- W pierwszym półroczu 2022 roku sprzedaż opon na rynek zwiększyła się w większości segmentów: opony do samochodów osobowych rosły o +9%, SUV +18%, ciężarowych +4%, dostawczych +10%, motocyklowych +11%. Spadki zanotowano natomiast w segmencie opon do maszyn rolniczych o -20% oraz przemysłowych (-6%). Wzrosty widać też w większości segmentów na rynkach europejskich.
- W samym drugim kwartale odczyt danych jest mniej optymistyczny – rosła sprzedaż tylko w segmencie SUV (+10%) i opon motocyklowych (+4,2%). W segmencie samochodów ciężarowych nie było zmian, a w pozostałych zanotowano spadki: opony do samochodów osobowych -7%, dostawczych -15%, do maszyn rolniczych
-26%, a przemysłowych -20%. - Wzrosła też sprzedaż opon w klasie budżetowej i średniej, natomiast nieznacznie zmniejszyła się w klasie premium.
– Analiza danych za drugi kwartał na polskim rynku wskazuje, że kolejne okresy będą niewiadomą. Wpływ inflacji, rosnących kosztów i cen surowców może być bardzo wyraźny w perspektywie całego roku. Warto jednak wyciągać wnioski z wcześniejszych problemów w gospodarce, bo oszczędności na oponach można uzyskać właśnie kupując ogumienie klasy premium. Takie opony – oprócz lepszych parametrów bezpieczeństwa – także rzadziej ulegają uszkodzeniom i mają dłuższą żywotność, pozwalają też oszczędzić paliwo. Warto przy zakupie analizować koszty w całym okresie użytkowania opon, a nie tylko cenę kupna – wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Europejski rynek opon
– Obserwujemy oznaki spadku popytu i obawiamy się, że wyzwania związane z rosnącymi kosztami gazu, surowców i dostaw półproduktów będą utrzymywać branżę pod presją – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).