Toyota sprzedała na świecie już ponad 8 milionów samochodów hybrydowych

Toyota po raz kolejny znalazła się na szczycie listy najcenniejszych marek motoryzacyjnych w rankingu BrandZ™ 100 Most Valuable Global Brands 2015. Badanie przeprowadziła firma Millward Brown Optimor, która wyceniła markę Toyoty na 28,9 mld dolarów (26,5 mld Euro). Lexus awansował w rankingu na 10. pozycję, w porównaniu do 11. miejsca w ubiegłym roku. Zdecydowały o tym systematyczne podnoszenie jakości produktów i szeroka gama odnowionych modeli. Wartość Lexusa wyceniono na 4,3 mld dolarów (3,9 mld Euro). Ranking BrandZ™ ukazuje się od 10 lat. W tym czasie Toyota okazała się liderem branży motoryzacyjnej 8 razy. O dominującej pozycji marki decyduje innowacyjność firmy, wynikająca z szeroko zakrojonych badań nad nowymi technologiami, odważna polityka, najwyższa jakość i trwałość jej produktów oraz ogromny wkład we wdrażanie wizji zrównoważonej, świadomej mobilności. W 2014 roku firma wprowadziła na rynek pierwszy seryjny samochód na wodorowe ogniwa paliwowe - model Mirai. Nowatorski sedan jest już dostępny w Japonii. Na rynku europejskim i amerykańskim pojawi się w drugiej połowie tego roku. Toyota okazała się pionierem nowej technologii już po raz drugi. W 1997 roku firma wprowadziła na rynek Toyotę Prius, pierwszy seryjny samochód hybrydowy. Od tamtej pory Toyota sprzedała na całym świecie ponad 7 milionów hybryd. Europejscy kierowcy mogą wybierać spośród 15 modeli Toyoty i Lexusa. Toyota jest największym producentem samochodów na świecie. W 2014 roku koncern zwiększył sprzedaż o 2,5% do poziomu 10,2 milionów samochodów, co także pozytywnie wpłynęło na wartość marki w tegorocznym zestawieniu. BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands 2015 to jedyne badanie mierzące postrzeganie marki na podstawie wywiadów z około 2 milionami konsumentów w 30 krajach na temat tysięcy marek oferujących produkty klientom indywidualnym. Według autorów raportu postrzeganie marki przez konsumentów ma kluczowe znaczenie w ocenie jej wartości. Ich zdaniem na budowanie marki składają się przede wszystkim: sposób funkcjonowania firmy, jakość dostarczanego produktu, przejrzystość pozycjonowania na rynku i silne przywództwo.Po 18 latach od premiery Priusa liczba sprzedanych hybryd Toyoty przekroczyła 8 milionów1. Ostatni milion sprzedaży firma osiągnęła w ciągu zaledwie 10 miesięcy.

Od premiery Toyoty Prius w 1997 roku japoński producent stopniowo dodaje do oferty samochodów hybrydowych kolejne modele: od miejskiego Yarisa Hybrid, po debiutujący pod koniec tego roku RAV4 Hybrid. Obecnie firma ma w ofercie 30 modeli hybrydowych na ponad 90 rynkach oraz jedną hybrydę typu plug-in.

W ciągu ostatniego roku Toyota wprowadziła na rynek nowe modele, takie jak Esquire Hybrid (w Japonii), Lexus RC300h i Sienta Hybrid. Już niedługo ukażą się nowe wersje Corolli Hybrid, Levina Hybrid (w Chinach) i RAV4 Hybrid. Co roku debiutują kolejne samochody z napędem hybrydowym, a ich oferta na poszczególnych rynkach jest stale poszerzana.

Samochody hybrydowe zmniejszyły emisję CO2 do atmosfery2 o 58 milionów ton3 względem samochodów wyłącznie spalinowych o podobnej wielkości i osiągach. Toyota szacuje, że hybrydy jej produkcji zaoszczędziły 22 miliardy litrów paliwa.

Toyota uważa technologię hybrydową za kluczową w tworzeniu samochodów przyjaznych środowisku w XXI wieku. Rozwiązania wypracowane przez zespoły pracujące nad rozwojem napędu hybrydowego służą także do udoskonalania samochodów konwencjonalnych Toyoty – do poprawy ich osiągów oraz zmniejszania kosztów.

  1. Łącznie z hybrydami plug-in, dane Toyoty
  2. Nie uwzględniając modeli Coaster Hybrid EV i Quick Delivery 200
  3. Liczba zarejestrowanych samochodów x pokonany dystans x rzeczywiste zużycie paliwa w każdym kraju x współczynnik konwersji CO2.

Sprzedaż samochodów hybrydowych Toyoty

Źródło: Toyota Motor Corporation

(Jednostka = 1000 samochodów)

 

  Japonia Ameryka Płn. Europa Pozostałe Globalnie
1997 0.3 0.3
1998 17.6 17.6
1999 15.2 15.2
2000 12.5 5.8 0.7 19.0
2001 18.5 16.0 0.3 0.2 36.9
2002 20.0 20.3 0.8 0.2 41.3
2003 27.2 24.9 0.9 0.4 53.3
2004 68.7 55.9 8.1 1.9 134.7
2005 58.5 150.0 23.4 3.1 234.9
2006 72.4 197.6 36.0 6.5 312.5
2007 82.0 287.8 49.0 10.7 429.4
2008 104.4 255.0 57.8 12.6 429.7
2009 251.1 205.3 54.7 19.0 530.1
2010 392.2 195.9 70.2 31.9 690.2
2011 316.4 185.1 82.8 44.7 629.0
2012 678.0 344.7 106.9 89.5 1219.1
2013 679.1 358.2 152.9 89.0 1279.2
2014 684.2 323.6 171.8 86.5 1266.0
Sty-Lip 2015 389.3 163.2 111.8 45.3 709.6
Razem 3887.8 2789.1 930.1 441.4 8048.4

Skumulowana sprzedaż modeli hybrydowych Toyoty            

(Jednostka = 1000 samochodów)

  Japonia Ameryka Płn. Europa Pozostałe Globalnie
Prius 1553.4 1595.7 279.4 98.7 3527.1
Prius α, Prius v, Prius + 401.6 142.7 32.8 5.3 582.4
Aqua, Prius c 901.5 150.8 29.0 1081.2
Camry Hybrid 49.4 356.9 122.1 528.3
Alphard Hybrid 56.4 1.9 58.3
Auris Hybrid 231.1 9.0 240.1
Yaris Hybrid 172.2 4.0 176.2
Avalon Hybrid 41.1 0.1 41.2
Highlander Hybrid, Kluger Hybrid 3.4 141.1 1.8 146.3
Vellfire Hybrid 28.4 28.4
Sai 92.8 92.8
Estima Hybrid 114.0 0.03 114.0
Crown Hybrid 123.7 123.7
Harrier Hybrid 55.9 55.9
Crown Mild Hybrid 6.5 6.5
Crown Majesta (tylko wersja hybrydowa) 10.5 10.5
Corolla Axio Hybrid 36.3 36.3
Corolla Fielder Hybrid 90.4 90.4
Voxy Hybrid 57.2 57.2
Noah Hybrid 43.6 43.6
Esquire 31.5 31.5
Sienta 3.1 3.1
Lexus LS 600h/LS 600hL 27.1 3.0 4.7 5.1 39.8
Lexus GS 450h/GS 300h 19.6 7.1 15.5 7.3 49.5
Lexus RX 400h/RX 450h 31.4 159.2 93.6 33.4 317.6
Lexus HS 250h 43.6 22.3 0.1 66.0
Lexus CT 200h 49.8 78.8 57.0 56.2 241.9
Lexus ES 300h 46.3 0.5 50.9 97.7
Lexus IS 300h 18.4 19.3 6.8 44.5
Lexus NX 300h 9.9 2.0 14.4 9.7 36.0
Lexus RC 300h 2.4 2.4
Prius Plug-in Hybrid 21.7 42.0 9.9 0.1 73.6

Kalendarium pojazdów hybrydowych Toyota Motor Corporation

Rok Miesiąc Wydarzenie
1995 październik Premiera koncepcyjnego Priusa na Tokyo Motor Show
  listopad Budowa pierwszego prototypu Priusa
1997 marzec Premiera Toyota Hybrid System (THS)
  sierpień Premiera prototypowego pojazdu Coaster (tylko w Japonii)
  październik Premiera modelu Prius
2000 listopad Początek sprzedaży w pełni hybrydowych samochodów w Europie; łączna sprzedaż Priusa przekracza 50 tys. egzemplarzy
2001 czerwiec Premiera modelu Estima Hybrid (tylko w Japonii)
  sierpień Premiera modelu Crown Mild Hybrid (tylko w Japonii)
2002 marzec Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 100 tys. egzemplarzy
  sierpień Łączna sprzedaż Priusa przekracza 100 tys. egzemplarzy
2003 sierpień Premiera Toyota Hybrid System II (THS II)
  lipiec Premiera modelu Alphard Hybrid (tylko w Japonii)
  wrzesień Premiera drugiej generacji Priusa
  listopad Premiera modeli Dyna Hybrid i Toyoace Hybrid (tylko w Japonii)
2005 marzec Premiera modeli Harrier Hybrid (RX 400h) i Kluger Hybrid (Highlander Hybrid)
  październik Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 500 tys. egzemplarzy
  grudzień Początek produkcji Priusa drugiej generacji w fabryce Changchun w Chinach
2006 marzec Premiera modelu GS 450h w Japonii
  kwiecień Łączna sprzedaż Priusa przekracza 500 tys. egzemplarzy
  maj Premiera modelu Camry Hybrid (sprzedaż poza Japonią)
  czerwiec Premiera przeprojektowanego modelu Estima Hybrid (tylko w Japonii)
  październik Początek produkcji Camry Hybrid w fabryce TMMK w Kentucky w USA; premiera Quick Delivery 200 (tylko w Japonii)
2007 maj Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 1 milion egzemplarzy; premiera modeli LS 600h/LS 600hL
2008 luty Premiera modelu Crown Hybrid (początek sprzedaży w kwietniu; tylko w Japonii)
  kwiecień Łączna sprzedaż Priusa przekracza 1  milion egzemplarzy
2009 styczeń Premiera modelu RX 450h (początek sprzedaży w kwietniu)
  maj Premiera trzeciej generacji Priusa
  lipiec Początek produkcji Camry Hybrid w fabryce TMT Gateway w Tajlandii; premiera modelu HS 250h
  lipiec Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 2 miliony egzemplarzy
  październik Premiera modelu Sai (początek sprzedaży w grudniu; tylko w Japonii)
  grudzień Początek produkcji Camry Hybrid w fabryce TMCA Altona w Australii
2010 kwiecień Początek produkcji Camry Hybrid w fabryce GTMC w Chinach
  czerwiec Początek produkcji Auris Hybrid w fabryce TMUK w Burnaston; premiera modelu Auris Hybrid (sprzedaż poza Japonią)
  lipiec Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych TMC w Japonii przekracza 1 milion egzemplarzy
  wrzesień Łączna sprzedaż Priusa przekracza 2 miliony egzemplarzy
  listopad Początek produkcji Priusa trzeciej generacji w fabryce TMT Gateway w Tajlandii
2011 styczeń Roczna sprzedaż Priusa w Japonii w roku 2010 – 315669 pojazdów, największa roczna sprzedaż w historii; premiera CT 200h
  luty Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 3 miliony egzemplarzy
  maj Premiera modelu Prius α
  sierpień Łączna sprzedaż Priusa w Japonii przekracza 1 milion egzemplarzy; premiera Camry Hybrid; Premiera hybrydowych modeli Alphard i Vellfire (początek sprzedaży w listopadzie, tylko w Japonii);
  październik TMEC w Chinach wmurowuje kamień węgielny pod nowy zakład i ogłasza plany produkcji i sprzedaży pojazdów z napędem hybrydowym wyprodukowanych w Chinach wspólnie z FAW Group i GAC ok. roku 2015
  listopad Premiera modelu Prius PHV (początek sprzedaży w Japonii w styczniu, w USA w marcu, w Europie latem 2012)
  grudzień Początek produkcji Priusa trzeciej generacji w fabryce SFTM Changchun w Chinach; premiera modelu Aqua
2012 styczeń Premiera zupełnie nowego modelu GS 450h
  luty Zapowiedź rozpoczęcia produkcji modelu Highlander Hybrid w fabryce Indiana w USA w drugiej połowie 2013 r.; początek produkcji i sprzedaży Camry Hybrid na Tajwanie
  kwiecień Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 4 miliony egzemplarzy
  maj Premiera modelu Yaris Hybrid (Europa)
  październik Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych w Japonii przekracza 2 miliony egzemplarzy
  grudzień Premiera modelu Auris Hybrid (Europa)
2013 Marzec Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 5 milionów egzemplarzy
  Maj Premiera Lexusa IS 300h
  Czerwiec Łączna sprzedaż Priusa przekracza 3 miliony egzemplarzy
  Październik Premiera Lexusa GS 300h
  Grudzień Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 6 milionów egzemplarzy
2014 Marzec Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych w Japonii przekracza 3 miliony egzemplarzy
  Czerwiec Premiera Lexusa NX 300h w Japonii
  Wrzesień Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 7 milionów egzemplarzy
  Październik Premiera Lexusa RC300h; Premiera hybrydowego Esquire (tylko w Japonii)
2015 Styczeń Premiera całkowicie przebudowanego Alpharda Hybrid i Vellfire Hybrid
  Kwiecień Prezentacja RAV4 Hybrid na Salonie Motoryzacyjnym w Nowym Jorku
  Lipiec Premiera Sienty Hybrid; Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych przekracza 8 milionów egzemplarzy