Innowacyjność, pomysłowość to czynniki, które pozwalają zostawić w tyle konkurencję, gdy ta depcze po piętach. Tymczasem według GUS odsetek firm usługowych w Polsce, wykazujących aktywność innowacyjną w ostatnich latach spadł i wyniósł 10,6 proc. w skali kraju. Jak zatrzymać tendencję spadkową?
Z najnowszych danych GUS wynika, że w latach 2013‐2015 aktywność innowacyjną w Polsce wykazało 10,6 proc. przedsiębiorstw usługowych i prawie dwa razy więcej, bo 18,9 proc. przedsiębiorstw przemysłowych. Co więcej aktywność innowacyjna firm usługowych spadła w stosunku do okresu z 2012-2014, kiedy to wynosiła 12,3 proc. W ramach innowacji produktowych, nowe lub istotnie ulepszone wyroby wprowadziło 11 proc. przedsiębiorstw przemysłowych, natomiast nowe lub istotnie ulepszone usługi zaledwie 3,7 proc. przedsiębiorstw usługowych.
Spis treści:
Być jak Ford
Jak pobudzić działalność innowacyjną w sektorze firm usługowych? Pokonanie labiryntu, w którym się znalazła firma, nie jest łatwe, co nie oznacza, że niemożliwe. Trudniej zrobić to polegając tylko na własnych siłach, łatwiej – powierzając część zadań specjalistom z zewnętrznej firmy. Robienie czegoś ślepo, zawierzając sobie, może się okazać wielkim błędem, a przede wszystkim stratą pieniędzy.
– Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili. Ta dewiza Henrego Forda, mistrza motoryzacji z początków XX wieku powinna pozostać w głowach przedsiębiorców także dziś. Wsparcie od zewnętrznego partnera z jego know how, to możliwość uniknięcia m.in. zbędnych inwestycji – mówi Grzegorz Lewandowski, Prezes Zarządu Sales Group, firmy specjalizującej się w outsourcingu procesów sprzedaży oraz procesów kadrowo-księgowych.
Warto powierzyć część swoich zadań zewnętrznej firmie. Taki model współpracy, tj. outsourcing, docenia coraz więcej przedsiębiorstw – według KMPG 43 proc. projektów realizowanych w Polsce przez duże firmy w ciągu ostatnich trzech lat była realizowana na zasadzie partnerstwa.
Główną motywacją dla przedsiębiorstw wybierających współpracę z inną firmą jest szybkość wdrożenia nowych rozwiązań (25 proc. firm), redukcja kosztów (25 proc.) i dostęp do nowych technologii, jakie daje im firma specjalizująca się w danych usługach (21 proc.).
Skupić się na najważniejszym
Outsourcing sprawdza się w firmie przede wszystkim w kwestiach formalnych związanych z rekrutacją, zatrudnieniem itd. Badania lekarskie, szkolenia BHP, rejestracja w ZUS-ie – wszystkie te powtarzalne procesy mogą się ciągnąć całymi tygodniami, co może pochłaniać bez reszty część kadry.
Również przygotowanie i przeprowadzenie skutecznej kampanii sprzedażowej opartej o telefony wychodzące i przychodzące, czyli stworzenie po prostu call center wymaga nieraz tytanicznej pracy, a czy daje gwarancję sukcesu? Niestety nie.
– Często przedsiębiorcy obawiają się, że powierzenie części zadań zewnętrznej firmie, oznaczać będzie pożegnanie się z niektórymi pracownikami. To uproszczenie – mówi Grzegorz Lewandowski z Sales Group. – Po prostu ta część będzie mogła zająć się tym, co bardziej potrzebne jest naszym przedsiębiorstwom, czyli poszukiwaniem innowacji. Ocenia się, że optymalizacja kosztowa związana z zatrudnieniem jest w stanie przynieść od 3 do nawet 18 proc. oszczędności od całości kosztów personalnych ponoszonych przez firmę – dodaje.
Badanie gruntu
Firmy outsourcingowe nie działają po omacku, a wręcz przeciwnie. Potrzeby klienta zawsze są szczegółowo sprawdzane. Firma, z którą przedsiębiorca chce odjąć współpracę przed wszystkim musi precyzyjnie swoje oczekiwania biznesowe, zdefiniować cel jaki chce osiągnąć. – Firma nie powinna obawiać się określać czego „nie wie” – rolą kompetentnego usługobiorcy jest pomoc również w zakresie know how – tłumaczy Grzegorz Lewandowski. Wszystko to ma sprawić, że możemy mówić o usługach szytych na miarę.