Oszustwa na bon turystyczny 500+ czy darmowy voucher na wakacje w Polsce coraz częstsze!

    Wakacje to doskonała okazja do wypoczynku, ale również liczne próby oszukania sporej
    grupy osób. Naciąganie, kradzieże i wyłudzanie danych przy wykorzystaniu telefonu czy
    internetu to obecnie dość popularna metoda. – mówi Kamila Miciuła z portalu
    Nocowanie.pl.

    W ostatnich dniach spora część osób odbiera połączenia od tajemniczej Pani Iwony Woźniak, która oferuje voucher na 3-dniowy pobyt w nowo otwartych hotelach uzdrowiskach w Polsce. Przestrzegamy i informujemy, że to próba oszustwa.

    Pani Iwona to w rzeczywistości bot, oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Z pewnością większość osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że rozmawia z robotem. Mało
    tego, w przeciągu chwili bot jest w stanie obdzwonić setki osób w tej samej sprawie.

    Pełna treść wypowiedzi bota Iwony przedstawia się następująco:

    “Dzień dobry, z tej strony Iwona Woźniak. Dzwonię w związku z akcją »Nasze Zdrowe Wczasy 2020«, która jest prowadzona na terenie naszego kraju. W ramach naszej akcji, chciałabym serdecznie pogratulować i wręczyć Państwu całkowicie bezpłatny voucher, który gwarantuje aż 3-dniowy pobyt w jednym z naszych nowo otwartych hoteli-uzdrowisk, całkowicie za darmo. Dla Państwa mamy do wyboru…”.

    Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo zachęcająco. Z pewnością spora część osób ucieszyła się z takiego obrotu sprawy i z wielką radością wyraziła zgodę na taką nagrodę. Bo skoro za
    darmo… Warto dodać, że cały czas mamy wrażenie, że rozmawiamy z człowiekiem przez
    telefon. Nasz robot odpowiada na każde pytanie, zachęca do przyjazdu, pyta o nasze dane
    osobowe i wskazuje miejsce, w które musimy się udać, by odebrać nagrodę.

    Jak rozpoznać, że rozmawiamy z robotem?

    Jest kilka sposobów, pozwalających nam stwierdzić, że rozmawiamy z robotem, a nie
    człowiekiem. Przede wszystkim:
    • bot zazwyczaj będzie się zwracać do nas “per Państwo”, a nie “per Pan/Pani”
    • często używa bezosobowych zwrotów
    • nie używa naszego imienia
    • bot mówi bardzo szybko i bardzo często niektóre frazy nie są akcentowane, jak w
    normalnej rozmowie
    • skrypty opierają się na bardzo podobnej mechanice i kolejności

    O czym warto pamiętać, gdy zdarzy nam się tego typu rozmowa?

    Musimy działać przede wszystkim szybko i zdecydowanie. W takim przypadku warto:
    • jak najszybciej zakończyć rozmowę
    • pod żadnym pozorem nie podawać naszych danych osobowych
    • upewnić się, czy to nie jest przypadek wyłudzenia naszych danych – można to
    rozwiązać w sposób alternatywny, wybierając się np. do danej instytucji
    • jeśli po raz kolejny otrzymasz tego typu telefon, to warto zapytać, kto jest
    Inspektorem Danych Osobowych, skąd ma nasz numer i czy istnieje inna forma
    kontaktu z daną firmą
    • można również dodać ten numer na naszą czarną listę połączeń, poprzez skorzystanie
    z opcji “Blokuj”, czy “Dodaj do blokowanych”
    • należy również zgłosić tego typu przypadki do odpowiednich organów

    Na topie jest również bon turystyczny, to także świetna okazja dla oszustów. W tym
    przypadku należy pamiętać, żeby zweryfikowanych informacji szukać u źródła, czyli w
    podmiotach odpowiadających za realizację i obsługę dodatku wakacyjnego – Ministerstwie
    Rozwoju, Polskiej Organizacji Turystycznej czy PUE ZUS.

    Mamy nadzieję, że powyższe porady pomogą uporać się z tego typu zagrożeniem i próbą
    wyłudzenia danych. Zachowajmy zdrowy rozsądek w tego typu sytuacjach