Oczekiwania społeczeństwa dotyczące szybkiej dostawy w eCommerce stały się niemałym wyzwaniem. Reagowanie na potrzeby klientów wpływa na przewagę konkurencyjną, gdyż coraz więcej osób podejmuje decyzje o zakupie w oparciu o usługi związane z wysyłką, dostawą i zwrotami.
Nie wystarczy już po prostu przekazać towar kurierowi, tym bardziej w przypadku przesyłek międzynarodowych, bardziej narażonych na możliwość wystąpienia incydentów.
- Oferuj różnorodne metody wysyłki i dostawy
Odpowiadanie na potrzeby klientów związane z dostawą jest ważne dla konwersji. Niektórym klientom może zależeć na szybkiej dostawie, drugim na wolnej, a jeszcze innym na dostawie wczesnym rankiem.
Im więcej opcji wysyłki dostępnych w Twoim sklepie, tym większe zadowolenie klienta i prawdopodobieństwo ponownego zakupu. Aby zrealizować tę strategię, warto scentralizować kilka firm transportowych w jednej jednostce organizacyjnej, np. Outvio.
- Prowadź cross docking
Cross docking to strategia magazynowania, optymalizująca przepływ pracy, tak aby towary opuszczały magazyn tak szybko, jak do niego trafiają.
Strategia ta jest bardzo korzystna dla dostaw, w tym dla etapu ostatniej mili. Pozwala obniżyć koszty logistyczne, odciążyć pracowników i skrócić czas dostawy. Wielu detalistów zajmujących się quick-commerce skutecznie stosuje tę strategię – wszystko, co trafia do magazynów, jest natychmiast przygotowywane do transportu do klienta.
- Optymalizacja komunikacji na linii sklep internetowy-przewoźnik-klient
Nieporozumienia to główny powód nie docierania przesyłek do miejsca przeznaczenia (np. błędy w adresie dostawy). Im wolniej przewoźnik otrzyma adres, tym większe prawdopodobieństwo zwrócenia paczki do nadawcy. Wszystko to składa się na koszty, które zmniejszają obroty i lojalność klientów.
Rozwiązaniem jest zintegrowanie oprogramowania informującego o wszelkich zmianach danych dostawy. Automatyzacja tej komunikacji zmniejsza nakład pracy sklepu internetowego, poprawia jakość obsługi i zwiększa lojalność klienta.
- Powiadamianie klienta o statusie przesyłki za pomocą spersonalizowanych kanałów
Dzięki śledzeniu przesyłek klient jest zawsze poinformowany o statusie i lokalizacji zamówienia, co zwiększa komfort zakupów oraz powoduje, że klient jest w miejscu dostawy o wyznaczonej porze.
Informacja o statusie przesyłki, niezależnie czy w formie portalu, czy automatycznej wiadomości będzie z pewnością ciekawa dla klienta. Warto wykorzystać dane zainteresowanie i przedstawić klientowi promocje, czy nowe produkty z katalogu.
Dbałość o komfort klienta podczas całego procesu zakupowego ma fundamentalne znaczenie dla uzyskania ponownego zakupu. Wszystkie procesy związane z wysyłką, dostawą, obsługą klienta, zarządzaniem zwrotami mają duży wpływ na zadowolenie klienta. Personalizacja tych kanałów pozwala na budowanie marki i cross-selling.
- Analizowanie danych w celu znalezienia obszarów wymagających poprawy
Współczesne osiągnięcia technologiczne umożliwiają sklepom online pozyskiwanie danych statystycznych i analizowanie ich w celu tworzenia raportów i prognoz. Pomocne w tym procesie będzie zebranie wszystkich informacji o przewoźnikach, trasach, którymi się poruszają, odsetku incydentów i kosztów ogólnych.
Jest to najlepszy sposób na znalezienie błędów operacyjnych. Wiedza na temat efektywności dostaw firmy pozwoli zoptymalizować proces decyzyjny i umożliwi całościowe spojrzenie na ostatnią milę.