Ponad połowę polskich milenialsów stać na zaspokojenie podstawowych wydatków w gospodarstwie domowym, jednak muszą rezygnować z bardziej kosztownych potrzeb. Mogą natomiast pozwolić sobie na większe wydatki częściej niż pokolenie ich rodziców. Co to oznacza w praktyce? Więcej szczegółów na temat sytuacji finansowej polskich gospodarstw domowych zdradza raport „Sytuacja materialna Polaków”[1], zrealizowany na zlecenie Lindorff SA.
Spis treści:
Milenialsi bogatsi od swoich rodziców
Dla porównania wśród drugiej starszej grupy badanych, najpopularniejsza odpowiedź uzyskała 67% i również było to wskazanie wystarczających funduszy na codzienne wydatki z wykluczeniem droższych transakcji. To o 11 punktów procentowych więcej niż w przypadku milenialsów. Na kosztowniejsze wydatki może pozwolić sobie 18% pokolenia X, zatem o 7 punktów procentowych mniej niż w przypadku milenialsów. Jednocześnie o jeden punkt procentowy mniej badanych ”Iksów” musi odmawiać sobie wydatków, na które mają ochotę. Jak wykazują powyższe wyniki, badani milenialsi deklarują nieco wyższe zarobki niż ankietowani utożsamiani z pokoleniem ich rodziców. Choć zdecydowana większość respondentów deklaruje zarobki, które zapewniają komfortowe życie, to jednak nie pozwalają one na większe wydatki (uśredniony wynik wskazań – 59% wszystkich ankietowanych deklaruje rezygnację z dużych wydatków, aby starczyło na codzienne życie). Być może wyższe o 7 punktów procentowych wskazanie na możliwość większych wydatków obrazuje różnice społeczno-ekonomiczne czasów, w których milenialsi dorastali. Po zmianie ustrojowej w 1989 roku w Polsce wpływ otwarcia granic i zwiększonych możliwości konsumpcji znacząco wzrósł, wskazując także młodym i dorastającym Polakom, w którą stronę kierować swoją karierę zawodową.
Do czego potrzebne są pieniądze milenialsom?
Można by przypuszczać, że oczekiwania wobec życia młodego pokolenia mogą znacząco różnić się od pokolenia ich rodziców, jednak jak pokazują powyższe wyniki, ankietowani milenialsi nie stawiają priorytetów na innych płaszczyznach niż starsze pokolenie, a ewentualne różnice we wskazaniach mogą być spowodowane aktualnie osiągniętym poziomem swojego statusu społecznego i zawodowego.
Więcej środków dzięki planowaniu
45% ankietowanych zapytanych o planowanie swojego budżetu przyznało, że nie robi tego w ogóle, ¼ myśli o wydatkach z miesięcznym wyprzedzeniem, a tylko 1 na 10 respondentów z tygodniowym. Jednak dzięki umiejętnemu zarządzaniu budżetem możemy zaoszczędzić nie tylko swoje fundusze, ale także czas. Na co jeszcze pozwoli nam planowanie wydatków z wyprzedzeniem?
- Większe zakupy żywieniowe za jednym razem – Planowanie tygodniowe czy miesięczne pozwoli nam zaopatrzyć się w produkty żywieniowe z dużym wyprzedzeniem. Kupując żywność na cały tydzień czy nawet miesiąc, bardziej wnikliwie podejdziemy do cen wybieranych przez nas produktów – wydana jednorazowo duża suma zrobi na nas większe wrażenie niż kilka mniejszych. Przy tym zaoszczędzimy np. na paliwie, wybierając się do marketu rzadziej. Co więcej, taka strategia wykluczy potrzebę uzupełniania zapasów na bieżąco np. w sklepach franczyzowych, w których zapłacimy za ten sam produkt znacznie więcej.
- Większa precyzja w finansowaniu większych wydatków – Jeśli planujemy swoje wydatki przez określony czas, możemy wywnioskować – ile wydajemy miesięcznie na konkretne kategorie produktów. Dzięki temu możemy z dokładniej określić, ile potrzeba nam czasu na sfinansowanie dodatkowych, większych wydatków – czyli ile musimy poświęcić czasu na odłożenie odpowiedniej sumy.
- Redukcja wydatków – Planowanie pozwoli jednocześnie zauważyć i wyeliminować te wydatki, których dokonujemy spontanicznie, a które nie są nam niezbędne. Kupienie szybkiej przekąski w trakcie dnia czy obiadu w biurze może pochłaniać nawet od 20 do 30 procent więcej funduszy niż samodzielne przygotowywanie posiłków z wyprzedzeniem. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze możemy przeznaczyć na niezbędne wydatki, takie jak np. naprawa samochodu.
[1]Raport zrealizowany na zlecenie firmy Lindorff SA – badanie ilościowe realizowane techniką CAWI – przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 20.01.2017 – 24.01.2017 r, N=551.