Rośnie włoski eksport wina do Polski. Włosi na Borsa Vini Italiani

Prawie 65 mln euro – wina o takiej właśnie wartości sprzedali w 2018 roku polskim odbiorcom producenci z Włoch. To o ponad 20 procent więcej niż w 2017. Eksport tego trunku z Italii do naszego kraju systematycznie rośnie. Coraz większa jest też konsumpcja wina w Polsce. Po raz kolejny wykorzystać chcą to wytwarzające je włoskie firmy, które potencjalnym kontrahentom znad Wisły prezentują swoje oferty podczas tegorocznej edycji Borsa Vini Italiani czyli Targów Włoskiego Wina w Warszawie.

Włoskie wino sukcesywnie umacnia swą popularność wśród konsumentów w Polsce. W 2018 roku wartość jego eksportu do Polski wyniosła 64,9 mln euro. Tym samym Włochy utrzymały pozycję zdecydowanego lidera wśród dostawców wina na polskie stoły.

– To wynik nie tylko długoletniej pracy nad promocją tego trunku, ale także wyjątkowego uwielbienia, jakim cieszą się w Polsce kuchnia i oryginalne produkty kulinarne z Włoch – mówi Antonino Mafodda – dyrektor ICE Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich – Sekcji Promocji Handlu Ambasady Włoskiej, która zorganizowała Borsa Vini 2019.

2018 to kolejny rok dynamicznego wzrostu eksportu win z Włoch do Polski. W 2017 jego wartość wyniosła  54 mln euro. Choć Polacy dobrze znali i cenili już wcześniej jego walory smakowe, o czym świadczyć może popularność np. pochodzącego z Apulii Primitivo czy sycylijskiego Nero D’ Avola, to w ostatnich latach zawrotną wręcz popularność odnotowuje musujące Prosecco. To także za jego sprawą konsumpcja win z Italii skokowo rośnie, a tamtejsi producenci zajmują wśród eksporterów tego trunku do Polski pierwsze miejsce. Nie wszystkie jednak wina z tego kraju są jednakowo znane. Na „swój czas” czekają cenione np. wśród koneserów na całym świecie czerwone Aglianico z Kampanii czy białe Grecanico z Sycylii, jak również tamtejsze wina musujące.

– Tak jak przed dwoma laty, tegoroczna edycja Borsa Vini prezentuje zróżnicowaną ofertę producentów z 4 południowych regionów Włoch. W ten sposób wykorzystujemy także stosunkowo dobrą znajomość niektórych rodzajów wina z tego obszaru i przy tej okazji chcemy wypromować kolejne – o wysokim potencjale dla polskich konsumentów – dodaje Antonino Mafodda.

Import wina nad Wisłę systematycznie rośnie. Jego całkowita wartość w 2018 wyniosła ponad 295 mln euro. Rok wcześniej zaś – niecałe 280 mln.

Pod względem wartości dostarczonego do Polski wina Włochy plasują się na pierwszym miejscu. Drugie – zajmują Stany Zjednoczone (36,1 mln euro), trzecie – Niemcy (35,6 mln euro), czwarte – Francja (31,6 mln euro), Hiszpania (29,1 mln euro) i Portugalia (20,2 mln euro).

Wśród importowanych z Włoch win aż 35 procent to musujące – głównie Prosecco, choć większość stanowią nadal wina czerwone, butelkowane. Italia plasuje się też na pierwszym miejscu w Polsce wśród eksporterów win musujących, posiadając tu prawie 64 procent udziałów w rynku.

Jak podaje firma Ambra, polscy konsumenci najbardziej preferują wina czerwone (60%), następnie białe (30%), w tym musujące, a na końcu różowe (10%).