Raport A.T. Kearney „Global Services Location Index” wskazuje automatyzację jako największe zagrożenie na rynku pracy

W wyniku automatyzacji, w ciągu najbliższych pięciu lat ubędzie 1 mln miejsc pracy tylko w czterech krajach.  „Powstanie średnio jedno miejsce pracy związane z zarządzaniem procesami automatyzacji na każde cztery etaty, które będą nią zastąpione” — twierdzą autorzy raportu.

19 września 2017 r. A.T. Kearney opublikował „2017 Global Services Location Index (GSLI)” – raport analizujący 55 krajów pod względem atrakcyjności dla centrów BPO (usług biznesowych zlecanych na zewnątrz) w trzech głównych kategoriach: atrakcyjności finansowej, umiejętności i dostępności pracowników, a także otoczenia biznesowego. GSLI rzuca światło na złożone procesy decyzyjne dot. outsourcingu procesów biznesowych (BPO).

Od czasu ostatniego GSLI z 2016 r. doszło do niewielkich zmian w pozycji rankingowej najważniejszych krajów. Jednakże, wyniki badania wskazują nie tylko na zmiany rankingowe, ale i na niepokojące skutki automatyzacji dla sektora usług biznesowych. Ósma edycja raportu zatytułowana „Zwiększający się wpływ automatyzacji” uwypukla rosnące zagrożenie na rynku pracy szacując, że tylko w czterech krajach ubędzie aż milion etatów.

„Pomimo tego, że trzy pierwsze kraje utrzymują się na tym samym miejscu w rankingu każdego roku od rozpoczęcia badań w 2004 r., zaczęliśmy dostrzegać powiększającą się różnicę między Indiami (pierwsze miejsce w rankingu), a całą resztą, w szczególności Chinami, które znajdują się na miejscu drugim” – zauważa Arjun Sethi – partner and global head of A.T. Kearney Digital Transformation Practice, współautor raportu.

„Rozpowszechniony trend automatyzacji pracy pozwala nam przewidzieć redukcję etatów setek tysięcy niskowykwalifikowanych pracowników w krajach związanych z centrami BPO”.

GSLI jest wiodącym rankingiem określającym atrakcyjność lokalizacyjną dla firm chcących przenieść swoje usługi finansowe, księgowość lub obsługę klienta, a tegoroczne badania mają również szersze spojrzenie na prawdopodobne konsekwencje automatyzacji w kilku typach gospodarek na świecie.

„Nowością w tegorocznych wynikach jest to, że widzimy skutki automatyzacji, które uderzają o miejsca pracy na stanowiskach usługowych. Powiedział Johan Gott – A.T. Kearney principal i współautor raportu. „Kraje z tańszą siłą roboczą doświadczyły w ostatnich latach ogromnego wzrostu w wysokiej jakości zatrudnieniu i transformacji ekonomicznej. Oczywiście, była to część strategii ich rozwoju ekonomicznego. Jednakże, dzisiaj automatyzacja odciska swoje piętno w krajach takich jak Indie czy Filipiny, które do tej pory korzystały ze światowego arbitrażu pracy. Naszym celem jest pomoc firmom w podejmowaniu trafnych decyzji dotyczących outsourcingu procesów biznesowych oraz automatyzacji usług”.

Podsumowanie  „2017 Global Services Location Index (GSLI)”:

  • Indie, Chiny i Malezja po raz kolejny znalazły się w pierwszej trójce destynacji dla centrów BPO, Indie znacząco wyprzedzają resztę krajów.
  • Indonezja i Brazylia zamieniły się miejscem rankingowym (miejsce czwarte i piąte).
  • Meksyk wypadł z pierwszej dziesiątki, Wielka Brytania znalazła się w pierwszej 20, Peru pokonuje 27 miejsc i znajduje się na pozycji 20.
  • Automatyzacja spowoduje masowe cięcia etatów. Badanie szacuje, że  powstanie średnio jedno miejsce pracy związane z zarządzaniem procesami automatyzacji, na każde cztery etaty, które są przez nią zastępowane.

Ranking GSLI 2017 i zmiany, jakie zaszły w porównaniu z rokiem 2016:

Kraj Ranking 2017 Zmiana
Indie 1 0
Chiny 2 0
Malezja 3 0
Indonezja 4 +1
Brazylia 5 -1
Wietnam 6 +5
Filipiny 7 0
Tajlandia 8 -2
Chile 9 0
Kolumbia 10 +10
Sri Lanka 11 +3
Polska 12 -2
Meksyk 13 -5
Egipt 14 +2
Bułgaria 15 -3
Republika Czeska 16 +10
Niemcy 17 +6
Rumunia 18 -5
Wielka Brytania 19 +6
Peru 20 +27
Bangladesz 21 +1
USA 22 -7
Rosja 23 -6
Ukraina 24 0
Estonia 25 +8
Węgry 26 +6
Maroko 27 +7
Łotwa 28 -10

Więcej o “A.T. Kearney Global Services Location Index”

W jego ósmej edycji od 2004 roku, raport GSLI pomaga firmom podejmować decyzje o tym, gdzie lokalizować swoje operacje offshore oraz rzuca światło na ich złożone wybory. Kraje wybrano na podstawie danych dotyczących przedsiębiorstw, bieżącej działalności w zakresie usług zdalnych oraz inicjatyw rządowych w celu promowania sektora.  Każdy z krajów oceniany jest według 38 pomiarów w celu oceny jego atrakcyjności finansowej, umiejętności i dostępności pracowników, a także otoczenia biznesowego. Pełne badanie można znaleźć pod adresem: https://www.atkearney.com/strategy-and-top-line-transformation/article?/a/the-widening-impact-of-automation.