Jak Polacy tankują swoje auta – badanie opinii

Nawyki konsumenckie i zwyczaje zakupowe związane z wyborem paliwa wśród Polaków. Podsumowanie wyników badania PAYBACK Opinion Poll.

Wyniki badania wskazują, że 43% ankietowanych kierowców ze względu na inflację zmieniło swoje nawyki za kierownicą. Ponad jedna trzecia (38,8%) z nich częściej stosuje ecodriving, a 26,3% respondentów zaczęło ograniczać jazdę samochodem. Badani coraz częściej szukają alternatywnych rozwiązań, np. w okresie letnim zamieniają samochód na rower (15,7%) lub wybierają komunikację miejską (10,5%). Niektórzy (5,8%) decydują się również na jazdę samochodem w większych grupach, aby dzielić koszty.

Wzrost cen dla wielu osób oznaczał również zmiany w planach wakacyjnych. Aż 40,2% ankietowanych ze względu na cenę paliwa zmieniło plany wakacyjne, wśród nich aż 21,4% zrezygnowało z nich kompletnie, a 27,3% zdecydowało się ograniczyć dodatkowe wyjazdy. 14,8% respondentów wybrało inny środek transportu, by dotrzeć do miejsca wypoczynku, a 13,3% zmieniło wakacyjną destynację na bliższą. Co dziesiąty Polak (12,6 % badanych) w celu optymalizacji kosztów planuje organizować wycieczki w większej grupie.

Czynniki decydujące o wyborze stacji benzynowej

Cena jest czynnikiem decydującym przy wyborze stacji benzynowej aż u 41,2% ankietowanych. Na drugim miejscu znajduje się lokalizacja stacji. To, czy znajduje się ona po drodze, jest najważniejsze dla 36% tankujących respondentów. Wśród ważnych czynników związanych z wyborem stacji benzynowej pojawiła się również dostępność programów lojalnościowych (9,7%) i promocje (9,6%).

Powody do zmiany stacji paliw

Aż 43,5% ankietowanych deklaruje, że znacząca obniżka cen skłoniłaby ich do tankownia na stacji benzynowej innej marki niż zwykle. Z tego aż 32,2% ankietowanych zdecydowałoby się na zmianę marki stacji przy obniżce ceny litra paliwa o 30-40 groszy. Z kolei dla 16% badanych obniżka nawet poniżej 30 gr byłaby wystarczającym argumentem na zmianę stacji. 24,6% respondentów do zmiany stacji skłoniłaby obniżka na poziomie 40-50 groszy/litr, a 27,3% przekonałoby się do nowej marki przy obniżeniu ceny powyżej 50 groszy za litr paliwa.

Optymalizacja kosztów

37,8% ankietowanych pojechałoby zatankować auto o konkretnej godzinie, gdyby cena paliwa była wtedy niższa. Ponad 28% (28,4%) badanych zaznacza, że nie są skłonni jechać zatankować samochód w określonych ramach czasowych po to, by skorzystać ze zniżki. Natomiast co trzeci respondent (33,8%) nie potrafił jednoznacznie określić, czy skusiłby go rabat dostępny w konkretnych godzinach.

Większość respondentów (61,5%) nie zwraca uwagi na to, czy tankują samochód w dni tygodnia, kiedy na stacji benzynowej jest dostępna promocja na paliwo.

Zachowania konsumenckie a programy lojalnościowe

Wyniki badania PAYBACK Opinion Poll wskazują, że programy lojalnościowe są jednym ze sposobów zarówno przyciągnięcia nowych klientów, jak i budowania bliższych relacji z już obecnymi. Aż 65,3% ankietowanych dołączyłoby do nowego programu lojalnościowego w zamian za możliwość skorzystania z promocji na paliwo. 29% osób nie deklaruje jednoznacznej odpowiedzi, a 6% badanych nie skorzystałoby z takiej opcji.

Podsumowanie

Inflacja i wysokie ceny paliw mają znaczący wpływ na zmiany nawyków konsumenckich i zwyczajów zakupowych związanych z wyborem paliwa wśród Polaków. Ze względu na wzrost cen paliwa, Polacy decydują się między innymi na ograniczanie wyjazdów samochodem, szukają oszczędności poprzez wybór alternatywnych środków transportu i analizują oferty różnych stacji paliw, aby znaleźć tę optymalną pod względem ceny, ale też lokalizacji.

Badanie przeprowadzone w ramach PAYBACK Opinion Poll potwierdza nasze wnioski i spostrzeżenia dotyczące tego, że w obliczu tak wysokiej inflacji Polacy szukają oszczędności wszędzie, a paliwo jest jednym z kluczowych punktów na listach optymalizacji budżetu wielu zmotoryzowanych osób. Ciągle pracujemy więc nad rozwiązaniami, które pozwoliłyby zarówno utrzymać konkurencyjność naszych partnerów, jak i zaspokoić potrzeby konsumentów, którym zależy na obniżeniu kosztów. – podkreśla Rafał Grędziszewski, Business Growth Director w PAYBACK Polska.

O badaniu:

Cel badania: przeanalizowanie kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe związane z tankowaniem samochodu, przeanalizowanie wpływu inflacji na nawyki Polaków związane z jazdą samochodem. Badanie przeprowadzone zostało w lipcu 2023 roku. Liczba respondentów: 684.