Jako klienci szukamy sprawdzonych miejsc, produktów i usług, kierując się często opiniami w sieci czy sugestiami znajomych, którzy mogą podzielić się swoimi doświadczeniami. Z punktu widzenia przedsiębiorców, rekomendacje to dowód na to, że oferta firmy cieszy się uznaniem, a zarazem bardzo skuteczna forma pozyskiwania nowych odbiorców. Warto zatem wykorzystać potencjał zadowolonych klientów i wdrożyć w swojej firmie marketing rekomendacji.
W firmie usługowej bardzo istotny jest czynnik ludzki, a opinie dotychczasowych klientów są niezwykle ważne. Ostatecznie klienta zainteresuje, kto do niego przyjdzie i jak wykona zamówioną usługę, np. sprzątanie mieszkania. Mając tego świadomość można stworzyć moduł ocen. Przykładowo na Pozamiatane.pl każdy może w czterech kategoriach ocenić osobę, która wykonała dla niego usługę, korzystając z 5-gwiazdkowej skali, a dodatkowo napisać własny komentarz. Doświadczenie pokazuje, że zdecydowana większość osób korzysta z tej opcji, mając świadomość, że jest to komunikat istotny nie tylko dla innych użytkowników, ale także dla usługodawcy. Na podstawie opinii na bieżąco decyduje on co warto zmienić lub usprawnić, a co działa bez zarzutu.
Opinie klientów mogą pójść o krok dalej i przybrać postać rekomendacji, a marketing poleceń to dla firm ważna broń w walce o nowego klienta. Do rekomendacji znajomych mamy bardzo duże zaufanie i chętnie kierujemy się nimi w swoich wyborach.
Nie wystarczy tylko dbałość o jakość usług, ponieważ nie każdy zadowolony klient od razu powie o naszej firmie znajomym czy rodzinie. Trzeba go do tego zachęcić lub po prostu go o to poprosić. Wielu przedsiębiorców się tego obawia, jednak jeśli Klient nie ma takiego życzenia, nie musi z tej możliwości korzystać. Ostatecznie sam zdecyduje czy polecić komuś nasze usługi.
Każdy z nas jest zabiegany, mamy wiele spraw na głowie, łatwo więc zapomnieć nazwę platformy czy usługi, o której kiedyś powiedział nam znajomy. Z kolei on pewnie zapomni przesłać nam namiary na nią, tak jak obiecał. Mając to na uwadze, warto pomyśleć o ułatwieniach, np. stworzeniu prostego modułu poleceń. W naszym przypadku jest to po prostu zakładka na profilu klienta. Podczas wizyty na platformie wystarczy tylko wpisać adresy mailowe znajomych, którym chce się powiedzieć o Pozamiatane.pl, a oni dostaną na swoje skrzynki komplet informacji wraz z kodem rabatowym. W ten sposób polecający nas klient nie tylko pokazuje swoim znajomym usługę, z której warto skorzystać, ale także daje im w prezencie możliwość skorzystania ze zniżki. Informacje o takiej akcji warto też umieszczać na popularnych kanałach social media, takich jak Facebook czy Twitter. Dzięki temu nasi klienci mogą w łatwy sposób udostępniać je szerokiemu gronu znajomych i dzielić się swoim kodem rabatowym.
W ramach marketingu poleceń warto też pomyśleć o pewnej formie gratyfikacji dla polecających nas klientów. W ten sposób wyrazimy wdzięczność za ich gest, a oni poczują się docenieni. Możemy po prostu podziękować telefonicznie czy mailowo, ale warto także rozważyć promocję na dalsze usługi. Jeśli nasz klient poleca nas innym, to znaczy, że jest zadowolony z naszych usług i najprawdopodobniej będzie z nich dalej korzystał. Dlatego też w ramach podziękowania można i jemu przekazać nagrodę w formie rabatu.