Novaturas, największy operator turystyczny w krajach bałtyckich, którego akcje notowane są na GPW w Warszawie i Nasdaq w Wilnie, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2018 r. odnotował wzrost skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży o blisko 30% r/r do 140,2 mln euro. Z oferty Grupy od początku roku do końca września br. skorzystało łącznie 243,6 tys. klientów, czyli o 32% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i więcej niż w całym 2017 r. (233,5 tys. klientów).
– Liczba klientów zwiększyła się na niemal wszystkich turystycznych kierunkach, a największą popularnością wśród mieszkańców krajów bałtyckich cieszą się od lat Turcja, Grecja oraz Bułgaria. Jak co roku wzbogacamy przy tym ofertę Grupy Novaturas o nowe destynacje. W sezonie letnim 2018 ponownie zaproponowaliśmy naszym klientom wyjazdy na tunezyjską wyspę Djerba – skomentował Linas Aldonis, dyrektor generalny Novaturas.
W pierwszym półroczu Grupa osiągnęła bardzo dobre wyniki, natomiast trzeci kwartał wpłynął negatywnie na wyniki osiągnięte przez 9 miesięcy 2018 r. Niższe rok do roku zyski zanotowane w miesiącach letnich to efekt nadzwyczaj gorącego i suchego meteorologicznego lata, które we wszystkich trzech krajach bałtyckich rozpoczęło się już w maju i utrzymywało się przez czerwiec, lipiec i sierpień. – Upalne lato ograniczyło popyt na wyjazdy zagraniczne, co przełożyło się negatywnie na zainteresowanie ofertami last minute. W celu ożywienia popytu i sprzedaży przygotowanej oferty, musieliśmy dostosować ceny, co odbiło się na rentowności naszej sprzedaży – wyjaśnił Linas Aldonis.
Narastająco, za dziewięć miesięcy 2018 r. skonsolidowana EBITDA Grupy sięgnęła 7,4 mln euro (spadek o 20% r/r), a zysk netto wyniósł prawie 5,7 mln euro (-25% r/r).
Grupa Novaturas – wybrane wyniki finansowe
(tys. EUR) | 9M 2018 | 9M 2017 | Zmiana |
Przychody | 140 240 | 107 978 | +29,9% |
Zysk brutto | 20 304 | 20 128 | +0,9% |
EBITDA | 7 373 | 9 183 | -19,7% |
Zysk netto | 5 656 | 7 548 | -25,1% |
O Grupie Novaturas
Grupa Novaturas ma ponad 40% udziału w regionie w rynku zorganizowanych lotów czarterowych.
Od 21 marca 2018 r. Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie oraz na Nasdaq w Wilnie.
Novaturas powstał w 1999 r., a w 2004 r. osiągnął pozycję lidera w krajach bałtyckich. Poza krajami bałtyckimi, Novaturas zaczął też oferować swoje produkty na Białorusi, gdzie prowadzi sprzedaż poprzez partnerów lokalnych.
Atrakcyjna i dobrze dopasowana oferta, silna marka oraz wysoka jakość świadczonych usług sprawiają, że Novaturas wciąż zdobywa nowych klientów. Grupa oferuje zarówno w pełni zorganizowane wczasy letnie i zimowe, jak również lotnicze i autokarowe wycieczki objazdowe do ponad 30 miejsc na całym świecie, w tym do najbardziej popularnych kurortów Europy Południowej, a także wybranych lokalizacji Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu, Azji oraz Ameryki Łacińskiej.
Elementem strategii Grupy jest utrzymywanie zróżnicowanych i uzupełniających się kanałów dystrybucji. Novaturas współpracuje z ponad 400 agencjami turystycznymi, w tym ze wszystkimi największymi w krajach bałtyckich, oraz ponad 60 na Białorusi. Prowadzi również własne biura sprzedaży w głównych miastach Litwy, Łotwy i Estonii, a ponadto inwestuje w dalszy rozwój kanału e-commerce.
Model biznesowy Spółki, charakteryzujący się wysokimi przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej (przekraczającymi 100% EBITDA) oraz niskimi nakładami inwestycyjnymi (0,3 mln EUR w 2017 r.), pozwala na wypłatę znaczącej części zysków akcjonariuszom. Regularna wypłata dywidendy jest jednym z kluczowych elementów strategii Spółki. Każdego roku Zarząd zakłada rekomendowanie wypłaty dywidendy na poziomie 70–80% zysku netto.