- 10 największych globalnych marek obuwniczych odnotowało łączny wzrost cen akcji o 387 proc. w ciągu ostatniej dekady, w porównaniu do 155 proc. wzrostu indeksu S&P 500.
- Marki obuwnicze Deckers (685 proc.) i niegdyś nielubiane Crocs (546 proc.) przewodzą stawce.
- Niektóre z ostatnich debiutów giełdowych obuwia zakończyły się niepowodzeniem, w tym Dr Martens i Allbirds.
Dla wszystkich inwestorów indywidualnych rozważających Birkenstock przed przyszłotygodniowym, hitowym IPO, analiza eToro może ujawnić, że inwestowanie w największe światowe marki obuwnicze może okazać się lukratywną rozrywką.
Platforma tradingowa i inwestycyjna eToro przyjrzała się wynikom cen akcji 10 największych firm związanych z obuwiem [patrz: Tabela 1] na świecie i odkryła, że cena ich akcji wzrosła łącznie o 387 proc. w ciągu ostatniej dekady (w oparciu o indeks ważony równomiernie). To ponad dwa razy więcej niż 10-letnie zwroty z indeksu S&P 500 (155 proc.).
Jednak ostatnie IPO dla popularnych firm obuwniczych, spadły – Allbirds odnotował spadek o 96 proc. od debiutu giełdowego w 2021 r., a Dr Martens – również notowany w 2021 r. – spadł o 64 proc. Szwajcarska marka obuwnicza On Holding, która weszła na giełdę w 2021 r., poradziła sobie lepiej, spadając o 27 proc. od czasu debiutu, ale o 60 proc. w tym roku.
Birkenstock ma wejść na giełdę w przyszłym tygodniu i celuje w wycenę 10 miliardów dolarów, co uczyniłoby ją piątą co do wielkości marką obuwniczą na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej.
Ben Laidler, Strateg rynków globalnych eToro, powiedział: Marka Birkenstock stała się niemal synonimem Niemiec i jest wiele emocji związanych z tym IPO. Nasze badania sugerują, że ten szum może być uzasadniony, ponieważ największe światowe marki obuwnicze w przeszłości nagradzały inwestorów. Dane wskazują jednak również na konieczność długoterminowego skupienia się na dywersyfikacji, ponieważ niektóre marki generują duże zyski dopiero kilka lat po wejściu na giełdę, a niektóre z ostatnich ofert obuwia zmagały się z trudnościami.
Najcenniejszy na świecie producent obuwia Nike odnotował wzrost ceny akcji o 160 proc. w ciągu ostatnich 10 lat, przy skromniejszym wzroście o 12 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat. Niemieccy giganci Adidas i Puma również odnotowali znaczne wzrosty cen akcji w ciągu ostatniej dekady, odpowiednio o 105 proc. i 171 proc.
Być może jednak, bardziej godne uwagi dla inwestorów rozważających IPO niemieckiej kultowej marki Birkenstock są wyniki cen akcji Crocs. Przez lata nie ciesząca się sympatią i postrzegana przez niektórych jako niemodna, popularność Crocs eksplodowała w ostatnich latach, a cena akcji spółki wzrosła o 318 proc. w ciągu zaledwie pięciu lat i 546 proc. w ciągu dekady, przy czym tylko Deckers osiągnął lepsze wyniki (685 proc.).
Wśród dziesięciu największych marek związanych z obuwiem, tylko VF Corporation, której marki obejmują Timberland i Vans, odnotowała 10-letni spadek cen akcji, spadając o 65 proc.
Ben Laidler dodaje: Historie Birkenstocków i Crocsów nasuwają na myśl naturalne porównania, ponieważ obie marki w ostatnich latach przeszły z obrzeży mody do głównego nurtu, a Birkenstock z pewnością będzie miał nadzieję, że po wejściu na giełdę będzie mógł cieszyć się taką samą trajektorią cen akcji jak Crocs. Jednak obraz w tej branży nie jest różowy, a konsumenci często są kapryśni. Jak pokazują nasze badania, niektóre popularne marki, takie jak Dr Martens i Allbirds, nie spełniły oczekiwań po wejściu na giełdę.
Tabela 1: Pokazuje 10-letnie wyniki cen akcji dziesięciu największych globalnych marek obuwniczych
Spółka | Rok wejścia na giełdę | Kapitalizacja rynkowa (mld USD) | Kurs akcji od początku roku | Kurs akcji w ciągu 5 lat | Wyniki cen akcji – 10 lat |
Nike | 1980 | 144.7 | -19% | 12% | 160% |
Adidas | 1995 | 30.1 | 29% | -23% | 105% |
Deckers | 1993 | 13.5 | 30% | 344% | 685% |
Li Ning | 2004 | 10.7 | -51% | 345% | 495% |
Puma | 1986 | 9.3 | 6% | 37% | 171% |
On holding | 2021 | 8.3 | 52% | N/A | N/A |
Skechers | 1999 | 7.6 | 17% | 79% | 372% |
VF Corporation | 1951 | 6.4 | –40% | -81% | -65% |
Asics | 1999 | 6.1 | 77% | 209% | 205% |
Crocs | 2006 | 5.4 | -19% | 318% | 546% |
Koszyk marek obuwniczych eToro | N/A | N/A | 3% | 124% | 387% |
S&P 500 | N/A | N/A | 12% | 47% | 155% |
Źródło: Refinitiv na dzień 2 października 2023 r.
*Wyniki osiągnięte w przeszłości nie są wyznacznikiem przyszłych wyników.