Przejęte przez należącą do Grupy Pelion firmę CEPD N.V. drogerie Natura wymagają restrukturyzacji, ale akwizycja może przynieść obu stronom korzyści

CEO Magazyn Polska

Największym wyzwaniem dla CEPD po przejęciu właściciela drogerii Natura będzie zwiększenie sprzedaży – ocenia analityczka DM BOŚ, Sylwia Jaśkiewicz. Efekty będzie widać dopiero za 2-3 lata, choć już teraz można podsumować, że dzięki przejęciu Pelion dywersyfikuje działalność poza regulowany rynek apteczny.

Spółka, która jest przejmowana, wydaje mi się, że jest dosyć trudna i jest na pewno w sytuacji, w której wymaga restrukturyzacji. Na pewno też jest duże pole do poprawy i mam nadzieję, że Pelion to zrobi – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Sylwia Jaśkiewicz, analityczka DM BOŚ.

CEPD N.V., spółka należąca do Grupy Pelion, kupiła 100 proc. udziałów w firmie Polbita – właścicielu drogerii Natura od Alior Banku i Erste Group Banku. Umowa jest warunkowa i zależy m.in. od zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która spodziewana jest w ciągu ok. trzech miesięcy. W ramach kontraktu CEPD zobowiązał się do dofinansowania Polbity kwotą 10 mln zł, a banki – do zapewnienia długoterminowego finansowania dłużnego do 150 mln zł.

Jaśkiewicz podkreśla, że to dla CEPD wejście na nowy, wolny rynek. Do tej pory spółka była obecna w Polsce jako zarządzający grupą aptek Dbam o Zdrowie, która ma ponad 900 placówek, w tym 597 własnych. Jednak przejęcie 258 sklepów drogeryjnych Natura (w tym 240 własnych) pozwoli spółce uwolnić się od ścisłej regulacji, z jaką ma do czynienia na rynku aptecznym.

W tej chwili jest to na pewno dobre posunięcie, bo uwalnia jeszcze mocniej spółkę od tej części regulacyjnej. To jest zupełnie wolny rynek – podkreśla Jaśkiewicz. ‒ Na pewno trzeba uzupełnić zapasy i zwiększyć sprzedaż, to jest podstawowa rzecz w przejętej spółce. Sprzedaż spadła o 100 mln zł w ostatnim roku. Z drugiej strony wydaje mi się, że na pewno trzeba będzie zdecydowanie zrestrukturyzować koszty.

Spółka może też liczyć na efekt synergii pomiędzy działalnością aptek a przejętymi drogeriami. Jest to możliwe jednak jedynie w obszarze sprzedaży online – ocenia Jaśkiewicz.