Wyniki Grupy Kapitałowej Redan za 2016 r.

Bogusz Kruszyński, wiceprezes Redanu
Grupa Kapitałowa Redan opublikowała raport finansowy za 2016 r., zgodnie z którym skonsolidowane obroty wzrosły r./r. o 12,0% do 628,5 mln zł. Grupa wypracowała w tym okresie 5,2 mln zł zysku netto, względem 7,1 mln zł straty rok wcześniej. Na osiągnięty wzrost główny wpływ miała znacząca poprawa efektywności segmentu modowego Top Secret, który jednak nie zdołał jeszcze osiągnąć progu rentowności. Jego przekroczenia Zarząd Redan spodziewa się w tym roku. Głównym motorem rozwoju Grupy Redan pozostaje sieć dyskontowa TXM. 
Segment modowy Top Secret w 2016 r. osiągnął 250,6 mln zł obrotów, czyli o 2% więcej niż rok wcześniej. Marża handlowa wzrosła ciut wolniej, bo o 1,6% do 107,2 mln zł. Jednocześnie udało się obniżyć koszty sprzedaży i ogólnego zarządu o 3,3% w ujęciu r./r.. W efekcie na poziomie wyniku na sprzedaży segment modowy zanotował 6,3 mln zł straty, ale był to wynik aż o 5,5 mln zł lepszy wynik niż rok wcześniej.

Dodatkowo udało się odzyskać 2 mln zł od pośrednika logistycznego działającego dla części modowej w 2015 r. na rynku rosyjskim. W 2016 r. część modowa uzyskała również aż o +4,2 mln zł lepsze saldo operacji finansowych w stosunku do roku poprzedniego, co było rezultatem m.in. dodatniego wyniku na zrealizowanych różnicach kursowych. W efekcie Top Secret w minionym roku zanotowało 4,3 mln zł straty przed opodatkowaniem, względem 22,5 mln zł straty rok wcześniej.

 „Miniony rok dla Top Secret oceniamy jako udany.

Mimo, że nie osiągnęliśmy jeszcze progu rentowności, to zanotowaliśmy radykalną poprawę. Z jednej strony dotyczyło to podstawowej działalności i to pomimo niekorzystnego pierwszego kwartału. Z drugiej strony znacznie skuteczniej zarządzaliśmy ryzykami poprzez częściowe odzyskanie strat na należnościach oraz skuteczne wyeliminowanie strat na różnicach kursowych, pomimo, że wahania kursów były znaczne. W wynikach widać, że pozytywne rezultaty przynosi zmiana strategii wprowadzona jesienią 2015, zakładająca koncentrację na podwyższaniu marży handlowej oraz optymalizację kosztów działania zamiast nacisku na ekstensywny wzrost sprzedaży”– stwierdził Bogusz Kruszyński, Prezes Redan SA.

W segmencie modowym w minionym roku widać trzy okresy różniące się wyraźnie w zakresie generowanych wyników oraz widocznych w nich tendencji. W pierwszym kwartale nastąpiło pogorszenie wyniku, ze względu na konieczność wyprzedaży nadwyżki towarów z sezonu jesień-zima 2015 r. oraz głębsze od zakładanych poziomy przecen nowej kolekcji wiosenno-letniej. W drugim i trzecim kwartale uzyskano poprawę wyników, ale bez przekroczenia progu rentowności.

W tym okresie osiągnięto istotną poprawę struktury zapasu w postaci zwiększenia udziału kolekcji letniej, dzięki czemu uzyskano lepsze dostosowanie oferty do aktualnych oczekiwań klientów oraz sezonowości pogodowej. W rezultacie można było zmniejszyć skalę przecen i promocji na obu częściach kolekcji. W czwartym kwartale obserwowaliśmy pozytywne skutki zmian w kolekcji jesienno-zimowej, która została dobrze przyjęta przez klientów. To zapewniło dalszą poprawę na tyle znaczącą, że cześć modowa w tym okresie osiągnęła zysk.

„Jesteśmy przekonani, że pozytywne skutki zmian wprowadzonych w 2016 r. zobaczymy w wynikach tego roku. Liczymy, że działania związane ze zmianami w przygotowaniu kolekcji pozwolą nam zwiększyć udział sprzedaży w pierwszych cenach. Na mniejszą skalę będziemy także prowadzić wyprzedaż towarów z poprzednich sezonów. Pozytywne efekty przyniesie także optymalizacja kosztów. Wszystkie te działania powinny pozwolić wypracować zysk w segmencie modowym nie tylko w IV kwartale, ale w całym roku.” – zaznaczył Bogusz Kruszyński.
Z kolei w segmencie dyskontowym TXM w 2016 r. przychody zwiększyły się r./r. o 20,1% do 377,9 mln zł. W tym okresie marża handlowa wzrosła r./r. o 22,5% do 158,7 mln zł. Natomiast koszty sprzedaży i ogólnego zarządu zwiększyły się o 31,5%. Wynik na sprzedaży wyniósł 16,9 mln zł i był o 4,8 mln zł niższy względem uzyskanego w poprzednim roku. Wpłynęło na to przede wszystkim zwiększenie o 5,4 mln zł zysku na sprzedaży wypracowanego w kanałach dystrybucji w Polsce, wzrost kosztów centrali TXM o 6,9 mln zł oraz powiększenia straty na działalności zagranicznej o 3,3 mln zł. Z kolei na poziomie wyniku przed opodatkowaniem TXM było 15,9 mln zł na plusie, w porównaniu do 20,2 mln zł rok wcześniej. „Sieć TXM pozostaje głównym motorem rozwoju Grupy Redan.

Liczymy, że wzrost liczby sklepów oraz rosnący udział importu bezpośredniego towarów spowoduje że kolejnych okresach uzyskiwana marża handlowa będzie rosła szybciej niż poziom kosztów, a tym samym rentowność tej działalności będzie się zwiększać.” – dodał Prezes Redan SA.

Uwzględniając wyniki obu segmentów Grupa Redan w minionym roku uzyskała 628,5 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o 12,0% w porównaniu do poprzedniego roku. W tym okresie koszty sprzedaży i ogólnego zarządu zwiększyły się licząc r./r. o 12,8% do 255,3 mln zł. W efekcie uzyskano 10,5 mln zł zysku na sprzedaży, czyli o 23% więcej niż w 2015 r. Pozytywny wpływ na wyniki miało dodatnie saldo pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych w wysokości 7,9 mln zł.

W efekcie na poziomie wyniku operacyjnego Grupa osiągnęła 12,5 mln zł (+359%). Z kolei na poziomie wyniku netto Grupa była 5,2 mln zł na plusie, względem 7,1 mln zł straty rok wcześniej. Uwzględniając różnice kursowe z przeliczenia jednostek zagranicznych suma całkowitych dochodów w 2016 r. wyniosła 5,5 mln zł, co daje aż o 13,9 mln zł lepszy wynik niż w 2015 r. Natomiast suma dochodów przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej była na poziomie +0,8 mln zł, czyli aż o 15,2 mln zł wyższym niż rok wcześniej.