Zakaz handlu to turbodoładowanie dla branży e-commerce

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
Zbigniew Nowicki - Przewodniczący Rady e-izby, Dyrektor Zarządzający Bluerank
Zbigniew Nowicki – Przewodniczący Rady e-izby, Dyrektor Zarządzający Bluerank

Odpowiedź na pytanie o rozwój polskiego e-handlu może być tylko jedno: wypatrujemy zwiększenia prędkości. Zakaz obudzi nie tylko kreatywność marketerów, ale wymusi zmianę nawyków konsumentów, którzy w sposób naturalny zwrócą się w stronę e-handlu, dostępnego bez zakazu nie tylko przez całą dobę, ale i wszędzie tam, gdzie jest zasięg.

Kreatywność na start!

Obowiązujący od przyszłego roku, stopniowo zwiększany, zakaz handlu w niedzielę, wyłączył sklepy internetowe. Uchwała przyjęta przez Sejm jest zgodna z wytycznymi EU i zakazu handlu, dlatego nie trzeba będzie jej notyfikować w Komisji Europejskiej. Dzięki temu Internet pozostał wolny od ograniczeń i utrzymał status przestrzeni, w której pojęcie wolności nabrało silniejszego znaczenia: bez podziałów, granic, zakazów, ale za to z pełną otwartością, czyli kosmopolitycznie. Większość Internautów tak właśnie odbiera tę wiadomość. Internet pozostanie wolny i otwarty, właśnie taki, jaki powinien być. Co ważne, Internauci są tą grupą społeczną, która dokonywała największych niedzielnych zakupów. Zgodnie ze statystykami są to osoby pomiędzy 25. – 44. rokiem życia, mieszkańcy największych miast oraz osoby nie mające zmianowego trybu pracy. To właśnie dla nich Internet przygotuje najciekawsze rozwiązania tego problemu. Spodziewam się eksplozji kreatywności, zarówno tej, związanej z branżą e-commerce, ale i sklepów z tzw. „realu” czy tej, którą wygeneruje sektor prawny.

Historyczna data

Wykluczenie e-commerce znacząco wpłynie na rozwój polskiego e-handlu: prognozuję duży wzrost zainteresowania zakupami online. Możliwe, że data 24 listopada 2017 r. zapoczątkuje nowy rozdział i stanie się datą graniczną dwóch epok dla polskiego rynku, a Polacy zaczną zmieniać nawyki i jeszcze intensywniej korzystać z tej wielkiej galerii, jaką oferuje e-handel bez ograniczeń. Już teraz marki z segmentu fashion deklarują zwiększenie inwestycji na wsparcie e-handlu, aby zrównoważyć brak obrotów w salonach galerii handlowych przez 23 dni wolnych od zakupów w całym roku. Przykładowo: obrót 70 salonów sieci X z 1 niedzieli wynosi około 1 miliona złotych (10h x 20 klientów na godzinę x 75 złotych wartość średniego koszyka x 70). Jak łatwo policzyć – możemy tu mówić o 23 milionach złotych obrotu. To kwota, o którą marketerzy muszą powalczyć jak najszybciej.

Era „Cyber Sundays”

Pewne nawyki konsumentów z pewnością pozostaną niezmienne. Myśląc o e-Customer Journey, jesienna plucha standardowo będzie wspierać przedświąteczne zakupy w niedzielę, a słoneczna letnia pogoda i tak sprawi, że ludzie będą off-line przy grillu i piwie z dala od wybierania towarów on-line. Nadchodzący czas, to jednak wyzwanie dla marketreów, którzy muszą nie tylko wzmacniać swój udział w segmencie e-commerce lub strategicznie zaplanować premierę swojej marki online, jeśli ten segment nie był doinwestowany. To także czas na edukację i burzenie stereotypów: pora zacząć kupować artykuły codziennego użytku on-line np.: sztabki złota, ubezpieczenia, samochody czy zwierzęta domowe. Cieszy fakt, że polskie e-sklepy, czyli te, działające na terytorium RP, będą w stanie konkurować i walczyć o zainteresowanie Internautów  z największymi, zagranicznymi graczami na rynku.  Teraz, kiedy uwaga konsumentów naturalnie zwróci się w stronę Internetu, sprzedaż 365 dni w roku będzie intensywniejsza, ale i niedziele mogą stać się świętami dla kupujących i zamiast jednorazowego „Cyber Monday”, zobaczymy cykliczne „Cyber Sundays”.

Branża digital grzeje silniki

Zakaz handlu to także zmiany dla branży digital marketingu. Znika dylemat co zrobić w niedzielę z reklamą internetową realizowaną w modelu performance, ale też znikną dodatkowe koszty obsługi takiej opieki dla e-sklepów. Branża powinna być przygotowana na zwiększone zainteresowanie marketerów i wiedzieć, jak zdobywać „Internety”, kiedy w „realu” pojawia się zakaz. Czas sprzyja odważnym i tym, którzy zaufają dysponującym największą wiedzą i największym doświadczeniem w tym obszarze, ale i firmom, które będą ułatwiać polskiej branży e-commerce zagraniczną ekspansję.

Zbigniew Nowicki – Przewodniczący Rady e-izby, Dyrektor Zarządzający Bluerank

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Ekologiczne opakowania w e-commerce – trend, wyzwanie i obowiązek przyszłości

W Europie prawidłowa ochrona produktu zamówionego w internecie jest...

Deregulacja – 3 dobre i 3 złe lub pominięte pomysły zespołu Brzoski

Dobre zmiany przyspieszyłyby obieg pieniądza w gospodarce. Pozwoliłyby...

Rekordowa aktywność inwestorów na rynku handlowym. Rok 2024 z najwyższą dynamiką od 9 lat

W 2024 roku mieliśmy do czynienia z najwyższą od...

Sklep BHP online czy stacjonarny? Gdzie lepiej kupować sprzęt ochronny?

Zakupy w sklepach BHP – online czy stacjonarnie? Każda...
Wiadomości

Ekologiczne opakowania w e-commerce – trend, wyzwanie i obowiązek przyszłości

W Europie prawidłowa ochrona produktu zamówionego w internecie jest...

Deregulacja – 3 dobre i 3 złe lub pominięte pomysły zespołu Brzoski

Dobre zmiany przyspieszyłyby obieg pieniądza w gospodarce. Pozwoliłyby...

Sklep BHP online czy stacjonarny? Gdzie lepiej kupować sprzęt ochronny?

Zakupy w sklepach BHP – online czy stacjonarnie? Każda...

Jak skutecznie przeprowadzić migrację sklepu internetowego i uniknąć problemów?

Migracja sklepu internetowego to proces, który może przynieść wiele...

Ceny masła wciąż wysokie – co stoi za wzrostem i czy można liczyć na spadki?

Trwałe obniżenie cen masła w sklepach w najbliższej przyszłości...

EY: Szara strefa zmniejsza się, ale nadal generuje dużą lukę podatkową

Szara strefa, która stanowiła ok. 11,8% światowego PKB w...

Samodzielność prokurenta vs. reprezentacja łączna – co mówią przepisy i sądy?

Prokura to skuteczne narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem, zapewniające elastyczność i...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie

Exit mobile version