Pracownicy chcą premii, nie prezentów

Planujesz świąteczne podarki dla pracowników? Dobrze się zastanów. Prawdopodobnie oni… wcale nie chcą prezentów, a przynajmniej 88% z nich. Z danych Gi Group Holding wynika, że tylko 4% pracowników czeka na firmowy upominek. Reszta woli kartę prezentową albo dzień wolny od pracy. Czego naprawdę oczekują polscy pracownicy?

Gi Group Holding przeprowadził ankietę dotyczącą świątecznych benefitów. Odpowiedzi mogą być zaskakujące: tylko 12% z 580 respondentów wybrało niepieniężną (czyli prezentową) formę benefitu świątecznego. Z tego prawie połowa (47%) chciałaby dostać kartę prezentową na zakupy. Na upominek firmowy wskazało jedynie 4% respondentów.

Dlaczego pracownicy nie chcą dostawać prezentów?

Jak mówi ekspert rynku pracy, ten stan rzeczy może mieć kilka przyczyn.

– Premia pieniężna daje pracownikom wolność wyboru w zakresie tego, jak chcą wykorzystać otrzymane środki. Ponadto święta to czas, kiedy wiele osób ponosi duże wydatki, a dodatkowa gotówka może pomóc w pokryciu tych kosztów. To ważne szczególnie w okresie ekonomicznej niepewności, nie tylko dla osób o ograniczonych dochodach, ale także dla specjalistów czy managerów – mówi Małgorzata Parzych ekspert ds. Administracji Personalnej i Legalizacji Zatrudnienia Cudzoziemców w Grafton Recruitment.

Premia świąteczna jest więc najczęstszym wyborem pracowników. A co na to pracodawcy? Vouchery czy prezenty mogą być równie wartościowe a nawet droższe, jednak nie są postrzegane tak samo.

– Firmy lubią skupiać się na prezentach w formie fizycznej, ponieważ w wielu przypadkach mogą potraktować je jako koszty uzyskania przychodu, więc zmniejszają ich obowiązki podatkowe. W przypadku świadczenia pieniężnego i zatrudnienia na umowę o pracę trzeba brać również pod uwagę konieczność opłacenia większego ZUS-u – dodaje Małgorzata Parzych.

Pieniądze albo psikus?

Gi Group Holding zapytało specjalistów również o to, jaki rodzaj fizycznego prezentu jest dla nich najbardziej atrakcyjny. Kartę upominkową wskazało 47% respondentów, dodatkowy dzień wolny od pracy – 37%, a 12% uczestników wybrało bilet na wydarzenie kulturalne. Upominek firmowy wskazało tylko 4% osób.

W świetle wyników ankiety o wybór świadczeń pieniężnych i niepieniężnych ta odpowiedź nie zaskakuje. Wynika z niej, że pracownicy chcą otrzymać prezent, który będzie stanowił dla nich realną wartość w postaci wsparcia domowego budżetu czy uwolnienia wolnego czasu. Warto wziąć to pod uwagę przy wyborze świątecznych podarunków dla pracowników.