Pylon S.A.
Największą inwestycją Pylon S.A. w 2016 roku był zakup nieruchomości przemysłowej w Jarocinie. Natomiast w 2015 roku – za pośrednictwem Pylon Sp. z o.o. i przy wsparciu finansowym EBC Incubator Sp. z o.o. –uruchomiła zaawansowaną technologicznie produkcję autorskich przetworników elektroakustycznych, w które docelowo wyposażone zostaną wszystkie zestawy głośnikowe produkowane przez Pylon S.A. Koszt inwestycji wyniósł 1,68 mln zł, z czego 0,8 mln zł stanowił wkład EBC Incubator Sp. z o.o. Rozszerzanie działalności produkcyjnej umożliwia Pylon S.A. wzrost marży, a tym samym pozwoli w kolejnych latach zwiększać przychody, już nie tylko w oparciu o rosnący systematycznie wolumen sprzedaży produktów własnych. Ponadto, dzięki unowocześnieniu procesu produkcji już teraz głośniki wytwarzane w zakładzie w Jarocinie umożliwiają spółce Pylon S.A. – głównemu odbiorcy sprzętu audio produkowanego przez Pylon Sp. z o.o. – aktywne konkurowanie z wiodącymi, międzynarodowymi producentami sprzętu audio i finalnie zdobywanie nowych, zagranicznych rynków zbytu.
Produkty Pylon Audio są aktualnie dostępne w niemal 30 salonach sprzedaży zlokalizowanych w całej Polsce, w tym m.in. w ofercie sieci RTV Euro AGD oraz w autorskim sklepie internetowym www.pylonsklep.pl. Od 2015 roku zestawy głośnikowe polskiego producenta można nabyć również w Norwegii. Z kolei w 2016 roku spółka rozpoczęła także ekspansję na pozostałe, wybrane rynki europejskie, w tym rozwój struktur sprzedaży w Niemczech w ramach programu GO_GLOBAL.PL, realizowanego przy współpracy z NCBiR. Dynamiczne wejście na rynek niemiecki, a przy tym jednoczesna sprzedaż obudów do krajów azjatyckich, europejskich i do USA oraz nowe zamówienia z Francji, Belgii, Turcji, Hiszpanii i Szwajcarii na zestawy głośnikowe pokazują, że potencjał Pylon Audio w zakresie ekspansji zagranicznej jest ogromny.
Do końca 2020 roku – w ramach ekspansji międzynarodowej – Pylon S.A. planuje ponadto:
- rozwój kanałów sprzedaży na obsługiwanym już rynku norweskim i niemieckim
- realizację bieżących zamówień na rzecz partnerów z: Francji, Belgii, Turcji, Hiszpanii i Szwajcarii
- nawiązanie współpracy z dystrybutorami z: Austrii, Rumunii, Indii, Ukrainy, Korei Południowej i Cypru
- współpracę w zakresie seryjnej produkcji obudów głośnikowych na rzecz partnerów zewnętrznych, prowadzących sprzedaż finalnych produktów m.in. w Stanach Zjednoczonych, Europie oraz na rynkach azjatyckich
W I kwartale 2016 roku Pylon S.A. odnotował 0,87 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów własnych w porównaniu do 0,55 mln zł rok wcześniej. Początek 2016 roku okazał się dla polskiego producenta niezwykle atrakcyjny pod względem zbytu – krajowi konsumenci kupili w tym czasie aż 625 autorskich zestawów głośnikowych marki Pylon Audio w porównaniu do 359 rok wcześniej i 233 w pierwszych trzech miesiącach 2014 roku.
W 2015 roku Pylon S.A. osiągnął 52 proc. wzrost sprzedaży produktów własnych w ujęciu ilościowym i 59 proc. pod względem przychodów. W tym okresie producent sprzedał łącznie 1455 zestawów głośnikowych w odniesieniu do 957 w 2014 roku, dzięki czemu przychody spółki wyniosły narastająco po czterech kwartałach 2015 roku 2,29 mln zł w porównaniu do 1,44 mln zł rok wcześniej.
Jednocześnie spółka jest aktywnym beneficjentem programów unijnych, w ramach których wspierane są innowacyjne projekty technologiczne oraz firmy inwestujące w sektor Badań i Rozwoju (B + R). Łącznie w latach 2013-2016 Pylon S.A. – w tym Pylon Audio i Pylon Sp. z o.o. – pozyskała z funduszy europejskich (wprost bądź na współfinansowane projekty) ok. 1,43 mln zł.