PZPM: od stycznia do końca lipca zarejstrowano o 28 proc. więcej nowych autobusów rdr

W ciągu siedmiu miesięcy 2014 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 863 nowe autobusy, niemal wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik lepszy niż przed rokiem, co przede wszystkim jest efektem zwiększonych zakupów autobusów turystycznych oraz minibusów  wynika z analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy badawczej JMK, przygotowanej na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Od stycznia do lipca polskie firmy zajmujące się przewozem osób, zarejestrowały o 187 pojazdów więcej niż w tym samym czasie w ubiegłym roku. To oznacza wzrost liczby nowo zarejestrowanych autobusów o 27,7 proc. Odnotowany wzrost to przede wszystkim efekt rekordowych wyników z lipca, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali o 112 pojazdów więcej niż przed rokiem (wzrost o 170 proc.) oraz z kwietnia i maja, gdy zarejestrowano, odpowiednio o 68 i  62  autobusy więcej niż rok wcześniej (wzrost, odpowiednio o  64 i 98 proc.). Słabszy był natomiast czerwiec, kiedy zakupiono tylko 88 autobusów wobec 148 szt. rok wcześniej (spadek o 40,5 proc.).

Te wyniki to z jednej strony efekt realizacji miejskiego kontraktu w Krakowie na zakup 59 nowych, ekologicznych pojazdów, zaś z drugiej – rosnącego popytu na minibusy oraz autobusy turystyczne. W kategorii minibusów możemy zaobserwować w tym roku zwiększoną liczbę rejestracji m.in. dzięki dofinansowaniu pojazdów tej klasy przez PFRON, zaś w grupie autobusów turystycznych – sezonowe inwestycje w nowy tabor przed tegorocznymi wakacjami. Także pojazdy  międzymiastowe zdecydowanie poprawiły swoje wyniki – przede wszystkim dzięki zarejestrowaniu w tej kategorii najnowszych autokarów brytyjskiej marki Plaxton.

Po siedmiu miesiącach 2014 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas Mercedes-Benz. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali 393 pojazdy koncernu, co przełożyło się na jego udział w rynku na poziomie 45 proc. Ten rezultat Mercedes-Benz zawdzięcza przede wszystkim kategorii MINI, gdzie w tym roku zarejestrowano już 268 szt. pojazdów tej marki (o 108 szt. więcej niż przed rokiem).  Ponadto Mercedes-Benz sprzedał na polskim rynku jeszcze 125 autobusów o DMC powyżej 8 t (w ramach spółki EvoBus Polska). Wiceliderem polskiego rynku autobusów została firma Solaris Bus & Coach ze sprzedażą w tym roku  87 pojazdów. Po siedmiu miesiącach 2014 r. udział rynkowy polskiego producenta wyniósł 10 proc. Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Solbus (52 sprzedane autobusy) z udziałem w rynku na poziomie 6 proc.

W segmencie autobusów używanych w ciągu 7 miesięcy roku zarejestrowano 2028 pojazdów, o 127 sztuk więcej niż rok wcześniej. Większość z nich pochodzi z lat 2000–2004 (35 proc.). Co czwarty używany autobus wyprodukowano między 2005 a 2009 rokiem, a co czwarty – w drugiej połowie lat 90.