Raport opracowywany corocznie przez PwC opisuje działania administracji podatkowej, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom podatników i mają stymulować gospodarkę poprzez znoszenie barier administracyjnych. Pokazuje nie tyle cechy charakterystyczne systemów podatkowych, co stopień ich skomplikowania.
Przypomnijmy, że metodologia Raportu opiera się na sprawdzeniu, jakie podatki zapłacić i jakie obowiązki związane z ich rozliczaniem musi spełnić spółka średniej wielkości w danym roku podatkowym.
Spis treści:
Wyniki raportu Paying Taxes 2014
Polska zajmuje niskie miejsce w rankingu, w tegorocznej edycji raportu Polska znalazła się na 113 miejscu.
Wyniki raportu wskazują, że przeciętnie polski przedsiębiorca dokonuje 18 rocznych płatności podatku, poświęcając na to w ciągu roku 286 godzin. Całkowita suma obciążeń podatkowych wynosi 41,6 %.
Miejsce w rankingu |
Liczba płatności podatkowych w roku |
Czas na wypełnienie formalności podatk. |
Całkowita stopa podatkowa |
1. Zjednoczone Emiraty Arabskie |
4 |
12 h |
14,5% |
… | |||
113. POLSKA |
18 |
286 h |
41,6% |
… | |||
189. Czad |
54 |
732 h |
73,8% |
Co się zmienia?
W 2013 r.: 1 stycznia wszedł w życie szereg przepisów mających na celu usprawnienie przepływów pieniężnych i ułatwienie prowadzenia działalności przez podatników. Jako przykład można podać przepisy mające na celu likwidację tzw. zatorów płatniczych (abstrahując od trudności związanych z ich stosowaniem w praktyce). Znaczące zmiany odnotowano również w obszarze cen transferowych (uwzględniające znowelizowane Wytyczne OECD).
Warto również wspomnieć zmiany w VAT mające na celu uproszczenie korzystania z ulgi na złe długi, a także częściowe zmiany momentu powstania obowiązku podatkowego w transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Dokonano również istotnych modyfikacji w fakturowaniu, a także wprowadzono możliwość wystawiania faktur uproszczonych oraz zliberalizowano przepisy dotyczące e-faktur w zakresie akceptacji ich przesyłania w tej formie przez nabywcę.
Unikasz podatków? Strzeż się fiskusa!
Ministerstwo Finansów RP 17 lipca br. opublikowało projekt nowelizacji ordynacji podatkowej, który zakłada wprowadzenie klauzuli obejścia prawa podatkowego.
Co to oznacza w praktyce? Klauzula może znaleźć zastosowanie np. do twórców, którzy dotychczas część swojego wynagrodzenia otrzymują z tytułu przeniesienia praw autorskich, dzięki czemu płacony przez nich podatek jest niższy. Po wejściu w życie klauzuli organ podatkowy może uznać, że była to zbyt skomplikowana konstrukcja prawna i powinna być zawarta standardowa umowa o pracę. W takim przypadku po stronie twórcy powstanie zaległość podatkowa, a po stronie jego pracodawcy odpowiedzialność za nieprawidłowe naliczenie składek. Innym przykładem są przedsiębiorcy, których dotyczy konwersja wierzytelności na udziały.
Innymi słowy gdyby w polskim prawie pod koniec lat 90 istniała klauzula obejścia prawa podatkowego, słynny Optimus Romana Kluski prawdopodobnie przegrałby ten spór.
Polski system podatkowy już teraz jest skomplikowany i nieprzyjazny podatnikowi. Proponowane rozwiązania mogą doprowadzić do sytuacji, w której potencjalny inwestor, podejmując jakiekolwiek działania, będzie się obawiał, czy na pewno nie ma innej konstrukcji prawnej, która przyniesie taki sam skutek, ale będzie mniej korzystna podatkowo dla niego, i z której ostatecznie organ wyciągnie konsekwencje podatkowe. Proponowane przepisy są zbyt nieprecyzyjne i oddają organom podatkowym za duże pole do subiektywnej oceny – podsumowuje Maciej Guzek Starszy Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte.