Rynek reklamy telewizyjnej i internetowej w Polsce – raport za marzec 2023

W internecie najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji – „Pharmaceuticals – wynika z danych gemiusAdReal w marcu 2023.

Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w marcu 2023 w internecie oraz telewizji.

RYNEK REKLAMY INTERNETOWEJ

W marcu 2023 odnotowaliśmy 82,6 mld emisji kreacji reklamowych display i wideo, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2,8 tys. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 87,8% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.

Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 10,1 sekundy (10,5 sekundy dla kreacji typu display i 8,2 sekundy dla kreacji wideo).

Średnia widoczność kreacji digital w marcu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 51%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 63,4% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 49,4%.

Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (33 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w marcu wyniósł 40%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,4 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji –  53,1%.

Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD (8,1 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8,11%) oraz Leisure Time (5,6 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,75%).Rynek reklamy online w Polsce - marzec 2023

Top reklamodawcy online

Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w marcu 2023 była marka Media Expert, która wygenerowała 2,7 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 81,5% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Allegro.pl z 2,2 mld kontaktów i 79,1% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Ceneo.pl (2,1 mld kontaktów i zasięg na poziomie 79,2%).

Warto zauważyć, że zdecydowaną większość zestawienia stanowią marki z branży Trade. W top 10 znaleźli się także przedstawiciel mediów – Player.pl na miejscu 8. oraz branży motoryzacyjnej – Volkswagen na miejscu 9.

Wydatki na reklamę online

Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online potwierdza aktywność marki Media Expert, która znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 3,4%. Na drugim miejscu uplasowało się Ceneo.pl z 3,35% udziału, natomiast podium zamyka Allegro.pl (3,2% udziału).

Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.

RYNEK REKLAMY TELEWIZYJNEJ

W marcu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”. Wygenerowała ona ponad 17,6 mld kontaktów reklamowych, docierając do 94,9% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w marcu wyniósł dla tej branży 23%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 18,7 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (13,5 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie18% oraz 94,9% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (11,9 mld kontaktów reklamowych, SoV – 16% i zasięg – 94,7%).

Top reklamodawcy TV

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji była w marcu marka Lidl. Wygenerowała ona 1,85 mld kontaktów reklamowych, docierając do 89,5% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Kinder (1,2 mld kontaktów reklamowych i 87,65% zasięgu), natomiast na trzecim – Media Expert (blisko 1 miliard kontaktów i 86,8% zasięgu).

Wydatki na reklamę TV

Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 3,1% – a na drugim Kinder, z udziałem na poziomie 2,5%. Trzecie miejsce należało do banku PKO BP z udziałem 1,8%.

Gemius

Gemius to polska firma badawczo-technologiczna, która od ponad 20 lat z sukcesem rozwija i wdraża w Polsce oraz za granicą autorskie technologie badania mediów cyfrowych. Gemius mierzy m.in. oglądalność stron www i aplikacji internetowych, słuchalność treści audio w radiu i internecie, oglądalność treści wideo zarówno w telewizji jak i w playerach internetowych, a także oglądalność i słuchalność reklam towarzyszących konsumpcji tych wszystkich rodzajów treści. Firma działa na blisko 40 rynkach w regionie EMEA, a na 12 z nich posiada lokalne oddziały. Klientami Gemiusa są reklamodawcy, media, domy mediowe, agencje reklamowe i firmy z sektora e-commerce. Prowadzone przez firmę badania realizowane są zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. Więcej informacji na stronie: www.gemius.pl.

gemiusAdReal

gemiusAdReal to pierwsze na rynku badanie, które dostarcza dane na temat aktywności reklamowej wszystkich marek komunikujących się z konsumentami poprzez internet i telewizję. Dzień po dniu pozwala analizować aktywność konkurencji (np. formaty, kreacje, efektywność, siłę kampanii), dzięki AdRealowi możemy wyznaczyć benchmarki dla swoich działań w sieci. Jest to szczególnie istotne ze względu na poziom skomplikowania rynku, wielości form reklamowych, sposobów rozliczeń oraz coraz bardziej złożony proces zakupu i emisji. Badanie to umożliwia określenie zarówno potencjału, jak i wykorzystania przestrzeni reklamowej poszczególnych wydawców mediowych.