Polscy naukowcy rewolucjonizują naukę języków obcych. Chcą zaczynać pracę już z dziećmi poniżej 2 roku życia

Naukowcy udowodnili, że w wieku od sześciu miesięcy do dwóch lat reakcje dziecka na bodźce językowe są dużo bardziej wyczulone niż w późniejszym okresie życia. Dlatego w Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu prowadzone są badania, które mają na celu wypracowanie sposobów doskonaleniem umiejętności lingwistycznych, tak by w przyszłości nauka języka była o wiele łatwiejsza. Pomóc w tym mają m.in. interaktywne rozwiązania w postaci aplikacji, które powstaną w wyniku przeprowadzonych badań.

– W ramach projektu prowadzimy działanie, które zmierza do poznania możliwości słyszenia dźwięków w językach obcych, rozpoznawania ich z zamiarem doskonalenia umiejętności językowych w przyszłości, w stosunku do małych dzieci, takich, które są na początku niemowlętami, a później zaczynają mówić; czyli ten newralgiczny okres między wiekiem od sześciu miesięcy do dwóch lat. Reakcje dziecka na bodźce językowe badane są w oparciu o interaktywne środki audiowizualne, czyli wypowiadanie słów i zdań w różnych językach – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr hab. Jerzy Łukaszewicz, dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Podczas badań naukowcy zwracają uwagę na reakcję obiektywną, a więc ruch gałek ocznych, co pozwala wśród dzieci określić zachowania odbiegające od normy. W ten sposób można wywnioskować, na jakie dźwięki w obcych językach szczególnie mocno reagują najmłodsi.

– Wśród wyników, które otrzymujemy, widać, że małe dziecko jest zaprogramowane na odbiór praktycznie wszystkich możliwych języków. Przyswaja i reaguje na dźwięki wypowiadane w bardzo różnych językach – chińskim czy francuskim, natomiast wraz z rozwojem dziecka, wskutek ciągłego przebywania z rodzicami, zawęża się pole wrażliwości na dźwięki tylko do języka macierzystego. Ogranicza się wrodzona zdolność do słyszenia języków obcych i być może w przyszłości pojawiają się trudności z ich uczeniem się – wyjaśnia Jerzy Łukaszewicz.

Projekt ma na celu wypracowanie podstawowych metod treningu językowego skierowanego do małych dzieci. Nauczy najmłodszych słów w języku obcym oraz pomoże przyswoić fonetykę.

– Każdy język ma inną fonetykę, co – jak wiemy – na późniejszym etapie życia jest bardzo trudne do nadrobienia. Obcokrajowiec w języku polskim mówi z charakterystycznym akcentem i odwrotnie, Polak w języku obcym też mówi ze swoim charakterystycznym akcentem, jest to bariera trudna do pokonania – przekonuje Jerzy Łukaszewicz.

Projekt zostanie zakończony w ciągu roku, a jego rezultaty pozwolą wypracować naukowcom interaktywne rozwiązania w postaci specjalnych aplikacji, które przygotują najmłodszych do efektywniejszego przyswajania języków obcych.

– Na terenie ICNT i ogólnie UMK działa cały szereg spółek spin off i jedna lub dwie z nich zajmują się wcieleniem w życie wyników uzyskiwanych w ramach tego projektu, czyli komercjalizacją lub implementacją wyników badań naukowych do praktyki – opowiada Jerzy Łukaszewicz.