Outsourcing logistyczny – na czym polega i kiedy się opłaca?

Według raportu „Logistics Outsourcing Market: Global Industry Analysis, Trends, Market Size, and Forecasts up to 2027”, prognozowany jest wzrost outsourcingu logistycznego o prawie 5% w skali roku. Takie statystyki nie zaskakują, gdy pozna się wszystkie korzyści wynikające z całego procesu logistycznego- optymalizacja łańcucha dostaw, kosztów oraz bezwzględna koncentracja na głównej działalności przedsiębiorstwa. W dzisiejszym artykule prezentujemy wpływ usługi na sektor transportu, spedycji oraz branży e-commerce.

Czym jest outsourcing logistyczny?

Aby udzielić wyczerpującej odpowiedzi, należy skoncentrować się na pierwszym ogniwie terminu. Wykorzystanie angielskiej formuły wynika z celnego przedstawienia istoty procedury, a słowo podkreśla zewnętrzny charakter zasobów operatora logistycznego.

Uwzględniając powyższe informacje, outsourcing logistyki polega na wyznaczeniu wszystkich funkcji przedsiębiorstwa w tym obszarze, a następnie oddelegowaniu tych zadań do wyspecjalizowanej firmy.

Podstawowe zadania i sektory, w których działa outsourcing logistyczny:

  • transport i spedycja,
  • sprzedaż,
  • magazynowanie,
  • e-commerce,
  • usługi znakowania towarów,
  • konsolidacja przesyłek,
  • paletyzacja,
  • obsługa celna,
  • serwis finansowy
  • recycling opakowań,
  • dystrybucja i projektowanie łańcucha dostaw,
  • opracowywanie wewnętrznych systemów informatycznych.

Outsourcing logistyczny dla e-commerce

Powyższe zestawienie potwierdza ogromny potencjał i wszechstronność operacji, ale na szczególną uwagę zasługuje branża e-commerce. Według dostępnych bilansów, ten rynek przekroczy globalną wartość 5 bilionów dolarów w perspektywie bieżącego roku! Oznacza to, że partnerski sklep internetowy zyskuje szansę na poważne zwiększenie generowanych obrotów. W jaki sposób?

Outsourcing logistyczny dla e-commerce kreuje przewagę w 2 kulminacyjnych obszarach:

  1. Logistyka magazynowa, czyli ważny segment dla każdego rodzaju handlu wirtualnego. Przestrzeń hali wymaga odpowiedniego i systematycznego zarządzania, a wszelkie zaniedbania wiążą się z ryzykiem sporych kosztów.

    Outsourcing logistyki pozwala na eksploatację powierzchni, która odpowiada aktualnemu zapotrzebowaniu na asortyment. Takie rozwiązanie redukuje sezonowość i zmiany w popycie, a także opłaty za wykwalifikowanych pracowników.

    Warto podkreślić specjalistyczne wymagania infrastruktury. Wiele z oferowanych produktów narzuca uzyskanie specjalnych zgód i pozwoleń oraz nadzwyczajnych warunków przechowywania. Fulfillment gwarantuje spełnienie wszelkich obostrzeń w zakresie temperatury oraz stałego nadzoru nad niezbędnymi czynnikami.

  2. Inteligentny system magazynowy jest potężnym wsparciem dla nowoczesnego biznesu. Dane zgromadzone przez portal Stitchlabs alarmują, że w 67% przypadków, nieprawidłowe kierowanie stanem dostępnych towarów przyczyni się do utraty klientów.

    Wydajny Warehouse Management System (System Zarządzania Magazynem) musi być skonfigurowany pod indywidualny temperament i sposób funkcjonowania użytkownika. W konsekwencji, każdy etap realizacji zamówienia jest ściśle monitorowany, a faktyczny status zlecenia nieustannie uaktualniany.

Jakie działania obejmuje outsourcing logistyczny?

Outsourcing logistyki powstał po to, żeby sprostać wyzwaniom sektora TSL (transport, spedycja, logistyka). Wspomniane dziedziny skupiają się na sprawnym dostarczaniu ładunków, niezawodnej wymianie informacji, gospodarowaniu zapasami, redukcją kosztów, a także utrzymaniu pierwszorzędnej jakości obsługi klienta.

Właśnie dlatego, outsourcing logistyczny integruje wiele rodzajów i poziomów aktywności. Pierwszy etap uwzględnia planowanie i organizowanie spodziewanego zapotrzebowania, wielkości inwentarzy oraz produkcji, czyli faktorów uzależnionych od prognozowanego popytu.

Kolejna faza to obsługa bieżących zleceń. Realizowanie zamówienia wymaga fachowych warunków magazynowych oraz kadry ekspertów. Logistyka kontraktowa umożliwia bezpieczne zapakowanie towaru oraz wykonanie pozostałych czynności manipulacyjnych, które wpływają na tok procesu. Końcowa część inicjuje transport, gospodarkę odpadami oraz serwis posprzedażowy, czyli ewentualne zwroty i reklamacje.

Zalety outsourcingu logistyki

Firmy outsourcingowe oferują wiele walorów. Delegacja zadań umożliwia zaangażowanie się w pierwotną misję działalności gospodarczej, a w konsekwencji- lepsze dopasowanie do oczekiwań nabywców. Co więcej, obecność ekspertów jest świetną okazją do czerpania wiedzy i inspiracji dla przyszłych projektów. Jest to praktyczne dla wszystkich przedsiębiorców, których interesuje transport, spedycja i magazynowanie.

Jednak, outsourcing logistyczny znacznie wykracza poza ramy logistyki. Wprowadzane modyfikacje równoważą kompleksowe zarządzanie biznesem, co zwiększa jego elastyczność, dyspozycyjność kadr administracyjnych, a nawet moce przerobowe personelu do zarządzania zasobami ludzkimi. Takie podejście sprawia, że organizacja jest nowoczesna, wydajna i zdolna do szybkiej reakcji na nieprzewidziane okoliczności.

Outsourcing logistyki wpływa pozytywnie również na generalny kapitał instytucji. Korzystanie z zewnętrznego potencjału powoduje redukcję kosztów pracy oraz zmianę ich rangi- ze stałych na zmienne. To jednak nie wszystko, ponieważ oszczędności uzyskane na gotowych rozwiązaniach logistycznych, mogą zasilić nowatorskie inwestycje.

Tego typu zestaw wartości sprawia, że przedsiębiorstwo buduje silną przewagę konkurencyjną oraz wiarygodność dla kontrahentów. Czy jest to istotne? Według danych Stacka, 86% ankietowanych wskazało autentyczność, jako główną motywację do wsparcia danej marki, co przekłada się na realne zyski. Outsourcing logistyczny pomaga zapewnić satysfakcję konsumentów oraz ekspansję usług.

Wady outsourcingu logistyki

Wszystkie zagrożenia łączą się z podjęciem niewłaściwej współpracy. Outsourcing logistyki oznacza bowiem rezygnację z kontroli nad częścią procesów zamówieniowych, a w rezultacie- brakiem bezpośredniego kontaktu z klientem.

Obawy wynikają również z konieczności wymiany danych wrażliwych oraz raportów ekonomicznych. Skuteczność tego mechanizmu opiera się na częściowym uzależnieniu od partnera zewnętrznego.

Rezultat podjętych decyzji bazuje na wcześniejszym przygotowaniu i rzetelnym przestudiowaniu dostawców usług. Wybór zawodowego i doświadczonego operatora może zamienić ukazane zagrożenia w mocne strony.

Z jakimi kosztami wiąże się wdrożenie outsourcingu logistycznego w firmie?

Outsourcing logistyczny jest niekwestionowanym wsparciem i solidną inwestycją dla wielu korporacji, co wiąże się z pewnymi opłatami. E-commerce, transport, spedycja- każda działalność wyróżnia się własnym formatem kosztów, ale istnieją także wspólne wydatki. Jakie?

Marża operatorów zależy od umiejętności, doświadczenia i kompetencji, ale warto zwrócić uwagę na inny rodzaj opłat. Koszty niewłaściwej strategii, ciągłego śledzenia zachowania podwykonawców, nieplanowanych działań, obniżonej jakości i zwrotów.

Takie formy niezrównoważonego finansowania sprawiają, że rentowność ulega zmniejszeniu. W celu wyeliminowania przykładów niegospodarności, warto dokładnie przeanalizować ofertę i predyspozycje wyspecjalizowanych podmiotów. Wówczas, outsourcing logistyczny jest lokatą w przyszłość.

Kiedy outsourcing logistyki jest opłacalny?

Dochodowość całego procesu nie posiada ograniczeń lub limitów. Outsourcing logistyczny przyniesie wartość każdej firmie, która pragnie skupić się na podstawowym kierunku pracy, bez angażowania najpotrzebniejszej siły roboczej.

Korzyści płyną z dwóch źródeł- zdobywania nowych kontraktów i obsługi bieżących oraz oszczędności, które wynikają z użytkowania zewnętrznej infrastruktury, ludzi oraz know-how. Skuteczny outsourcing logistyki gwarantuje zwrot kapitału oraz stabilizację pozycji rynkowej.