- Norwegia to zdecydowanie najdroższy kraj dla kierowcy samochodu z silnikiem benzynowym; co miesiąc musi on wyłożyć z własnej kieszeni 708 euro, podczas gdy węgierskiego kierowcę prowadzenie samochodu kosztuje364 euro miesięcznie.
- W Holandii właściciele samochodów z silnikiem diesla płacą nawet 695 euro miesięcznie, co stanowi najwyższy koszt związany z posiadaniem pojazdu w całej Europie, natomiast najniższy koszt w wysokości 369 euro miesięcznie, ponoszą Węgrzy.
- Średni koszt związany z posiadaniem samochodu może różnić się aż o 344 euro miesięcznie, porównując najdroższe i najtańsze pod tym względem objęte badaniem kraje.
- W Europie koszty amortyzacji (37%) stanowią największy wydatek wynikający z posiadania samochodu; kolejne wysokie opłaty stanowią podatki – drogowy oraz VAT (20%).
Na tle innych właścicieli samochodów w Europie, Norwegowie płacą najwięcej za możliwość prowadzenia samochodu. Kierowcy norwescy wydają miesięcznie na pojazdy z silnikiem benzynowym ok. 708 euro. Dla porównania Węgrzy ponoszą prawie dwukrotnie mniejszy koszt (364 euro). Z kolei Holandia to najdroższy kraj dla kierowców samochodów z silnikiem diesla. Właściciele pojazdów w Holandii przeciętnie wydają 695 euro miesięcznie na swoje zasilane olejem samochody. Tu znów pod tym względem najtańsze okazują się być Węgry (369 euro).
To tylko niektóre z wniosków płynących z LeasePlan CarCost Index 2016 – badania, którego celem była analiza kosztów związanych z posiadaniem i korzystaniem z samochodów w 24 krajach europejskich.
Raport LeasePlan CarCost Index zapewnia wgląd w części składowe kosztów wynikających z tytułu posiadania pojazdów w segmencie małych i średnich samochodów, takich jak Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Golf czy Ford Focus. Badanie porównuje najważniejsze elementy ponoszonych opłat związanych z posiadaniem samochodu, takich jak cena zakupu, koszty amortyzacji, naprawy i serwis pojazdu, ubezpieczenie, podatki oraz wydatki na paliwo, opony zimowe w przypadku, gdy wymagają tego przepisy prawa. Analiza została przygotowana na podstawie kosztów ponoszonych w okresie pierwszych trzech lat użytkowania pojazdu, którego roczny przebiegiem wynosi 20 000 km.
Spis treści:
Europejski podział: różnice regionalne
Właściciele samochodów mają niewielki wpływ na koszty
W sześciu na dwadzieścia cztery badane kraje europejskie, posiadanie pojazdu z silnikiem diesla jest droższe niż w przypadku silnika benzynowego. Mimo, że sama cena oleju napędowego na stacji jest niższa niż cena benzyny, szereg innych czynników takich jak wyższe podatki, ubezpieczenie lub koszty utrzymania pojazdu, mają wpływ na zwiększone całkowite koszty korzystania z pojazdów z silnikiem wysokoprężnym.
Duża rola podatków związanych z ochroną środowiska
Badanie pokazuje także, iż koszt posiadania samochodu jest ściśle związany z wysokością podatków i jest on najwyższy w tych krajach , gdzie podatki (drogowe oraz VAT) stanowią największe obciążenie- Włochy, kraje nordyckie, Holandia. Może to stanowić odzwierciedlenie stosunkowo silnych „zielonych” ruchów w droższych krajach[1], co przekłada się na środowiskowe regulacje i opodatkowanie. Na przykład w Holandii udział podatku VAT i podatku drogowego stanowi 31% całkowitych kosztów użytkowania samochodu z silnikiem diesla. Jeśli chodzi o pojazdy z silnikiem benzynowym, Norwegia jest niekwestionowanie najdroższym krajem pod względem wysokości podatków, które stanowią aż do 29% kosztów ogółem.
Tex Gunning, CEO LeasePlan: „Amortyzacja i brak kontroli nad kosztami samochodu to dwa główne czynniki, które stawiają znak zapytania o korzyści płynące z posiadania samochodu versus korzyści, które oferuje leasing lub inne formy mobilności takie jak np. car sharing. Obecność naszej firmy w całym łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego – połączona z globalną skalą działalności – pozwala nam zarządzać pojazdami w sposób niezwykle konkurencyjny cenowo dzięki czemu leasing i wynajem samochodu są dla klientów rozwiązaniem znacznie tańszym niż zakup pojazdu na własność.
[1] Environmental Taxes in Europe, source Göteborg University, Sweden.