Toyota dostarczy do Arabii Saudyjskiej pilotażową flotę samochodów elektrycznych na ogniwa paliwowe, zasilanych sprężonym wodorem. Sedany Mirai zamówiły firmy Saudi Aramco i Air Products, które otworzą w tym roku pierwszą stację wodorową w tym kraju. Arabia Saudyjska to drugi obok Zjednoczonych Emiratów Arabskich kraj na Bliskim Wschodzie, który inwestuje w technologię wodorową i elektryczne samochody na wodór Toyoty.
Koncern Saudi Aramco zawarł umowę z amerykańską firmą Air Products na budowę pierwszej stacji tankowania wodoru w Arabii Saudyjskiej. Saudi Aramco, największy na świecie eksporter ropy naftowej, chce w ten sposób rozpocząć inwestycje w czyste technologie w królestwie Saudów. Toyota, największy promotor samochodów wodorowych na świecie, produkuje swój pierwszy wodorowy model – sedana Mirai, od 2014 roku, zaś badania nad technologią wodorowych ogniw paliwowych prowadzi od ponad dwóch dekad.
Wodór w Arabii Saudyjskiej
Saudyjska stacja tankowania wodoru powstanie w Dhahran Techno Valley Science Park na wschodzie kraju, w pobliżu Bahrajnu. Ma zostać uruchomiona w drugim kwartale 2019 roku.
„Wodorowe ogniwa paliwowe to wydajny sposób na elektryfikację transportu, dzięki któremu nie trzeba rezygnować z łatwego tankowania trwającego kilka minut i jazdy na długich dystansach” – powiedział Ahmad Al Khowaiter, dyrektor techniczny Saudi Aramco. – „Użycie wodoru produkowanego z ropy lub gazu do napędzania elektrycznych samochodów na ogniwa paliwowe to świetny sposób na wykorzystanie ropy w czystym transporcie” – dodał.
Podpisana w ostatnich dniach umowa między Saudi Aramco i Air Products to nie pierwszy przypadek współpracy między tymi firmami. W ubiegłym roku oba koncerny stworzyły razem z trzecim partnerem – saudyjską firmą Acwa Power – spółkę joint venture, której zadaniem jest opracowanie instalacji do gazyfikacji, produkującej prąd i wodór. Inwestycja o wartości 8 miliardów dolarów została ulokowana w Jazan Economic City nad Morzem Czerwonym.
Arabia Saudyjska to nie jedyny kraj na Półwyspie Arabskim, który wspólnie z Toyotą wprowadza do użytku samochody na wodór. W 2018 roku władze Dubaju uruchomiły pilotażowy program wodorowych taksówek – w tej roli również obsadzono Toyotę Mirai. Kilka miesięcy wcześniej Toyota we współpracy z francuskim producentem wodoru Air Liquide oraz swoim oficjalnym dystrybutorem w Emiratach, Al-Futtaim Motors, uruchomiła pierwszą stację wodorową w Dubaju i rozpoczęła budowę kolejnej w Abu Zabi.
Technologie wodorowe Toyoty
Toyota zaczęła prowadzić badania nad napędem elektrycznym zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi w 1992 roku – 5 lat przed rynkowym debiutem Priusa, którego wejście na rynek to początek epoki elektryfikacji samochodów osobowych. Efektem tych prac jest Toyota Mirai – średniej wielkości sedan, który pozwala komfortowo podróżować nawet na długich dystansach bez koniczności długotrwałego ładowania akumulatorów i bez emisji spalin czy CO2. Auto tankuje się wodorem przez kilka minut, a napełnione zbiorniki zapewniają zasięg około 500 km przy normalnym użytkowaniu i nawet do 700 km przy oszczędnej jeździe. Średnie zużycie energii z wodoru odpowiada spalaniu 4,2 l benzyny na 100 km. Auto jest przy tym całkiem dynamiczne – elektryczny silnik o mocy 154 KM rozpędza sedana do 100 km/h w 9,6 s, a moment obrotowy 335 Nm dostępny w pełnym zakresie prędkości od chwili ruszenia sprawia, że Mirai jest zrywny i przyspiesza liniowo.
Toyota Mirai zadebiutowała w grudniu 2014 roku w Japonii, a od 2015 roku jest obecna w Europie i Stanach Zjednoczonych. W tym roku model wchodzi na rynek kanadyjski, a do wprowadzenia go do sprzedaży przygotowują się kolejne kraje, w tym Australia. W Polsce dwie pierwsze stacje tankowania wodoru zostaną uruchomione w 2021 roku. Inwestorem jest spółka Lotos, która wybuduje dystrybutory tego pierwiastka na swoich stacjach paliwowych w Warszawie i Gdańsku.
Japonia stawia na wodór
Toyota nie ogranicza się do produkcji wodorowych samochodów osobowych. Największy japoński koncern motoryzacyjny oferuje także oparte na technologii ogniw paliwowych autobusy miejskie i samochody dostawcze oraz wspólnie z East Japan Railway Company pracuje nad elektrycznymi lokomotywami na wodór.
Wodór to powszechnie występujący, czysty i bezpieczny nośnik energii, wykorzystywany jako paliwo oraz gaz przemysłowy. Jego produkcja może stanowić wygodne uzupełnienie odnawialnych źródeł energii jako metoda magazynowania nadwyżek energetycznych generowanych z wiatru, słońca lub elektrowni wodnych. Źródłem pierwiastka może być wiele różnych materiałów, w tym odpady rolne i komunalne oraz woda. Można go przechowywać w postaci płynnej lub sprężonego gazu, zapewniając wysoką gęstość energii.
Do produkcji energii z wodoru służą ogniwa paliwowe, które emitują wyłącznie parę wodną. Proces ten jest całkowicie skalowalny – energię z wodoru można produkować zarówno w dużych elektrowniach, jak i w niewielkich przydomowych instalacjach oraz oczywiście w samochodach. Japonia wykorzystuje tę zaletę, włączając pojazdy na wodór – w tym miejskie autobusy – do systemów reagowania kryzysowego w razie naturalnych katastrof – każda Toyota Mirai z napełnionymi zbiornikami może zasilać prądem gospodarstwo domowe przez 5 dni. Dysponujące znacznie większymi zapasami wodoru autobusy miejskie mogą stanowić źródła zasilania dla ośrodków ewakuacji czy szpitali.