Akcje firm z branży podróży i turystyki szybują w górę

Ben Laidler, strateg ds. rynków globalnych w eToro
  • Globalne i europejskie koszyki akcji plażowych zwróciły odpowiednio 46 proc. i 24 proc. w ubiegłym roku w porównaniu z 7 proc. dla globalnych akcji
  • Najlepsze wyniki uzyskały firma wycieczkowa Royal Caribbean (84 proc.) i linie Delta Airlines (54 proc.)
  • Analiza eToro dotyczyła ostatnich wyników tzw. „akcji plażowych” – rezerwacji, rozrywki, linii lotniczych, rejsów wycieczkowych i hoteli

W miarę zbliżania się wakacji oraz odradzania się branży turystycznej i podróżniczej, analiza przeprowadzona przez platformę handlową i inwestycyjną eToro pokazuje, że „akcje plażowe” szybują wysoko, zwracając sześć razy więcej niż globalne akcje w ciągu ostatniego roku.

eToro stworzyło dwa “koszyki plażowe” składające się z 15 akcji każdy, o równej wadze, obejmujące spółki z branży rezerwacji, rozrywki, linii lotniczych, rejsów wycieczkowych i hoteli. Jeden powstał dla globalnych liderów branży, a drugi – dla firm skoncentrowanych na Europie. Obydwa osiągnęły w ubiegłym roku lepsze wyniki niż rynki globalne. Podczas gdy globalny koszyk zyskał 46 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wyprzedzając nawet wysoko notowany NASDAQ-100 (+37 proc.), europejski koszyk zwrócił 24 proc., przy wzroście globalnych akcji o zaledwie 7 proc. w tym samym okresie.

Ben Laidler, strateg ds. rynków globalnych w eToro, wyjaśnił: Akcje plażowe osiągnęły niesamowite wyniki w ubiegłym roku, dzięki silnemu wzrostowi w sektorach podróży i hotelarstwa. Ruch lotniczy odnotował w ubiegłym roku ogromny wzrost o 37 proc., napędzany przez podróże międzynarodowe. Rezerwacje hotelowe również poszybowały w górę o 80 proc., a branża rejsów wycieczkowych odnotowała 50 proc. odbicie liczby pasażerów, przekraczając poziomy sprzed pandemii w 2019 roku.

Po trzech kolejnych latach imponującego wzrostu o 20 proc., branża turystyczna jest teraz gotowa do dalszych postępów, przekraczając swoje szczyty sprzed pandemii, starając się dogonić globalną gospodarkę, która w tym roku będzie o 25 proc. większa w porównaniu do 2019 roku.

Wśród najlepszych wyników w globalnym koszyku znalazły się Royal Caribbean, które wzrosły o 84 proc., a następnie Delta Airlines (54 proc.) i Carnival Cruises (43 proc.). Z kolei cena akcji American Airlines nie zmieniła się w ciągu ostatniego roku, podczas gdy Walt Disney odnotował niewielki wzrost o 4 proc.

W Europie, Melia Hotels wyróżniła się 31-procentowym wzrostem, a tuż za nią uplasowały się biura podróży EDreams (27 proc.) i Accor Hotels (24 proc.). Z drugiej strony, Lindblad Expeditions doświadczył znacznego spadku o -33 proc., podczas gdy grupa gier Evolution i technologia podróżnicza Amadeus odnotowały bardziej umiarkowane spadki, odpowiednio o -4 proc. i -2 proc.

Koszyki akcji plażowych (rezerwacje, rozrywka, linie lotnicze, rejsy i hotele)
Globalny YTD Europejski YTD
Booking 43% Edreams 27%
Expedia 21% Booking 43%
Airbnb 16% Amadeus -2%
Walt Disney 4% Flutter Entertainment 1%
Live Nation 25% Evolution -4%
Las Vegas Sands -26% Fluidra 39%
Delta Air Lines 54% IAG 17%
Ryanair 20% Aena 17%
American Airlines 0% Ryanair 20%
Marriott 33% Melia Hotels 31%
Intercontinental Hotels 42% Accor Hotels 24%
Hilton 40% NH Hotels 17%
Carnival Cruises 43% Carnival Cruises 43%
Royal Caribbean 84% Tui 3%
Norwegian Cruise Lines 15% Lindblad Expeditions -33%
Łącznie: 46% Łącznie: 24%

Dotychczasowe wyniki nie są wyznacznikiem przyszłych rezultatów.

Branża podróży i turystyki konfunduje sceptyków ciesząc się „nową normalnością” silnego popytu i siły cenowej. Wolumeny odzyskały poziomy sprzed pandemii, ale na ten moment, pozostają w tyle za globalną gospodarką, która jest o jedną czwartą większa. Jednocześnie, ograniczona nowa zdolność produkcyjna utrzymuje wysoką siłę cenową – podsumowuje Ben Laidler.