Zmiany w Ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów weszły w życie 1 października 2018 roku. Nowelizacja zaostrzyła zasady związane z rejestrowaniem przewozu towarów wrażliwych. Zgodnie z nowymi regułami firma, która realizuje takie transporty, jest zobowiązana do ich rejestrowania oraz przesyłania raportów do systemu PUESC (platforma usług elektronicznych Służby Celnej). Muszą one zawierać dane geolokalizacyjne z całej trasy przejazdu, które obejmują:
- dane o zmianie pozycji pojazdu z przypisaną do nich godziną,
- prędkość poruszania się pojazdu,
- jego azymut,
- ewentualne błędy w przekazie informacji satelitarnych,
- numer lokalizatora lub ZSL (zewnętrznego systemu lokalizacji), przy pomocy którego zarejestrowano przejazd.
Jak działają elektroniczne lokalizatory przy przewozie towarów?
Zarejestrować przejazd i przesłać raport możesz przy pomocy aplikacji SENT GEO. To oprogramowanie opracowane przez Ministerstwo Finansów do komunikacji z platformą PUESC. Można je zainstalować np. na smartfonie lub tablecie – jest bezpłatne.
Pamiętaj, że:
- smartfon lub tablet wykorzystywany do rejestracji danych geolokalizacyjnych musi się znajdować w pojeździe przez cały czas, aby precyzyjnie zarejestrował zmianę pozycji,
- należy zwrócić szczególną uwagę na sprawność działania urządzenia wykorzystywanego jako lokalizator – jeśli po drodze dojdzie do przerwy w jego działaniu, która będzie trwała dłużej niż 1 godzinę, kierowca jest zobowiązany zatrzymać się na najbliższym parkingu lub w zatoce postojowej,
- aplikacja SENT GEO jest prosta w obsłudze, ale kierowca musi pamiętać, aby nacisnąć przycisk „START” jeszcze przed rozpoczęciem jazdy i aby wcisnąć „STOP” po zakończeniu trasy.
Warto wiedzieć, że obecnie, tj. od 1 października 2018 r. do 31 grudnia 2018 roku obowiązuje okres przejściowy, w którym błędy w przesyłaniu raportów / ich niewysłanie nie będzie skutkowało sankcjami finansowymi. Jednak już od 1 stycznia 2019 roku:
- nieprzesłanie raportu do PUESC może oznaczać karę dla firmy w wysokości 10 000 zł,
- nieprawidłowe zarejestrowanie danych – np. wyłączenie przez kierowcę aplikacji SENT GEO podczas trasy – może skutkować nałożeniem na niego mandatu w wysokości 5-7 tys. zł.
ZSL, czyli jak ułatwić sobie przesyłanie raportów do PUESC
Lokalizator oraz system SENT, to nie jedyna metoda spełnienia obowiązku ustawowego związanego z monitoringiem przewozów towarów wrażliwych. Jeśli chcesz sobie ułatwić to zadanie i zyskać pewność, że zostanie wykonane poprawnie – zintegruj przesyłanie raportów z działaniem monitoringu GPS. Jeśli Twoja flota korzysta np. z systemu oferowanego przez Konsalnet (który działa jako operator ZSL), wysyłanie danych geolokalizacyjnych może się odbywać automatycznie, bez ingerencji kierowcy. To znacznie ułatwia tę procedurę i daje Ci nad nią większą kontrolę. Wszystko dlatego, że ZSL Konsalnet zapewnia stały nadzór nad poprawnością przesyłania danych do PUESC – tak, by niezbędne informacje zostały przesłane w wymaganej wersji, na czas i niezawodnie.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak działają systemy monitoringu GPS zintegrowane z PUESC, skontaktuj się z firmą, która dostarcza takie rozwiązania.