Wakacje to doskonała okazja do wypoczynku, ale również liczne próby oszukania sporej
grupy osób. Naciąganie, kradzieże i wyłudzanie danych przy wykorzystaniu telefonu czy
internetu to obecnie dość popularna metoda. – mówi Kamila Miciuła z portalu
Nocowanie.pl.
W ostatnich dniach spora część osób odbiera połączenia od tajemniczej Pani Iwony Woźniak, która oferuje voucher na 3-dniowy pobyt w nowo otwartych hotelach uzdrowiskach w Polsce. Przestrzegamy i informujemy, że to próba oszustwa.
Pani Iwona to w rzeczywistości bot, oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Z pewnością większość osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że rozmawia z robotem. Mało
tego, w przeciągu chwili bot jest w stanie obdzwonić setki osób w tej samej sprawie.
Pełna treść wypowiedzi bota Iwony przedstawia się następująco:
“Dzień dobry, z tej strony Iwona Woźniak. Dzwonię w związku z akcją »Nasze Zdrowe Wczasy 2020«, która jest prowadzona na terenie naszego kraju. W ramach naszej akcji, chciałabym serdecznie pogratulować i wręczyć Państwu całkowicie bezpłatny voucher, który gwarantuje aż 3-dniowy pobyt w jednym z naszych nowo otwartych hoteli-uzdrowisk, całkowicie za darmo. Dla Państwa mamy do wyboru…”.
Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo zachęcająco. Z pewnością spora część osób ucieszyła się z takiego obrotu sprawy i z wielką radością wyraziła zgodę na taką nagrodę. Bo skoro za
darmo… Warto dodać, że cały czas mamy wrażenie, że rozmawiamy z człowiekiem przez
telefon. Nasz robot odpowiada na każde pytanie, zachęca do przyjazdu, pyta o nasze dane
osobowe i wskazuje miejsce, w które musimy się udać, by odebrać nagrodę.
Jak rozpoznać, że rozmawiamy z robotem?
Jest kilka sposobów, pozwalających nam stwierdzić, że rozmawiamy z robotem, a nie
człowiekiem. Przede wszystkim:
• bot zazwyczaj będzie się zwracać do nas “per Państwo”, a nie “per Pan/Pani”
• często używa bezosobowych zwrotów
• nie używa naszego imienia
• bot mówi bardzo szybko i bardzo często niektóre frazy nie są akcentowane, jak w
normalnej rozmowie
• skrypty opierają się na bardzo podobnej mechanice i kolejności
O czym warto pamiętać, gdy zdarzy nam się tego typu rozmowa?
Musimy działać przede wszystkim szybko i zdecydowanie. W takim przypadku warto:
• jak najszybciej zakończyć rozmowę
• pod żadnym pozorem nie podawać naszych danych osobowych
• upewnić się, czy to nie jest przypadek wyłudzenia naszych danych – można to
rozwiązać w sposób alternatywny, wybierając się np. do danej instytucji
• jeśli po raz kolejny otrzymasz tego typu telefon, to warto zapytać, kto jest
Inspektorem Danych Osobowych, skąd ma nasz numer i czy istnieje inna forma
kontaktu z daną firmą
• można również dodać ten numer na naszą czarną listę połączeń, poprzez skorzystanie
z opcji “Blokuj”, czy “Dodaj do blokowanych”
• należy również zgłosić tego typu przypadki do odpowiednich organów
Na topie jest również bon turystyczny, to także świetna okazja dla oszustów. W tym
przypadku należy pamiętać, żeby zweryfikowanych informacji szukać u źródła, czyli w
podmiotach odpowiadających za realizację i obsługę dodatku wakacyjnego – Ministerstwie
Rozwoju, Polskiej Organizacji Turystycznej czy PUE ZUS.
Mamy nadzieję, że powyższe porady pomogą uporać się z tego typu zagrożeniem i próbą
wyłudzenia danych. Zachowajmy zdrowy rozsądek w tego typu sytuacjach